Schaduw Weduwen

• Mara Mouwen

Hallo,

Graag zou ik (en de regisseuse) in contact komen met schaduw weduwen voor een documentaire film die in researchfase is. Deze oproep is enkel bedoeld voor onderzoek en om de verhalen hierachter te horen. (niet om nu te gaan filmen) Voor ons is het van groot belang om op een een oprechte en integere manier het verhaal van schaduw weduwen te kunnen vertellen. We komen graag in contact met vrouwen (jong-oud) die zelf schaduw weduwe zijn/geweest of misschien nu al weten dat ze dat binnenkort zullen zijn.

Mocht u zich hierin herkennen en het gevoel hebben dat u uw verhaal aan ons wil vertellen dan zou dat ons enorm helpen. Uiteraard is discretie gewaarborgd.

Met vriendelijke groet,

Mara Mouwen

• liza

Schaduwweduwen, als ik me goed herinner is dat een vraag naar minnaressen, die nadat zij hun lief zijn verloren,vrouwen die getrouwde mannen liefhadden en hem zijn verloren………. Hoe durf je, mensen die zoveel hebben verloren, niet alleen zij die ze achterlieten, maar zij, waarvan studies en geprietpraat, het goed moeten praten, lastig te vallen op een site zoals deze.Laat de mensen in hun waarde asjeblieft. Zoek een ander beroep, maar laat ze alleen met hun verdriet tenzij je nog wat anders hebt toe te voegen als een menselijk antwoord. Jullie zijn vijf jaar geleden er ook al geweest, en ik kon wel overgeven………. Laat deze mensen met rust, ga een site beginnen met die vrouwen die getrouwde mannen, die alleen maar hun … hebben gevolgd, te openen,. Laat die schaduwweduwweduwen maar eens vertellen hoe het is, zij veilig in hun huiske, kus kus,lieverd en die man die naar zijn vrouw ging. Tuttebol, jazeker, je bleef achter met kleine kinderen, onbewust van minnaressen, gelovend in huisje boompje beestje. Niks mis mee, ik bewonder je erom, maar geef deze schaduwweduwen geen plaats in het rouwbesef, je hebt je man gekozen, je hebt van hem gehouden, en laat dat je niet afnemen door schaduwweduwen, de naam alleen al, maakt dat ik moet overgeven. Schaduwweduwen………..heb je naast hem gelegen toen hij ziek werd? heb je de eerste momenten van de geboorte s van je kinders meegemaakt? Nee, je hebt de leuktste momenten van hem meegemaakt, de lachjes etc. Ik heb mijn man al vijf jaar geleden verloren, en ik heb het er nog steeds moeilijk mee, maar als ik een berichtje lees zoals van jou, gaat mijn temperatuur van normaal tot kokend. Laat deze mensen met rust.

• liza

Schaduwweduwen, schaduwweduwen,,,,,,,,,ik ging even tekeer, maar kun je me vertellen wat schaduwweduwen betekent. Ik denk het niet maar toch???????????

• anke

Poeh poeh , jij bent heftig.

Groetjes Anke

• Beheer Rouwverwerking.startpagina

Van de doden niets dan goeds

Schaduwweduwen zijn inderdaad minnaressen, zij hebben een relatie met een gebonden man. Er is dus altijd een gebonden man bij betrokken. “Men” vindt dat schaduwweduwen geen recht hebben om te rouwen omdat ze officieel niets zijn van hun minnaar. En toch zijn ook zij intens verdrietig. Ook daar mag aandacht voor zijn.

Veroordeel ze niet, het is bijzonder ongepast om deze vrouwen de titel hoeren te geven.

Op dit prikbord mag iedereen zijn of haar vraag stellen. Als iemand daar aanstoot aan neemt kan hij of zij dit melden aan rouwverwerking@pagina.nl . Indien we het met de melder eens zijn zullen we de boodschap aanpassen dan wel verwijderen.

Wees begripvol voor elkaar.

Sander

• liza

Het spijt me Anke, je hebt helemaal gelijk. Ik ben hiervoor geband toendertijd, voor mijn vuur en agressie, Het spijt me Sander. Maar toch, ik denk wel eens, als je als schaduwweduw je altijd op de achtergrond hebt gehouden, waarom dan die aandacht als degene waar je die verhouding mee had sterft? Is het dan niet juist pas op de plaats voor degene, die hij achterliet? Zijn kinderen, die het nog helemaal niet begrijpen? Zijn vrouw, of haar man, die het nog niet wist ? Waarom, in al die ellende van het rouwen nog open wonden openrijten. Wees dan stil, net als toen

• liza

je beschrjft men tussen haakjes als men, vrouwen, mannen. doe niet zo kinderachtig, het leven is meer als je denkt. Nee sander, het leven stopte toen het verlies begon en het laatste wat ze nodig hebben is de schaduwweduwen.Geef hier niet aan toe, asjeblieftl als je rouwt heb je het niet nodig te leren van hen die niet weten hoe het is, Bespaar heel veel gezinnen dit leed, dat is jouw macht. Geen schaduwfiguren, maar gewoon de onbepakte zure zere leed van hen die rouwen, niet meer en niet minder.

