ik mis mijn moeder nog steeds

  • Kenza

    hallo,

    Ik vind het heel moeilijk om te reageren op je mail. Ik vind het zo herkenbaar en ik moet zo hard huilen. Ik weet niet zo goed waar ik soms heen moet. Ik zoek mijn moeder dan en wil haar zo graag omhelzen maar dan weet ik niet waar ik heen moet en dan lijkt het of ik door ga draaien.Ik ben mijn moeder 3 maanden geleden verloren. Ze wasook helemaal niet ziek en plotseling kreeg ze tijdens onze vakantie koorts en was ze moe en voor ik het wist was mijn mama weg. We zijn altijd een heel hecht gezin geweest en ik deelde alles met mijn moeder, ze is mijn alles en nu moet ik gewoon verder zonder haar.Ik probeer soms te doen alsof ze er nog wel gewoon is en dat ze gewoon op vakantie is ofzo maar dan daarna krijg ik weer een paniekaanval en benauwdheid omdat ik weet dat ik haar niet kan zien en niet kan omhelzen. Het is voor zoveel mensen zo normaal dat ze met hun moeder zijn. Ik voel me soms alsof ik de enige ben dit deze hel doormaakt waarom mag ik niet gewoon mijn moeder. Ik denk ook heel vaak aan als ik ga trouwen en kinderen ga krijgen, ik dacht altijd dat mijn moeder dan erbij zou zijn en dan zie ik haar trotse bblije gezicht voor me. Maar nu is alles een zwart gat gworden ik kan niks meer met mijn moeder delen. Ik heb gewoon geen zin meer in het leven zo zonder mijn moeder. Ik wil graag weten hoe jij omgaat met het gemis Anneke, het is voor mij nog heel kort geleden en ik heb gewoon het gevoel dat ik het niet aan kan. Ik slaap niet of met slaappillen heb geen eetlust meer heb geen fut meer heb nergens meer zin in en kan me niet voorstellen dat ik ooit nog ergens blij van word. Ons hele gezin is uit elkaar gevallen. Mijn mama was het belangrijkst. Ik vind het zo oneerlijk. Ik heb ook geen afscheid kunnen nemen van mijn moeder ze herkende ons opeens niet meer en toen ging alles zo snel. Bij jou moeder is alles ook zo snel gegaan, hoe moeten we hiermee omgaan. Ik herkende zoveel in jouw verhaal dat ik gewoon iets terug moest sturen, want ik weet het gewoon niet meer ik mis haar zo erg ik zou haar zo graag nog eeen keer willen zien en gewoon omhelzen en kussen, het leven is zo hard en oneerlijk.

    Groetjes, Kenza

  • Ellen

    Was er maar een soort gebruiksaanwijzing hè .. ik ken herken veel in je verhaal. Mijn moeder is zo'n 4 maanden geleden ook heel plotseling overleden aan een hartaanval .. de leegte, het zwarte gat.. waarom zou je nog verder willen leven.. wat is het leven waard zonder de belangrijkste persoon in je leven! Wat ik wel weet is dat iedereen het op zijn eigen manier moet proberen te verwerken en helaas is er niet één manier waarop dat kan .. iedereen heeft zijn eigen manier en die moet je proberen te vinden.. Op het moment ben ik erg zoekende naar die manier om het te verwerken .. of om het ook maar heel iets dragelijker te maken, want het blijft gewoon ontzettend oneerlijk en het verdriet blijft heel erg aanwezig :(

  • Kenza

    Ja ik vind het zo ongelooflijk moeilijk het doet zo erg veel pijn. Ik wil het liefst tegen iedereen zeggen ga naar je moeder toe omhels haar kus haar klets met haar zeg dta je van haar houd, het is zo onverwachts gegaan, mensen weten niet hoe speciaal het is dat ze naar huis kunnen gaan en dat het zooo speciaal is dat ze hun ma zien en kunnen omhelzen ikn kan niet uitleggen hoe graag ik dit wil want mensen begrijpen onze pijn niet het is echt van binnen en het zal nooit weg gaan. Ik wil zo graag met mijn moeder kletsen en haar zien ik vind het zo onwerkelijk, ik typ het nu maar het lijkt alsof ik nog droom. heeft iemand er snachts ook last van dat ze geen adem kunnen halen en dat je het heel ebnauwd krijgt en niet weet waar je heen moet gaan?

