ervaringen met pathologische rouw

• anne-marie

Hallo Lynn,

Je hebt een ingewikkeld onderwerp gekozen voor je project. Een jaar geleden op moederdag is mijn zoontje Gabriël* dood geboren. Ook in 2004 heb ik een doodgeboren kindje gekregen, Robin*. Sindsdien heb ik veel over het onderwerp gelezen en ook veel contact gehad met ouders van een kind dat is overleden, bij de geboorte of later. Ik mail mee op de lieve engeltjes site. Daaruit heb ik het volgende geleerd. Ten eerste rouw verwerk je niet, verwerken doe je afval. Rouw is verdriet en met verdriet kun je hooguit leren leven. Er is geen ouder die een kind heeft verloren of het nu een jaar of tien jaar geleden is, die zegt, ik heb de dood van mijn kind verwerkt. Niemand. Het is een verdriet dat je rest van je leven meedraagt, tot de dag dat je zelf sterft. En het verdriet wordt niet minder, helemaal niets, niet na een jaar, niet na tien jaar, niet na 25 jaar.

Dat hele gedoe van rouwen in fases waar je door heen gaat, is allemaal onzin. Ik heb nog niemand ontmoet waarbij het zo is verlopen. Het sterven van je kind verandert jezelf en je wordt nooit meer dezelfde. Verjaardagen zijn nooit meer hetzelfde, kerst is nooit meer hetzelfde, moederdag is nooit meer hetzelfde.

Het leven verandert in wanhoop en verdriet, radeloosheid. De een slaagt er alleen wat beter in om dat te verbergen dan de ander. De een kan een masker opzetten en denken, huilen doe ik wel in de pauze en doet verder gewoon zijn werk. En de ander toont zijn radeloosheid en dan zeggen “de deskundigen” pathologische rouw. Hou er mee op, schrijf gewoon eens dat het onzin is. De huidige maatschappij wil allemaal vrolijke mensen zien en als je gewoon verdriet hebt om je kinderen, en mag ik verdriet hebben om mijn kleine schatten die hun oogjes niet hebben opengedaan, zeggen ze pathologische rouw. Ik heb verdriet om mijn kinderen en daar is helemaal niets pathologisch aan, het zou pas raar zijn als ik er geen verdriet om had.

Er bestaat geen spoorboekje voor rouw. Gooi eerst die handleidingen over rouwverwerking eens weg en ga naar de mensen kijken. Praat eens met iemand die een kind heeft verloren en niemand, maar dan ook niemand zal zeggen, het heeft een plekje gekregen, alsof het een laatje is, die je naar believen op en dicht kunt doen. Het is survival.

Kijk ook eens op de site van VOOK, vereniging van ouders van een overleden kind, daar zitten veel mensen met dezelfde ervaring als ik.

Met vriendelijke groeten,

Anne-Marie

Lynn schreef:

>

> Hallo prikkers,

>

> Allereerst mijn oprechte deelneming aan een ieder hier die

> een dierbare is verloren. Ik zal niet zeggen 'ik weet hoe

> jullie je voelen', want ookal heb je hetzelfde meegemaakt,

> iedereen voelt wat anders en beleeft het anders. Ikzelf ben

> in augustus 2004 mijn schoonmoeder verloren aan kanker. Het

> was een zware strijd voor haar en de hele familie.

>

> Uit deze ervaring is de interesse voor rouwverwerking bij mij

> gegroeid. Momenteel ben ik bezig met een project over

> pathologische rouw, in het kader van de HBO opleiding die ik

> volg (maatschappelijk werk en dienstverlening).

> Ik ben heel benieuwd naar verhalen uit de eerste hand over

> dit onderwerp. Er is namelijk genoeg onderzocht en

> gedocumenteerd, maar niks is waardevoller dan ervaringen en

> verhalen van de mensen achter de bronnen.

>

> Ik vraag van niemand om zomaar hier zijn/haar verhaal uit de

> doeken te doen. Maar mocht je mij willen helpen door je

> verhaal met mij te delen, laat dit dan weten, dan kunnen we

> verder via de mail corresponderen.

