Hoe komt het dat er een temperatuurverschil van 2 graden is tussen vlak boven de vloer in de woonkamer en 1 meter hoog? De vloer zelf is niet koud.

Als ik aan tafel zit of op de bank lig zijn mijn benen koud. De lucht lijkt stil te staan, als ik een kaarsje op verschillende plekken op de grond zet beweegt die niet. Ondanks winderig weer. Het koelt in de kamer haast niet af. Als ik 's ochtends de cv laat branden blijft het de hele dag die temperatuur. Zonder dat de cv opnieuw aanslaat. Het lijkt te zijn begonnen nadat we HR++ glas hebben geplaatst. Maar dat was 3 weken geleden gelijk met voor het eerst de cv aan, dus dat kan toeval zijn. Van de zomer merkte ik er niets van. We wonen hier sinds april, dus nog geen winter meegemaakt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat komt omdat warme lucht nou eenmaal stijgt.........

Antwoorden (1)

De vloer is altijd kouder tenzij vloerverwarming is aangelegd en het functioneert als hoofd verwarming. Als uitsluitend radiatoren hebt zoek warme lucht het altijd hoger op. De koude lucht zakt dus. Aangezien er altijd circulatie is zal het laag altijd iets kouder zijn dan boven. Tenzij je de vewarming de hele dag laat stoken. De wanden en plafond en vloer zullen dan op dezelfde temperatuur moeten komen dan heb je weinig circulatie.