Ik reageer eigenlijk op iedereen die hier zijn verhaal heeft achtergelaten. Alles wat hier staat zijn ook al die gevoelens die als een jekko kris kras door je gedachte en hart gaan en wanneer houdt dat eens op?! Wat voel je nu eigenlijk? In m'n verdrietige bui (kinderen liggen op bed en m'n vriend is aan het werk) heb ik ook “ik mis m'n moeder zo” gegoogled en kwam bij jullie terecht. Mensen die hun ouders nog hebben is het inderdaad lastig te begrijpen en mag je ook niet verwachten, geeft ook niet. Maar….. ik heb een vriendin die haar vader is verloren en dan durf je eigenlijk ook niet je hart uit te storten, want zij heeft hetzelfde verdriet, en dat weerhoudt je ervan om je gevoelens/pijn/verdriet te delen. Belachelijk hè?! Mijn moeder is 2,5 jaar geleden binnen 22 uur na een hersenbloeding overleden (in coma geraakt) en was daar samen met m'n broer, vader en vriendin van m'n moeder getuige (m'n zusje was inmiddels naar huis en had voor haarzelf afscheid genomen).
Alles is mooi gegaan, ik weet ook, gezien ik van ver moest komen, dat ze op me heeft gewacht voor ze in coma raakte. In elk geval voor mij een troost. Ze was een mooi mens, spiritueel, kon verschrikkelijk goed tekenen en schilderen, magnetiseren, piano spelen. Wij hebben met de kinderen en kleinkinderen en mijn vader handafdrukken op de kist gezet, vlindertjes in de gordijnen (waar ze lag opgebaard) gehangen. Samen met mijn zusje hebben wij onze moeder teruggetoverd door make-up en haar haar te doen, mijn vader heeft dit aangevuld door haar schilderspalet onder haar handen en penselen in haar hand te doen. Werkelijk waar, alsof ze lag te slapen en ons toelachte. Tijdens de condoleance-avond hebben we tevens een expositie van haar eigen werk gehouden (er was zelfs nog een schilderij die niet af was)! Jullie kunnen ook wel nagaan hoe lang mijn vader haar laatstgedragen (schilders)kleding over de kleedstoel heeft laten hangen, deze roken nog naar de olieverf. Mijn vriend en ik twijfelde over een 2e kindje…. zij heeft ons over de streep getrokken en een jaar later is onze zoontje geboren, prachtig toch. Zijn grote broer was toen 5 jaar. Maar de vraag blijft: “mam, het heeft nu wel lang geduurd, kom nu maar weer terug” en dan wordt je opnieuw kwaad, dus toch die bekende cirkel. Als we die nu is doorknippen en er een mooie bloem aan tekenen. Klinkt leuk.
Het ontastbare en de herinneringen waarmee je het moet doen…. of eerlijk gezegd ‘mag doen’ en koester deze.
Groet en heel veel sterkte
Mad