  • Ellen

    Kenza, wat je zegt is precies wat ik de laatste weken voel en denk en ook echt uitspreek! Een aantal vrienden van me die liggen niet zo heel lekker met hun moeder en ik heb ook echt gezegd dat ze er voor moeten waken dat ze die relatie niet kapotmaken. Dat is echt zo'n speciale band, de band tussen moeder en dochter! Voor de mensen die nog wel een moeder hebben (en dat geldt ook voor een vader natuurlijk), die moeten echt proberen er zoveel mogelijk uit te halen. Geniet, lach, praat, knuffel met elkaar .. want voor je het weet is het voorbij. Kenza, jij bent je moeder ook zo plotseling verloren, ik herken zoveel in jou verhaal en in jouw gevoelens! Het is voor mensen die dit niet meegemaakt hebben zo lastig te begrijpen .. Vaak wordt er gezegd ‘ik snap het wel en ik weet hoe je je voelt’, maar ik geloof niet dat mensen die het niet meegemaakt WETEN wat wij voelen .. het is zo'n leegte, zelfs ik heb erge moeite om de woorden te vinden om die leegte ook maar te kunnen omschrijven, laat staan dat anderen dat kunnen!

    Ik heb niet dat ik ‘s nachts benauwd wakker word en dat ik geen adem kan krijgen. Wel droom ik erg veel nare dingen .. Dingen waar je wakker van wordt en waardoor je liever je ogen ’s nachts niet meer wilt sluiten, omdat je bang bent dat je nachtmerrie zich weer zal voortzetten ..

    Ontzettend fijn dat dit een plek is waar je ervaringen kan delen, dat heb ik zo gemist.. nu ik deze berichten hier allemaal zo lees heb ik echt het idee dat er meer mensen zijn die precies begrijpen wat ik voel :$

  • Anneke

    Beste Sandra, Kenza en Ellen

    Mag ik jullie hartelijk danken voor jullie reactie's, ook ik zat met tranen in mijn ogen te lezen en toch lucht het ook op….

    Ik blijk dus niet alleen te zijn.

    En Ellen (zo heette mijn moeder trouwens ook) Die vrienden die niet goed met hun moeder liggen ik ben blij dat jij hun wijst op hoe belangrijk het is om dit goed te maken nu het nog kan.

    Mijn moeder en ik hadden tot 2 jaar terug ook een slechte band, ik nam haar nog vanalles kwalijk uit het verleden, en ik ben zo blij dat ik dit allemaal een plek heb kunnen geven en uit heb kunnen praten. Andere kant ook wel beetje teleugesteld dat ik maar zo kort heb kunnen genieten van onze hechtte band, maar toch alles nog beter dan achter blijven met heel veel vragen…

    Verder de vraag, hoe ga je er mee om, veel praten met vrienden ook al begrijpen ze het niet, ik loop bij een psycholoog en jank wanneer ik maar kan (boksbal hielp ook redelijk) maar ik denk niet dat het ooit echt over gaat, je moeder is een zeer belangrijk persoon in je leven, die zal je altijd missen, het geeft me wel rust als ik bedenk dat ze daarboven wel over me waakt en me wel in de gaten houd.

    Verder voor me bruiloft zal er aan mijn kant bij de getuiges een lege stoel staan want ik roep al sinds me 10e dat me moeder getuige zal zijn op me huwelijk, en zo heb ik toch nog een beetje het gevoel dat ze er is…..

    Verder helpt het ook om te lezen dat ik niet gek ben in mijn gevoelens oftewel, jullie helpen!!! Het is fijn om iemand te spreken die precies snapt wat er door je heen gaat.