>

> Groetjes Lynn

• anne-marie

Hallo Lynn,

Ik was nog wat vergeten bij te schrijven. Bij mensen die een dierbare hebben verloren, is de pijn van het verlies na een jaar zeker zo erg en misschien nog wel erger dan in het begin. Steeds meer ben je doordrongen van het gemis. Vlak na een overlijden heb je steun van de mensen om je heen, en heb je veel aanloop, maar na een jaar sta je er alleen voor, sta je alleen bij het graf.

Groetjes van Anne-Marie

• Bep

Hallo Lynn,

Er zijn geen regels voor het rouwen,

er is geen handleiding voor.

Rouwen is harder werken als iemand met het zwaarste werk.

Hieronder een paar gedichtjes die ik op de site van mijn zoon en kleinkinderen heb geplaatst, ik zou zeggen, neem daar eens een kijkje of op de site van LE.

Je kan ook bij doden zijn niet stil een kijkje nemen of de site die Anne-marie noemde.

Eerst droeg ik je onder mijn hart,

toen droeg ik je tegen mijn hart,

nu draag ik je in mijn hart.

veel mensen begrijpen dat niet, het is al zo lang geleden,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Daarom heb ik onderstaand gedichtje gemaakt.

De tijd van toen…

Verdriet slijt

gemis blijft

ik merk er niets van

hoe kan iemand dat zeggen dan?

het gemis is er en ook het verdriet

het wordt erger en minderd maar niet

sorry mensen, ik kan er niets aan doen

ik blijf mijn liefies missen

en denken aan die tijd van toen.

………………………………………………………………………………………………………

Door de ogen van een ander,

is het verdriet wat wij hebben niet zo groot.

zijn jullie nu al jaren dood.

moet het nu maar eens over zijn.

hebben wij dus totaal geen pijn.

Maar die ogen van een ander,

moesten maar eens door onze ogen kijken…

…………………………………………………………………………………………………….

http://www.siteclub.nl/Mijn-jongste-zoon/

Groetjes van Bep

• loes

Hallo Lieve Bep,

Wij kennen elkaar niet,maar je bent nog zo laat op en dat is niet zomaar.

een normaal mens moet nu slapen,maar door het verdriet wat we hebben lukt het niet.

je gedicht greep mij zeer aan.

inderdaad,de ogen van een ander zouden via ons moeten kunnen kijken.

maar weet je wat het is lieve schat,niemand voelt de pijn tot dat zij er zelf mee te maken krijgen.

en dat gun je niemand.

we hebben nooit geleerd om met de dood om te gaan,dat is de pech.

maar weet je,ik geloof toch dat er iets meer is.

er was een geest en een ziel en ik heb het gevoel dat onze dierbaren ons beschermen,als een engeltje op onze schouder.

ik hoop dat je kunt slapen en probeer afleiding te zoeken hoe moeilijk het ook is

jij bent toch ook belangrijk?

voor je partner,je familie en vrienden.

heel veel sterkte gewenst van Loes

• Bep

Lieve Loes, nee, we zijn niet zomaar nog zo laat op, dat klopt, ik hoop dat jij nu al slaapt, ik probeer het zo ook maar weer, Natuurlijk zijn ook wij belangrijk, maar helaas niet voor mijn partner, hij is al 15 jaar geleden overleden op de leeftijd van 47 jaar en inderdaad, als je de echte liefde hebt gekend dan duurt de aanvaarding wel wat langer.In mijn geval dus al heel erg lang, zou dat nu pathologische rouw zijn?

Ik denk het niet, Het komt nu gewoon omdat het zondag moederdag is en dan ook nog eens de verjaardag van mijn man die ik moet missen, en mijn zoon en twee kleinkinderen die ik moet missen. Jij ook heel veel sterkte en kracht,

Liefs Bep

• Dinie

eigenlijk wilde ik niet reageren op dit onderwerp,

wat anne- marie en bep zeggen is waar, ik ben ook mijn kind kwijt en de liefde

van mijn leven,

ik weet wel dat je levenslang hebt.

de geschiedenis heeft zich herhaalt voor mij.

mijn broer was 17 jaar toen hij is overleden,

mijn dochtertje was nu een volwassen vrouw geweest.

moet nu stoppen liefs Dinie

• loes

Lieve Bep,

Sorry dat ik zei dat je belangrijk was voor je partner,ik hoop niet dat ik je gekwets heb,dat was zeker niet de bedoeling.

