Hallo allemaal,
Ik had al een berichtje geschreven maar had me nog niet goed aangemeld.
Dus hierbij alsnog opnieuw.
Mijn man is 22 januari overleden aan kanker.
Mijn man wist dat hij dood zou gaan, we wisten het allebei. we hebben er veel over gepraat samen en hij was er altijd heel erg rationeel over.
in die zin was er openheid genoeg. Maar de echte diepe emotionele gesprekken waren er zelden.
Hij besloot ook vrij plotseling over te gaan tot palliatieve euthenasie. ook dat hadden we vantevoren uitgebreidt doorgesproken en ik was het er helemaal mee eens. Hij had ook zoveel pijn. Toch was het vrij plotseling dat hij het besloot en ik heb het gevoel dat ik niet meer voldoende met hem heb kunnen praten, dingen bespreken of aan hem vragen. ik werd zo overvallen, moest de kinderen bellen en daarna had ik nog maar heel eventje met hem alleen en ging de gebeurtenissen met me aan de loop alhoewel ik zoveel mogelijk heb geprobeerd alles bewust mee te maken.
ik pieker over alles, heb ik goed afscheid genomen. hij mopperde veel(ook door de pijn) en mopperde voordat hij “wegging” ook nog ergens over, dat zit me heel erg dwars.
Toch weet ik dat hij heel veel van me houdt/hield.
en we hebben het samen in de 4 jaar dat we elkaar kenden geweldig gehad, ondanks het feit dat soms moeilijk was in sommige opzichten.
Maar ik kan nu maar aan de negatieve dingen/details denken en niet aan het dan verder toch prachtige afsscheid. ik lag naast hem, tegen hem aan en zo is hij in mijn armen gestorven, dus dat was goed, maar toch, ik pieker me gek. Voel me schuldig, blijf me schuldig voelen.
En waarom, het is wat het is, ik weet het niet meer,
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, speciaal met die wanhopige schuldgevoelens.
Joan