    Ze zeggen wel eens de pijn gaat niet weg alleen je leert er op den duur mee omgaan, ik hoop alleen dat den duur snel komt. Sinterklaas was niet leuk en Kerst zie ik ook tegenop terwijl het voor mij altijd leuke gebeurtenissen waren. Tijd zal leren wanneer op den duur is……

    Groetjes,

    Anneke

  • caatje

    Wat knap dat jullie zo over kunnen praten. Mijn moeder is ongeveer drie weken geleden overleden. Ze had eind vorig jaar een hersenbloeding en daarna kreeg ze er nog vier. Ze was helemala niet ziek of zo. In het ziekenhuis ook niet echt na haar eerste hersenbloeding. Tot ze op een dag drie hersenbloedingen kreeg uit een aneurysma. Ze heeft dat niet overleefd. Ik was er bij samen met mijn zussen vader en broer. Het was zo raar :S. Mijn moeder was nog helemaal niet oud. Ik wilde net als jullie nog zoveel met haar delen. Nu zal ze nooit de dingen zien en meemaken waarvan ik dacht dat ze die zou meemaken. Het klinkt raar maar als het overdag is ben ik het gewoon vergeten. Soms sta ik met de telefoon in mijn hand om haar te bellen om iets te vragen of gewoon te kletsen. Toen ze net was overleden deed het echt pijn vanbinnen. Nu is het weg en lijkt het wel of ik in een waas leef. Overdag mijn gewone leven en 's avonds zie ik het elke keer weer en dan voel ik me zo machteloos. Ik ben niet zo snel depri maar ik zie zo tegen de nacht op. Niet omdat ik haar wil vergeten maar wil er ook niet telkens aan denken :S.

    Liefs

  • Da-Is

    O meis zoals jij het beschrijft, zo herkenbaar.

    Ik heb droomde ook heel veel over haar. Eerst alsof ze er gewoon nog was en daarna van die heldere dromen waarin ik besefte dat ze dood was dus haar daar nog ectra knuffelde en dat voelde zo echt.

    Ik heb uiteindelijke een paar weken inslapers genomen want mijn gebroken nachten braken mij dus overdag enorm op en maakte van mij een wrak.

    Sterkte meisje ik weet hoe je je voelt al zal dat jouw pijn niet wegnemen.

  • frank

    hallo allemaal

    op 21-01-2010 is mijn moeder overleden

    ik mis haar en weet ook niet hoe ik hier mee om moet gaan

    mijn moeder en ik hadden in de laatste 2 maanden veel besproken zo dat er geen belangrijke vragen zouden blijven liggen

    ik was bij haar toen ze overleed dat was ook altijd mijn wens

    dat ze niet alleen was en dat ik haar zovermogelijk mocht brengen

    dat was voor ons beide belangrijk denk ik

    het leven gaat verder zegt iedereen het slijt een plekje geven ik snap die dingen niet

    ik ga kapot

    en dan vragen mensen en hoe gaat het nu

    net of er al iets veranderd is

    vandaag is mijn moeder ook jarig we zijn met de familie bij elkaar geweest

    het is zo moeilijk

    ik weet mij geen raad

    ook ben ik bang dat ik andere mensen lastig val mijn omgeving gaat er anders mee om denk ik

    nu zit ik in een cirkel denk ik kom hier niet uit

    praat ook veel met mijn moeder over van alles maar dan ben ik weer bang dat ik haar belemmer om verder te gaan

    weet niet goed wat ik moet

    misschien weten jullie wat ik kan doen

    ik mis haar zo

    mvg frank

  • Ellen_

    Hallo Frank en anderen,

    Misschien gek dat ik dit zeg, maar wat fijn dat je de tijd hebt gehad met je moeder om dingen door te praten. Ik zou zo graag gewild hebben dat ik die tijd had gehad. Mijn moeder is (zoals jullie wellicht hebben gelezen) heel plotseling overleden. We wisten niet dat ze een hartafwijking had.. Toch lijkt het me ook weer verschrikkelijk om te weten dat je moeder zal overlijden en dat je weet dat je nog maar weinig tijd samen hebt. Zo dubbel.. Daarom blijft het hoe dan ook het meest verschrikkelijke wat een mens kan overkomen.

    Het klopt dat ze zeggen dat verdriet slijt, ‘yeah right’ heb ik gedacht en dat denk ik nog stees wel hoor. Ik kan me echt niet voorstellen dat het verdriet ooit zo is gesleten dat je er prima mee kan leven, echt niet. En het klopt wel dat je leven verder gaat, maar dat gaat meer op voor de mensen om je heen. Voor jou staat de wereld even stil en zou je niets liever willen, dan de tijd terug te draaien!