15 jaar is het nu geleden voor jou en het lijkt net gisteren omdat je veel van hem gehouden hebt.

Hij was inderdaad nog veel te jong.

Wil je er over praten hoe het allemaal gebeurd is?

Laat het even weten,ik wil je graag tot steun zijn.

Dank je wel voor het zonnestraaltje.

morgen,de verjaardag van je man,zal weer moeilijk zijn.

kun je zijn verjaardag niet een keer vieren?

24 mei was Lex jarig,ik vier het wel,met de kinderen en vrienden.

Het doet pijn dat hij er niet meer bij is,maar hij was een levensgenieter.

ter ere aan zijn nagedachtenis heffen wij het glas en proosten op deze bijzondere man.

wij moeten verder,met vallen en opstaan.

wens je veel sterkte,

Loes

• Iwo

Dag Linda,

De schrik slaat mij om het hart wanneer ik lees dat je met een project over rouw op hbo-niveau (!) bezig bent en dan op basis van literatuurstudie tot de conclusie komt dat ‘normale rouw’ (ik weiger te spreken van een proces, want rouwen is geen proces, verloopt niet volgens bepaalde vastgestelde regels!!) in vijf fasen verloopt.

In geen enkel serieus psychologieboek kun je dat meer vinden!

Daarin wordt juist het tegendeel beweerd (Margaret S. Stroebe, Wolfgang Stroebe, RobertO. Hansson, Handbook of Bereavement, blz.351 e.v; Margaret S. Stroebe, Wolfgang Stroebe, RobertO. Hansson, Henk Schut, Handbook of Bereavement Research, blz. 9-10; Thomas Attig, How we grief, blz. 42-47; Riet Fiddelaers-Jaspers, Mijn troostende ik, blz.28; Riet Fiddelaers-Jaspers, Verhalen van rouw (proefschrift), blz. 17 e.v., 25 e.v.; Prof. Dr. Wim ter Horst, Over troosten en verdriet, blz. 115 e.v.; Robert A. Neimeyer (ed), Meaning Reconstruction & The experience of Loss, blz. 16 e.v., 79; om er maar een paar te noemen). Dennis Klass, leerling van Kübler-Ross (van haar zijn de fasen die je noemt) stelt in het laatst genoemde boek: “It seems reasonably well accepted that there are no invariant stages of grief.”

Al in de jaren ’80 begon de twijfel over de algemeen geldigheid van het fasenmodel op te komen, momenteel gaat vrijwel niemand er meer vanuit. Ook niet van het feit dat rouw op een of andere manier zou moeten worden ‘afgesloten’, velen, afhankelijk van het verlies dat ze hebben geleden, blijven de rest van hun leven met regelmaat rouwen; bij elke belangrijke gebeurtenis in hun leven zijn zij zich bewust van die lege plaats(en) in hun midden en wordt er opnieuw gerouwd (Dennis Klass, Phyllis R. Silverman, Steven L. Nickman, Contonuing Bonds; Marinus van den Berg, Verdriet dat niet verdwijnt; Maxine Harris, Een verlies voor altijd; Judith R. Bernstein, Als verdriet blijft).

Ook wat nu precies pathologische rouw is is nauwelijks te definiëren en wanneer er pogingen daartoe gedaan worden zijn er evenzovele bezwaren tegen de definitie (Fiddelaers, Verhalen van rouw, blz. 21 e.v.; Stroebe, e.a., Handbook of Bereavement Research, blz. 6-7.)

Er is ontzettend veel goede en vrij gemakkelijk toegankelijke literatuur over. Blijf alsjeblieft niet hangen bij totaal verouderde ideeën. Zeker niet wanneer je mensen in hun rouw wilt bijstaan. Want het blijkt dat door wetenschappers en onderzoekers steeds meer en steeds beter geluisterd te worden naar wat rouwenden zelf zeggen, naar wat zij vertellen over hun ervaringen. En in het kader van die verhalen durven psychotherapeuten ook steeds vaker nieuwe wegen te bewandelen en daarbij af te wijken van de standaardopvattingen die al zolang – te lang – als de enig mogelijke weg hebben gegolden, en die niet langer meer als ‘waarheid’ te aanvaarden, en ze af te wijzen. (George Hagman, Beyond Decathexis: Toward a New Psychoanalytic Understanding and Treatment of Mourning. In: Robert A. Neimeyer (ed.), Meaning Reconstruction & the Experiencce of Loss. APA, Washington 20033. Blz. 19 e.v., 25 e.v.)

