Rouwen doe ik hoofdzakelijk alleen, vooral ook omdat de mensen in mijn omgeving de echte weduwe nu moeten steunen. Bij één van hen kon ik kort na zijn dood en op de dag van de crematie mijn verhaal kwijt, maar nu moet ik er zelf mee verder. Overigens ben ik niet ongebonden en dat maakt het extra gecompliceerd. Hoewel ik blij ben dat ik geen echte weduwe en zelfs geen schaduwweduwe ben, is de pijn vergelijkbaar. En dat komt omdat ik in mijn gedachten nooit afstand van hem heb kunnen doen. Destijds ging zijn leven (ogenschijnlijk) moeiteloos door. Mijn leven stopte na het beëindigen van de verhouding als het ware. Mijn relatie met mijn partner was een puinhoop, ik moest noodgedwongen met het orkest stoppen waarin we samen musiceerden, omdat ik dat niet meer kon opbrengen en ik viel kilo's af. Hij was van mening dat we weer op de oude voet verder konden, als gewone vrienden, zoals we voor de verhouding jarenlang waren geweest, maar ik kon dat niet meer. Om er niet aan onderdoor te gaan, heb ik uiteindelijk het contact met hem verbroken. Ik bleef hem wel tegenkomen, op allerlei gelegenheden, maar ik ging hem steeds uit de weg. Ik zorgde op zo'n moment altijd dat ik er goed uitzag en ik liep dan te stralen, terwijl mijn hart bloedde. 's Avonds was ik kapot.
Een verhouding is altijd onaf, zowel tijdens als erna. Ik denk dat het mij daarom zoveel tijd kost om los te laten. Dat bedoelde ik ook met voortdurend in de rouw zijn.