ervaringen met pathologische rouw

• Bep

Hallo Iwo,

Ik ben het helemaal met je eens, rouw verwerk je inderdaad niet, ik zeg altijd, verwerken doe je in een afvalfabriek.

Ik rouw nog steeds om mijn kleinzoon, mijn kleindochter en mijn zoon hoewel het “al” 5, 4, en 3 jaar geleden is. Vooral vandaag dat mijn kleindochter 6 jaar had moeten worden terwijl ze maar anderhalf is geworden. Als er dan gezegd wordt dat het pathologisch is wordt ik er verdrietig om.

De woorden van, heb je het nou nog niet verwerkt haat ik.

Zelfs mijn man die nu al 15 jaar geleden is overleden rouw ik nog vaak om.

Ik ben blij met je berichtje,ik weet nu in ieder geval dat ik niet ziekelijk bezig ben, bedankt!

Groetjes Bep

• anke

Hoi Iwo en ook Loes.

Waarschijnlijk had ik een jaar geleden precies dezelfde reactie gegeven , als Loes nu.

Rouwen , ik heb nog steeds een hekel aan dat woord, voor is het geworden verliesverwerken.

En ja Loes jullie zijn hier om inderdaad om elkaar steun te bieden en dat werkt voor veel mensen.

Inmiddels sta ik niet meer zo afwijzend tegenover het plaatsen van dit soort berichten.Met de nadruk op ik.

Waarom?

Wij zijn degene die de aankomende hulpverleners kunnen zeggen wat ze voor ons zouden kunnnen betekenen, maar ook wat ze beter zouden kunnen laten!

Of je nu wel of niet gebruik maakt van hulpverlening, wij kunnen ervoor zorgen dat deze mensen meer inzichten verkrijgen.

Er zijn o zoveel meer methodes die je een stukje opweg kunnnen helpen, als je er voor openstaat.

Ik weet als geen ander hoe lastig het is en of was die cirkels waarin je draait te doorbreken

en let wel dat lukte mij niet zonder HULP!

liefs anke ps uiteindelijk moet je er allemaal zelf mee zien te dealen zodat het draagbaar wordt.

• sarjanny

lieve Anke;

Ik vind me helemaal in jouw woorden……

en het mooiste vind ik nog wel je ps : ja het is ook voor mij een grote deal geweest om het draagbaar te laten zijn……nog steeds !

Liefs van mij;

sarjanny

• anke

Ja lieve Sarjanny

Het is heel hard werken en soms als je net denkt dat je er bent , ben je er nog net even niet.

Het rouwen kan zeker je dagelijkse leven overheersen!

Van de week schoot me zomaar wat te binnen

in het leven ken je geen zekerheden:

niet over je baan , je leven zelf , huwelijk, de gezondheid van de mensen die je nastaan ja en zelfs je kinderen.

Je hebt maar over een ding absolute zekerheid en dat is dat je leven ooit eindigt en dat is iets wat onomkeerbaar is.

liefs anke

• Jeroen Robben

Dag Lyn

de vraag is natuurlijk of je van Pathologische rouw spreekt als je alle kenmerken daarvan vertoont dan wel enkel. Of: is het zo dat sommige kenmerken toch het allerbelangrijkste zijn en je dan altijd van PR kunt spreken?

Nee. Je kunt haar niets meer vragen, want ze is dood (sic). Echter: ik had een tante die na de vroege dood van haar man veel naar andere begrafenissen ging, ook van vreemden. Het is een verhaal dat later door mijn moeder nog vaak werd verteld. Ook PR?

groet

Jeroen Robben

• wana

Dit is al een oud onderwerp en misschien is de prikker in kwestie allang afgestudeerd!

Ik snap het benoemen en opdelen wel van deskundigen.

Alleen als het je zelf overkomt en je er midden inzit heb je daar absoluut geen boodschap aan.

Ook al heb je het besef dat het misschien fases zijn waar je inzit,het helpt niet. Pas na enige tijd kan je terugblikken en merk je dat het verdriet andere vormen aanneemt.

Toch heb ik sterk ervaren hoezeer iedereen op zijn eigen manier rouwt.

Gelukkig was er een gezamenlijke vriendin die het verdriet op dezelfde wijze als ik ervoer en we hebben daardoor erg veel aan elkaar gehad. Anderen rouwden soms op een kwetsende manier voor mij (kleding van de overledene dragen) of mensen die het er helemaal nooit over willen hebben,dat zien als ‘oprakelen’ .Mensen die met de persoon gingen dwepen als beste vriend en verhalen vertelden die haaks op mijn beeld van de overledene stonden maar ook mensen die al het onverklaarbare om je heen zagen als ‘teken’ van hem (dichtvallende deuren, knipperend licht e.d.) Fases of niet, rouwen komt in vele,vele vormen en maakt soms ook erg eenzaam.

Het moet al snel over zijn van de omgeving heb ik gemerkt.Doordat het een vriend betrof vond men dat je dat toch betrekkelijk snel maar moet verwerken.

Vier maanden na zijn overlijden werd me verweten obsessief bezig te zijn,door het over hem te hebben.

Bezoek aan zijn graf vond men maar ‘zwelgen’, toen was ik er n keer of vijf geweest. Ik vond deze reacties ronduit schokkend en deden mij twijfelen aan mijn eigen verdriet.

De overledene waar ik over spreek heeft zelfmoord gepleegd,zonder voorteken,uitleg of reden. Hierdoor vonden de meesten omdat het eigen keus was ik daar ook maar sneller zijn dood moest accepteren,'hij wilde het toch?en het waarom kom je toch nooit achter..' klaar.

Daardoor ben ik ook selectief geworden in welke personen ik ‘toelaat’ in mijn verdriet.