Een gedeelte uit een artikel dat ik schreef voor de Rondzendbrief, het contactblad van de Vereniging Opuders van een Overleden Kind (VOOK) (verschijnt eens in de twee maanden, ook te vinden op www.vook.nl onder ‘Gelezen’, ‘Taal van rouw’):

Rouwmodellen: Tomtom voor rouwenden?

Het lijkt bij Sigmund Freud begonnen te zijn, toen hij in 1917 zijn Rouw en Melancholie schreef, waarin hij uiteenzette wat het verschil is tussen ‘normale’ rouw en depressie (melancolie)1. Hij beschreef daarin wat zijn bekende term ‘rouwarbeid’ inhoudt, dat de pijn van de rouwende en het verliezen van elke interesse in de wereld om hem heen en het voortdurend bezig zijn met de overledene, uiteindelijk moet leiden tot een terugkeer tot de werkelijkheid, waarmee hij bedoelt, dat iemand die rouwt moet gaan begrijpen dat de dood definitief is. Dan moet de rouwende de banden met de overledene verbreken, zodat hij vrij en ongebonden is om zijn emotionele energie (libido), zijn liefde, los te maken van de dode en op anderen te richten; de rouw eindigt, de rouwende is bevrijd!2

Een duidelijke en simpele gang van zaken, een duidelijke routebeschrijving door de rouw heen, binnen een duidelijk afgebakend tijdsbestek, en dan is het over, dan ben je er doorheen, dan lacht het leven je weer toe.3

Deze opvattingen van Freud hebben gedurende het grootste deel van de vorige eeuw het denken over rouw bepaald. Begin jaren 60 leidde dit tot het ontwikkelen van een standaard rouwmodel, dat werd geaccepteerd als een vaststaande realiteit, gekenmerkt door specifieke en duidelijk van elkaar te onderscheiden fasen, die doorlopen moeten worden. Door het werk van Elisabeth Kübler-Ross is dit (aan haar eigen ideeën aangepaste) model erg populair geworden en geaccepteerd als niet minder dan de waarheid. En niemand leek er verzet tegen aan te tekenen toen dit fasenmodel de visie op rouw in de Westerse wereld vrijwel geheel ging beheersen.4 Het lijkt er op dat men hiermee de Tomtom voor het land van rouw heeft ontwikkeld, die de route binnen de aangegeven tijd besluit met de aankondiging: “Bestemming bereikt.”

Wanneer de ideeën van één man bijna een eeuw lang zo bepalend zijn geweest voor het denken over en onderzoeken van rouw, en voor de psychotherapeutische begeleiding van rouwenden, dan is misschien toch wel de vraag gerechtvaardigd of Freud eigenlijk zelf wel wist waar hij het over had? Of bleef het voor hem pure, wetenschappelijke theorie?

Ook Freud kwam in een situatie van rouw terecht, toen in 1920 zijn dochter Sophie overleed. Hij schreef:

Omdat ik helemaal niet geloof is er ook niemand die ik de schuld kan geven en tot wie ik mijn aanklacht kan richten. (…) Heel diep in mij bespeur ik de pijn in mijn diepste wezen, een wond die niet geheeld kan worden. (…)

En hoewel we weten dat na zo’n verlies de hevige rouw wel zal verminderen, weten we ook dat we ontroostbaar zullen blijven en er nooit iets anders voor in de plaats zal komen. Wat ook de leegte zal opvullen, als die al ooit gevuld kan worden, het zal nooit hetzelfde zijn. En eigenlijk hoort dat ook zo te zijn. Het is de enige manier om de liefde te laten voortbestaan die we niet wensen op te geven. 5

En toen drie jaar later zijn vierjarige kleinzoon overleed, de zoon van Sophie, gaf hij, voor zover bekend, voor de enige keer in zijn leven openlijk blijk van zijn emoties, door te huilen. Hij vertelde daarna dat dit verlies hem had geraakt als geen ander verlies ooit eerder had gedaan. Andere verliezen hadden hem enkel pijn gebracht, maar nu was er in hem iets voorgoed gestorven.5

