Mama ik mis je zo

  • Trudy bakker

    Weet iemand ee goed boek over het verwerken van de dood van je moeder en hoe je dan verder moet met het gemis?

  • Thazia

    Je mama moeten missen blijft denk ik voor altijd een gemis. Ik moet mijn mama ook missen. 18 januari jl is ze overleden, slechts 62 jaar. Gelukkig heb ik nog wat kunnen zeggen tegen haar! Heb in een roes geleefd! Een roes die tot gister doorging en toen pats boem, kwam de klap. Ik schrijf er gedichten over.

    Ik ben zo sterk gebleven, voor mijn vader, voor mijn zusje. Maar ook voor mijn kindjes. Ze was een prachtvrouw en wat zou ik graag een lijntje naar boven hebben om gewoon weer eens met haar te kletsen.

    Ook ik mis mijn mama zo erg. We moeten door, al weet ik nu even niet hoe!

    Hier 2 gedichtjes, misschien helpt het jullie?!

    Als je moeder er niet meer is

    Gaat er van binnen iets kapot

    Het is een groot gemis

    Je gevoel zit op slot

    Het gemis wordt alleen maar meer

    Dingen die je haar nog wilde vertellen

    Dat kan niet meer, dat doet zeer

    Niet meer even bellen

    Geen advies meer vragen

    Niet even samen een bakkie koffie drinken

    Je moet het verlies dragen

    Het verdriet zal moeten slinken

    Je moet je leven oppakken

    Je kan niet stil blijven staan

    Maar zo af en toe zal je knakken

    En dat moet je doorstaan

    Eerst vragen mensen nog hoe het met je gaat

    Je houdt je groot

    Maar van binnen heb je het te kwaad

    Het besef: je moeder is dood

    Je laat je tranen gaan

    Je laat eindelijk het verdriet toe

    Dit maak je niet ongedaan

    Je bent op, zo moe

    Sterk ben je gebleven

    Voor een ieder om je heen

    Nu is het tijd om je over te geven

    Hier moet je doorheen

    Je hoeft niet de sterkste te zijn

    Ook jij hebt verdriet

    Ook bij jou doet het pijn

    Al ziet een ander het niet

    De tijd van rouwen is nu daar

    Voel je maar verdrietig, voel je maar kwaad

    Al maak je jou verdriet misschien wat onzichtbaar

    Ze was voor jou je steun en toeverlaat

    Mis haar, hou van haar

    Je zal haar niet vergeten

    Zij was jou zo dierbaar

    Dat zal ze echt wel weten

    Ooit zullen jullie elkaar weer ontmoeten

    En elkaar liefdevol begroeten

    nr 2:

    Een moeder, zo lief

    Altijd stond ze voor ons klaar

    Wat was ze actief

    Wat ben ik haar dankbaar

    Sterk ben ik gebleven

    Mijn opleiding afronden was mijn streven

    Dat heb ik gered

    Met in mijn hoofd haar woorden: je kan het

    En nu slaat het toe

    Ik ben op, ik ben moe

    De tranen stromen

    Ik had er de tijd nog niet voor genomen

    Zoveel emoties die ik nu voel

    Als je begrijpt wat ik bedoel

    Ik dacht dat ik sterk kon blijven

    Door het van me af te schrijven

    Ze was gek van de meiden

    Liet ze op haar rug paardje rijden

    Sopte mijn huis

    Bij haar kwam ik altijd thuis

    Oma was Alessia’s beste vriendin

    Al vanaf het allereerste begin

    Ze heeft zoveel verdriet

    Die lieve kleine griet

    Mama was er altijd voor mij

    Ze was altijd overal bij

    Wat heb ik haar gemist op de verjaardagen

    Wat wilde ik haar nog veel vragen

    Nu die dagen om zijn

    Nu komt de pijn

    Nu komt het verdriet

    Omdat zoiets moois mij verliet

    Mam, ik mis jou

    Mam, ik hou van jou!