• anke

Hoi Liza.

Je neemt duitdelijk geen blad voor je mond , maar ik kan er wel waarderen dat je je schrijven bijstelt.

Ik denk ook wel dat ik je gevoel erachter kan begrijpen.

Toen ik het bericht las , dacht ik wat vind ik hier nu van.

Hoort dit hier wel thuis.

Ik heb even laten bezinken en zie , daar was de eerste reactie.

Oei dacht ik , dat is wel erg ongenuanceerd.

Waar sta ik?

Hier kwam ik op uit.

Ik vind het een gave dat er mensen zijn , die in staat zijn een dergelijke situatie uit diverse invalshoeken te belichten. Immers een mens zit zo vol oordelen en waar zouden we zijn zonder die oordelen.

Hoe je het ook wendt of keert , in deze situatie is de liefde wederzijds beantwoordt , voor mijn gevoel in een niet wenselijke situatie.

In andermans ogen zijn zij misschien niets van elkaar , maar voor elkaar hebben zij dus wel degelijk wat voor elkaar betekend , in die niet wenselijke situatie.

Dat betekent voor mij dat er wel degelijk een band bestaat , misschien een leven in grote onbekenheid misschien ook niet.

Dat maakt het verdriet , van de schaduwweduwe voor mij wel tastbaar.

Ga eens na voor je gevoel , als je moederziel alleen blijft op een eilandje en je zit daar met het verdriet om het gemis van een dierbare , met al die gevoelens die daar bij horen. Dat zijn er heel wat dat weten we hier allemaal uit ervaring.

Toch?

Ik weet alleen niet of het woord recht op zijn plaats is, die kant vind ik moeilijk te belichten , ik denk namelijk dat ik zelf niet de moed zou hebben gehad , misschien wel brutaliteit om dat “recht” op te eisen.

Het verdriet is er , ook voor die schaduwweduwe.

Ach straks even naar de bibliotheek , het heeft wel mijn belangstelling gewekt om eens te gaan kijken of er mooie boeken zijn die deze schaduwzijde en de daaruit voort gekomen rouw te belichten.

Hoe anders zal hun rouw verlopen?

Meid , weet je als je van lezen houdt , dan zou je dit boek eens moeten proberen te lezen. Ongewone gesprekken met God van Walsh . De titel is misschien wel niet zo aantrekkelijk en het is geen boek dat je in een dag leest.

Het is een boek dat zorgt dat je jezelf durft te spiegelen.

In sommige dingen krijg je een ander inzicht.

groetjes van Anke

• Susan

Hoi Liza,

Ik wil hier eigenlijk niet op ingaan maar jouw felle woorden vragen er wel een beetje om.

Er zijn 2 mensen nodig voor een relatie. De man is gebonden; de minnares is vaak alleen en leeft voor die paar kleine momenten die hij haar kan geven…. (Ongetwijfeld zal het ook omgekeerd voorkomen en bestaan er schaduwweduwnaars ). Wie wordt er als de (hoofd-)schuldige gezien? Juist, de vrouw/man die officieel niet gebonden is en niemand verder verantwoording schuldig is. Telt dit verdriet niet?

Natuurlijk is het zeer pijnlijk om te ontdekken dat je partner/ouder etc nog een relatie had….vooral als dit pas na de dood duidelijk wordt….Maar laten we niet al het ongeloof, woede en verdriet op de verkeerde personen projecteren.

Wat niet weet wat niet deert, daar heb je gelijk in; maar daarom kunnen wij het bestaan - en het verdriet- van deze personen toch niet ontkennen ?

gr Susan

• Yvon

Mooi geschreven Ank; het siert je dat je dit vanuit allerlei hoeken kunt bekijken.

Ik bedacht ook toen ik hierover nadacht: je zus/ dochter / moeder / hartsvriendin zou maar in die positie zitten en geen weg weten met haar verdriet…….tegen een muur van onbegrip aanlopen…..

Het gebeurt en het is moeilijk….voor vele partijen…….Verdriet schept meestal een band maar in deze situatie juist niet…

liefs,

Yvon