Ook hier een psycholoog, ook wel aangeduid als ‘de vader van de psychotherapie’, die tot de ontdekking komt dat de theorie over hoe er wordt gerouwd – zijn eigen theorie nota bene – bij hemzelf niet blijkt te werken, zoals hij veronderstelde dat die zou moeten doen; rouw blijkt niet “een proces te zijn dat uiteindelijk voltooid kan worden, noch een proces dat resulteert in het verbreken van oude banden en het aangaan van nieuwe banden”. Theorie en praktijk blijken elkaar niet te dekken. Deze ervaringen heeft Freud echter nooit in zijn theorieën verwerkt.6 Als gevolg van deze voor hem zo belangrijke verliezen zonk hij weg in een diepe depressie, waartegen hij zich slechts wist te wapenen, door zich te verschansen in een stoïcijnse levenshouding; een houding die in de modellen van al zijn volgelingen van het etiket ‘pathologische rouw’ werd voorzien – “Geneesheer, genees Uzelf.”

‘Vader van de psychotherapie’ zijn blijkt hier in conflict te komen met zijn vader zijn en grootvader zijn van kind en kleinkind met wie hij met hart en ziel verbonden is, banden die hij onmogelijk blijkt te kunnen verbreken. Hij vertoont langdurige rouwverschijnselen, die, in navolging van hemzelf, tot voor kort als ‘typisch vrouwelijk’, en dus voor mannen als ‘pathologisch’ (ziekelijk), werden beschouwd. 7

Vaders en grootvaders rouwen ook, soms net als moeders en grootmoeders. Dat geldt zelfs voor de vader die dacht dat zoiets niet ‘gezond’ is. Tomtom is de weg kwijt.

Iwo

Noten:

1 Phyllis R. Silverman and Dennis Klass, Introduction: What’s the Problem? In: Dennis Klass, Phyllis R. Silverman, Steven L. Nickman (ed.), Continuing Bonds. New Understandings of Grief. Taylor & Francis, Philadelphia 1996. Blz . 5 e.v.

2 Ann K. Finkbeiner, After the Death of a Child. Living with Loss Through the Years. The Johns Hopkins University Press, Baltimore 1996. Blz. 16.

3 George Hagman, Beyond Decathexis. Blz. 15 en 19.

4 George Hagman, Beyond Decathexis. Blz. 16.

5 Phyllis R. Silverman and Dennis Klass, Introduction: What’s the Problem? Blz . 6

6 Phyllis R. Silverman and Dennis Klass, Introduction: What’s the Problem? Blz . 7.

7 Phyllis R. Silverman and Dennis Klass, Introduction: What’s the Problem? Blz . 16.

• loes

is dit prikbord bedoelt om elkaar te steunen?

of gaan we er een studie van maken!!!!

• Iwo

Lynn vraagt via dit prikbord toch om informatie voor haar studie!!??

Je kunt elkaar trouwens ook steunen door juiste (!!) informatie te verschaffen en aan te geven waar je die eventueel kunt vinden wanneer je daar belangstelling voor mocht hebben, lijkt mij.

Het is niet abnormaal, niet ‘pathologisch’, om, wanneer je iemand van wie je zielsveel houdt aan de dood hebt verloren, nog jaren (!) later veel verdriet te hebben, nog te rouwen. Rouw verwerk je niet, rouw draag je, soms je leven lang!!!

Ik geef alleen maar aan dat dat idee in de psychologie al jaren wordt verkondigd, terwijl Lynn beweert, naar zij zegt op basis van literatuurstudie, dat zoiets ziekelijk is. Wanneer zij zegt mensen in rouw te willen gaan helpen - daar gaat het toch om op dit prikbord? - dan maak ik mij daarover ongerust.

Zij baseert zich op onjuiste informatie. Dat is mijn persoonlijke ervaring!!! na de dood van mijn kind. En daarvoor wil ik waarschuwen. Meer niet, ook niet minder.

In dit soort informatie vinden velen steun laten zij mij regelmatig weten.

Ik vind er zelf ook steun en troost in om mij hierin te verdiepen. Want ik ontdek hierdoor dat het niet ‘abnormaal’ is wat ik ervaar.

Beste Loes, wat is hier verkeerd aan?