Gecondoleerd Louise….
Het voelt zo raar…
die pijn…
het is zo bizar. De lijntjes in je hoofd lagen netjes gegroepeerd: plannen..het gewone leven…
De toekomst die je samen had wordt kapotgeslagen. Hoe leg je een ander uit hoe je je voelt?
Het lijkt of je kapot bent gemaakt van binnen, of er een gedeelte van jou ook weg is. Je bent uit balans.
Lieve Louise, kijk niet te ver vooruit: een dag is al genoeg…een dag zonder het liefste wat je had.
Je zit nu nog midden in de film, die op je netvlies staat.
Daar mag je aan denken. probeer het dan ook eventjes bewust in je hoofd te parkeren. Heel even weg te zetten.
Je mag huilen…je man is het waard om over te huilen. Het voelt zo vreemd….
Richt een plekje op een kast of zo voor hem in, met foto's. Ik heb dat ook gedaan. Onze trouwfoto staat erbij, foto's van de laatste vakantie, en nog veel meer.
Praat tegen hem…niets is raar!!!! JIJ bepaalt wat goed is voor jou.
Je leeft in een land waar niemand de weg kent……de tijd staat stil of bijna stil en je kunt niet begrijpen dat anderen, de wereld zomaar doorgaat.
De haast, de kalendertijd. Zoveel dagen, zoveel weken, het lijkt pas gisteren..voor jou, voor mij voor iedereen die rouwt: belevingstijd, vertraagde tijd. Wat is tijd?
Anderen hebben het nog goed……mijn man zei: zie het zo: wat fijn dat anderen het nog zo goed hebben…dat is moeilijk zo te denken….want je ziet je eigen verdriet. Verdriet dat je altijd met je mee zal dragen, maar je zult een manier vinden om ermee om te gaan. Een manier die voor jou “goed”voelt.
Probeer ook alleen de dingen te doen die voor jou goed voelen. Lukt het nog niet, dan doe je het niet…een andere keer lukt het wel en kan je trots op jezelf zijn dat het je gelukt is!
Probeer dicht bij jezelf te blijven….jij bepaalt…anderen bedoelen het goed, maar blijken soms slechte troosters te zijn. Kies bewust de mensen waarmee je wilt omgaan nu, die je steun kunnen geven. Niet de mensen die je uitzuigen.
Denk daarbij steeds: moet ik hier energie aan besteden? Is het belangrijk? Dus niet, want je hebt je energie hard nodig.
Ik wens je heel heel veel sterkte, het is zwaar, eigenlijk te zwaar. Je denkt dat je geen toekomst meer hebt, dat je leven ook voorbij is…zo denk ik soms. Mijn man werd ook maar 55 jaar. Ingelukkig waren we….maar je hebt geen keus. Er gebeuren in je leven dingen waarbij je geen keus hebt..daar moet je mee door. En je redt het, echt waar!!!! Gr. Tineke