Beste Marion,
Ik heb mijn vriend 4 weken geleden verloren. Vond hem thuis op de grond, hij was al overleden. (ik kende hem al jaren) maar had net 3 maanden een relatie.Jouw symptomen zijn heel herkenbaar. Het is de normale reactie van je lijf op een hele stressvolle periode. Je partner verliezen is een enorme schok, eerst sta je stijf van de adrenaline, en vervolgens beland je in een roes en denk je “dit kan niet waar zijn”. Je ogen registreren de dood, maar de boodschap dringt heel langzaam door, je kan het nog niet accepteren.
Het besef dat hij echt dood is dringt langzaam maar zeker door. Je voelt de pijn van het verlies in je hartstreek.
Het kan enorm pijn doen. Je denkt misschien “nu ga ik ook dood, heb pijn op mijn borst”
Ik heb afgelopen zondag de fiets gepakt en een rondje van 3 uur gefietst. Ik voelde me daarna veel rustiger, en ontspannen. Ik ben 45 jaar en heb heel veel wisselingen in mijn stemming op dit moment. Jantje lacht en Jantje huilt, laat de tranen stromen als ze willen stromen. De onrust kan je het beste de baas door iets te gaan doen. Ga de natuur in, wandelen, fietsen, alleen of samen met een vriendin, maar ga naar buiten, weer of geen weer. Bewegen, sporten of in de natuur zijn geeft rust. De eerste dagen sliep ik erg slecht en werd steeds wakker. Toen heb ik een oxepammetje ingenomen om in slaap te komen en iets langer te slapen. Maar zonder medicijnen slaap je beter als je meer beweegt overdag en buiten bent. Ga uitwaaien, je hoofd leegmaken, huilen, schreeuwen etc.
Zoek het strand op of het bos. Wat je zelf prettig vindt, maar ga iets doen. En als je geen zin hebt, probeer te ontspannen en lief te zijn voor jezelf.. De ene dag gaat nu eenmaal beter als de ander…Rouwen is een werkwoord, het vreet energie. Zorg goed voor jezelf, wees lief voor jezelf en gun jezelf rust Wordt de telefoon te veel, trek de stekker er een paar uur uit. Zet je mobiel even uit. Neem rust. Je wordt geleefd de eerste weken na de begrafenis of crematie. Bepaal zelf wat je wilt doen of niet.Trek je ook niet teveel aan wat anderen zeggen of denken. Eet wanneer je zin hebt, maar probeer gezonde keuzes te maken, geen trek in aardappels , een bak sla kan ook lekker zijn, geen zin in groenten, maar alleen een visje, ook prima. Doe waar je zin in hebt, geeft toe aan de verdriet, boosheid en alle emoties. Geef jezelf de ruimte je verdriet te voelen en te ervaren. Wegstoppen met medicijnen stelt de rouwverwerking uit. De klap komt toch wel vroeg of laat. Er door heen gaan…..alle emoties…is beter dan wegdrukken.
Heel heel veel sterkte met het verlies. En vergeet jezelf niet. Wees lief voor jezelf. De emoties worden vanzelf minder heftig als je er eerst aan toegeeft. Het is net een golfbeweging van de zee. Niets is heerlijker dan door de golfen heen te zwemmen als je van zwemmen houdt.
Liefs Martine