    Mijn moeder is inmiddels ruim een half jaar geleden overleden. Nu ik daar zo over denk, is de tijd erg snel gegaan. De eerste verjaardagen hebben we al weer gehad. Eerst van mijn vriend in oktober en in januari was mijn vader jarig. Op de dag van mijn vaders verjaardag was het precies een jaar geleden dat mijn moeder overleden was, heel apart en daarom ook wel een erg gek gevoel. Kerst… ook zo verschrikkelijk, want het was wel erg gezellig, maar het was niet goed genoeg, want er miste 1 heel belangrijk persoon. Dit gaat ook op voor oud&nieuw. Op nieuwjaarsdag iedereen gelukkig nieuwjaar wensen. Wat nou een gelukkig nieuwjaar? In maart is mijn moeder jarig, daar zie ik nog wel erg tegenop. Omdat je weet dat je die dag niet kunt vieren. De verjaardag van een ander vier je toch wel, ook al mist er 1 iemand, maar hoe kan je nu de verjaardag vieren van iemand die er niet meer is.

    Frank, ik snap wel dat je het idee hebt dat je in een cirkel zit. Ik heb dat zelf ook heel erg gehad. Ik ben zelf naar de huisarts gegaan om er eens over te praten, wat deze goed voor mij vond. Ik heb toen een tijdje bij een psycholoog gelopen en daar heb ik veel mee gepraat. Ik vond het eerst nogal zwaar klinken ‘naar de psycholoog’ net alsof dat er wat mis met me was. Ik weet niet hoe jij er tegenaan kijkt, maar mij heeft het enorm geholpen. Andere mensen luisteren ook naar je en natuurlijk kunnen zij dingen terugzeggen en proberen je te begrijpen, maar die psycholoog van mij was anders. Die trok dingen uit me, waar ik zelf nog niet aan gedacht had. Ik kreeg inzicht in waarom ik me zo voelde en hoe het kwam dat ik maar niet uit die cirkel kon komen. Hij vertelde me hoe ik verder moest en wat ik het beste kon gaan doen. Eigenlijk was alles zo simpel, maar ik was zelf niet op de antwoorden gekomen.

    Het voornaamste wat ik daar echt geleerd heb en nu aardig goed lukt, is dat je moet accepteren dat het is, zoals het is. Dat is erg lastig en dat lukt echt niet met een paar weken. Je moet accepteren dat je verdriet hebt en dat je je rot voelt. Je moet accepteren dat voor anderen de wereld gewoon doorgaat en dat het lijkt alsof dat je moeder voor hen niet overleden is. Je moet accepteren dat je anderen soms niet wilt ‘lastig vallen’ met je verhaal. Je moet accepteren dat je je het ene moment klote voelt en het andere moment goed en heel belangrijk is dan ook dat je heel goed nadenkt HOE je je voelt.

    Ik was geneigd om elke keer (door die negatieve cirkel) te zeggen ‘nee het gaat niet goed met me’ of ‘ik voel me zo rot’. Maar als ik er dan heel goed over na ging denken, dan ging het toch best goed op dat moment. Waarom zei ik dan dat het niet goed ging? Daar ben ik wel achter, dat het kwam door die cirkel waar je maar in blijft. Je bent geneigd om dat te zeggen, omdat je je een hele tijd en heel vaak met momenten zo voelt, maar dat wil niet zeggen dat je je in die tijd nooit een keer wel even blij hebt gevoeld.

    Wat ik wil zeggen is dus dat je ondanks je verdriet, je pijn, je onbegrip en je boosheid, dat je weer moet leren om ook die momenten te zien waarin het juist wel goed gaat. Dat hoeven maar hele kleine momenten te zijn, maar die moet je vinden en benoemen, want dan kan je weer rustig verder gaan met je leven (en dan nog is het verdriet e.d. echt niet weg hoor, maar het maakt het makkelijker).

    Daarnaast moet je ook toegeven aan je emoties. Voel je je boos, wees dan even lekker boos. Voel je je verdrietig, zoek dan nummers of foto's op waarbij je even heerlijk kunt uithuilen! Dat lucht zo ontzettend op!

