het is nu 3 maanden terug dat we onze liefste moeder hebben moeten laten gaan. de pijn is zo groot. Inderdaad, alles draait door, het werk, m'n gezin, maar dwars door alles heen is daar het grote gemis en verdriet. Wie dit nog niet heeft meegemaakt, kan het niet aanvoelen. Bij alles zie ik m'n moeder voor me. Hoe ze was, hoe ze in haar ziekte was, haar liefste sprankelende lach, hoe ze ons hoop bleef geven door vaak ‘bij’ te zijn en stralend te lachen naar ons of te huilen als we bijv. een psalm voor haar zongen. Haar laatste stralende glimlach naar me, evenals haar laatste uren in haar sterven krijg ik niet van m'n netvlies. In de laatste minuten hoor ik m'n vader haar naam roepen, keer op keer, wanhopig.
Als ik werk gaat het wel, maar zodra ik alleen ben of in bed stap slaat het dubbel zo hard toe.
Mensen vragen bijna niets meer, ook bij goede vriendinnen (gelukkig niet allemaal) moet ik er zelf over beginnen. Dit is waar ik me op dit moment heel boos over kan voelen. En , als er gevraagd wordt en ik eerlijk zeg dat het steeds erger wordt denk ik direct ‘ze worden het zat’. Eigenlijk ben ik daar heel boos over en zou het ze het liefst voor de voeten werpen. Maar dan denk ik ook ‘wacht maar, ook jouw moeder komt eens te overlijden’. En er achteraan ‘maar jij had niet zo’n lieverd als moeder als ik had. MIJN moeder was altijd lief, hartelijk en opgewekt. Zette zich altijd op een derde plaats, was nooit chagrijnig en ‘zeikte’ nooit op me'. Als ik zo denk dan ben ik eigelijk heel trots op zo'n moeder. Ook in de laatste jarenbleef ze haar lieve karakter houden , dwars door de Altzheimer heen. Als ze ‘bij’ was hadden we intens contact door te knuffelen , grapjes te maken zodat ze maar heerlijk lachte, …… Groot waren de zorgen, ook voor pap. We zijn heel hecht, mede door die vreselijk woekerende ziekte waarin je je geliefde zo mensonterend ziet veranderen. En waarin onze ouders ons hard nodig hadden om mam zo lang mogelijk thuis te laten wonen (maar dan weer een vader die ons niet wilde belasten). Maar ik gloei van trots dat ik zo'n moeder heb mogen hebben.
wanneer ik er over kan praten (of schrijven zoals nu) zonder dat de tranen stromen tot hard snikkend aan toe weet ik niet. Eigenlijk vind ik het soms wel goed zo en wil het ‘in stand houden’. Het klinkt gek maar het verdriet, de pijn, voelen ook weer aan alsof ik haar nog heel dicht om me heen voel en dit laatste wil ik niet kwijt.