Ja, de wereld kan soms erg hard zijn.
Toen mijn moeder geheel onverwachts overleed, nu ruim 17 jaar geleden ik was toen 24, merkte ik dat de mensen in mijn omgeving (ook vriend(innen) en goede kennissen) niet goed wisten hoe ze met mij en m'n verdriet om moesten gaan. Het leek wel of ze me ontweken en expres uit de weg gingen. Zelfs op m'n werk ging het zo met collega's en m'n direct leidinggevende. Ik kreeg vaak te horen: ja, ik weet het niet hoor, hoe jij je voelt. Ik zei er dan gelukkig achter. Af en toe dacht ik zelfs wacht maar, jij komt er ook voor te staan en dan weet je het tenminste. Kijken hoe je dan reageert. Sorry, dit mag ik niet denken maar je krijgt rare ideeën.
In ons gezin werd er in het begin totaal niet over gesproken, het leek wel of we elkaar geen pijn wilden doen. Totdat ik op een gegeven moment zei dat er nooit over m'n moeder werd geproken en dat ze dan wel werd vergeten. Dit was een ommekeer. Zelfs na al die jaren (aan de ene kant lijkt het gisteren, maar het is al eeuwen geleden dat ik haar voor het laatst sprak) hebben we het nog vaak over mam.
Ruim 8 jaar geleden is m'n jongste broertje, Wim, ook heel plotseling op 24-jarige leeftijd gestorven. Ondanks dat we helemaal kapot waren van verdriet ging alles heel anders. Om te beginnen het samenstellen van de dienst: we hebben met het hele gezin en dat van zijn vriendin, bij hem in de huiskamer gezeten. We hebben zitten janken, maar ook veel gelachen om z'n streken. Dit heeft mij achteraf goed geholpen bij de verwerking van zijn dood. Ook op die middag naar zijn bed gaan waarin hij plotseling was overleden. Ik heb hem een brief meegegeven in zijn kist voor hem maar ook voor m'n moeder.
We praten nog steeds veel over mam en Wim, het doet ons goed te weten dat ze er nog steeds bij zijn.
Het is verschrikkelijk dat je dit mee moet maken om er achter te komen welke mensen je echte vrienden kunt noemen. Ik ben er veel uit het oog verloren, maar de mensen die echt belangrijk voor me zijn en dag en nacht voor me klaarstaan (en andersom ook) heb ik om me heen. De rest is niet belangrijk meer voor me. Nog steeds op de data dat ze zijn gestorven, 8 en 13 oktober, ben ik vrij. Zelfs na die jaren zijn deze dagen “heilig” voor me en dat pakt niemand van me af.
Bianca, zolang jij over je vader kunt praten met de mensen die voor jouw echt belangrijk zijn is het goed. Dit moet je ook blijven doen. Het lijkt al lang, maar het is pas 6 maanden geleden gebeurd. Je zit nu pas in de verwerking van dit alles en juist nu heb je behoeft om over hem te praten. Ik heb de verhalen van m'n moeder en Wim voor me zelf opgeschreven. Niemand hoeft dit te lezen, af en toe, als ik me erg rot voel lees ik het door en jank alles bij elkaar. Dit lucht me erg op. Misschien een idee voor jouw alles van je af te schrijven.
Ja, de wereld zit hard in elkaar, sterkte.