    Daarnaast vind ik dit forum ook wel erg fijn. Ik lees hier zoveel verhalen op en ik zie in dat ik niet de enige ben met dit vreselijke gemis. Er zijn zoveel mensen van mijn leeftijd die een vader of een moeder missen en het is fijn om te weten dat er mensen zijn die weten wat je doormaakt en die weten wat voor verdriet je hebt. Eindelijk een stukje herkenning. Daarom lees ik dit forum ook graag en zo nu en dan reageer ik eens op een bericht.

    Ook heeft een vriendin van mij precies hetzelfde meegemaakt. Haar moeder is 1 dag na mijn moeder overleden aan een slopende ziekte van een half jaar. Zij snapt mij zo goed en als ik haar vraag of ze ook wel eens bepaalde dingen ervaren, gevoeld of beleefd heeft, dan is dat 9 van de 10 keer zo.

    Neem de tijd en wil niet zo vlug mogelijk over het verlies heen zijn, gun jezelf de tijd. Ga de ziektewet in als je het niet meer trekt (heb ik ook gedaan, uiteindelijk vele weken later dan ik al had moeten doen, maar een paar weken thuiszitten heeft me erg goed gedaan en ik had toen eindelijk weer wat meer rust in mijn hoofd). Geef toe aan je eigen lichaam, dat is zo belangrijk!

    Dit alles hierboven zal je verdriet niet wegnemen, maar het zal het hopelijk iets makkelijker een plekje kunnen geven.

    Ik weet trouwens ook niet of je broers/zussen/vader hebt, maar praat daar anders ook eens mee! Dat heeft mij ook erg geholpen. Praat over de mooie momenten die jullie samen beleefd hebben. Sla de fotoalbums er op na en bespreek het met elkaar, zo fijn en zo belangrijk.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

    Groetjes Ellen

  • frank

    Hallo Ellen en anderen

    mooi als je kunt schrijven met anderen zoals hier mijn hele leven doe ik allle problemen zelf oplossen maar nu dit is iets hier kun je niets aan oplossen

    en dat is ook wat je keel dicht knijpt als het me teveel word

    ik heb nog een zus ze is een schat maar als ik met haar praat ik weet het niet ik denk niet de zelfde golflengte

    mijn moeder en ik hadden een andere band we waren aan elkaar gewaagt mam was niet altijd gemakelijk en gevoelens uiten was voor ons niet altijd gemakelijk

    maar toen mijn moeder mij 1,5 jaar geleden belde en zei het is niet goed dacht ik dat ze gevallen was ik zei mam rustig niets doen ik ben zo daar

    ik wist niet wat er was maar ik hoorde aan haar stem dat ze mijn hulp nodig had

    ben als een raket naar haar toe gegaan ik kwam binnen en daar stond mijn moeder de sterkste vrouw die ik ken met angst in haar ogen trillend haar sigaret te roken wat is er met je vroeg ik alvliesklierkanker einde oefening jongen was haar antwoord toen pakte ik haar vast en hebben we misschien wel 10 min gestaan zonder iets te zeggen van af dat moment waren alle andere dingen niet meer belangrijk

    dit was zo erg en toch zo mooi de wereld stond stil en alleen wij waren 2 er nog

    daar op dat moment is iets ontstaan waar ik geen woorden voor heb maar mooi

    vanaf dat moment hebben we beide grenzen verlegt misschien wel 100 x iedere keer weer verder

    mooi was dat ondanks haar ziekte de laatste 2 maanden heb ik voor haar mogen zorgen samen met thuiszorg step haar vriend en mijn zus

    dit zijn de heftigste maanden maar ook de mooiste maanden van mijn leven voor mij ik heb zoveel mogen ontvangen en maar zo wienig hoeven geven

    nu mijn moeder mijn hulp niet meer nodig heeft en er niet meer is

    val ik in een gat

    als ik er over schrijf voel ik mij goed je word begrepen

    het was heel raar ik had net een kompleet verhaal geschreven vanaf het begin van mijn moeders ziekte tot nu

    heb het weer gewist en ik ben rustig

    een vraag praten jullie ook tegen je moeder niet hele verhalen maar zo van goede morgen mam weltrusten mam

    ik mis je ik hou van je help me

    ben je dat gek of ben je dan op weg naar gek het voelt wel goed

    fijn dat er deze site is

    mvg frank