    Mam, voor altijd in mijn hart!

  • Dominique

    dag Guy, per toeval je tekstje gelezen, zo mooi geschreven, ik zocht iets over verlies van een mama, ik ben zo bang mijn mama te verliezen, ze is 89.

    wat jij voelde voel ik ook die intense ongelooflijke liefde, immens groot.

    dank je wel dat je dit deelde.

    liefs Dominique

  • Carmen

    Wat een mooie gedichten!

    Ik heb echt een paar traantjes gelaten!

    Ook heeft het mij veel steun gegeven.

    Bedankt!

    Liefs,

    Carmen

  • Susan Khalil

    Lieve mama, ik mis je intens. Nooit gedacht dat rouwen zo intens is. Missen doet pijn, is een intense hunkering waarvan je weet dat die niet wordt vervuld. Mijn wens is dat we ooit, ooit weer eens samen zijn. Weet dat ik intens van je houd. Wij twee waren een. Denk aan mijn wensen lijst…….xxx

  • mireille

    hoi ik ben 29 dec helaas met veel verdriet me moeder verloren 2013 we waren 2 maatjes door dik en dun elke dag hadden we wel is contact,maar nu merk ik aan me zelf hoe langer het is hoe meer moeite ik er mee ga krijgen het is zo leeg en stil we belde of stuurde elke dag met elkaar een berichtje en dat is nu weg,en doet me zo veel pijn,en weet me soms geen raad ik maar in me bed kruip wat ook fout is weet ik.maar vind momenteel even niks aan.

    en vraag me dan wel is af hoe lang duurt dit verdriet nog? maar dat ken niemand me zeggen maar het is zo slopend iets,iemand missen me maatje en mams. kon echt met alles bij haar terecht,en dat valt dan nu ineens zo bam weg.ze had 7 jan 68 geworden nog zo jong helaas… door die rot ziekte…..:o

  • Frank

    Beste Mireille,

    Ik weet precies hoe je je voelt. Mijn moeder was 19 december 68 geworden. Er is zo'n enorme glans van het leven af. Het is nu een half jaar geleden, maar het lijkt wel of het gemis steeds groter wordt. Het besef dat ze gewoon echt nooit meer terugkomt, maakt alles minder leuk en interessant. Eergisteren was het moederdag. Vorig jaar konden we deze situatie niet eens bedenken. Het is net alsof er ook een stukje in mij is doodgegaan. Mensen om me heen leven door en voor mij is het alsof de tijd stilstaat. Ze was het mooiste in mijn leven. Door veel aan haar te denken probeer ik haar nog zoveel mogelijk bij me te hebben. Ik weet ook niet hoelang die pijn blijft, maar het zij zo. Sterkte Mireille.

  • Danielle

    Mama is op 11 mei overleden, op moederdag, om 4 uur in de ochtend na 6 jaar ziek te zijn geweest en de laatste maanden waren eigenlijk ondragelijk en veel te zwaar. Ze kon niet meer normaal slikken en eten, allemaal door die vreselijke kanker. Het was zo vreselijk om haar zo te zien lijden, mijn liefste moeder, stond altijd voor mij klaar, en ze heeft al maanden van te voren langzaam aan steeds een beetje afscheid genomen. Maar toch niet genoeg, je was toch ineens weg, te snel. En nu mis ik je zo. Ik wil eigenlijk naar je toe, maar dat mag ik niet denken. Ik zal sterk zijn, je kunt trots op mij zijn, zoals ik zo trots op jou ben.

    Liefs,

    Danielle

  • Heleen71

    Hallo,

    Misschien een ongebruikelijke vraag, maar ik denk dat ik niet de enige ben dus daarom stel ik hem maar gewoon.

    Wameneer zou jij naar een rouwverwerkingstherapeut gaan ook als je verlies al wat langer geleden is?

    ik vraag het mezelf namelijk af of ik nog hulp nodig heb en ben benieuwd wat jullie ervaring/mening is?

    groetjes,