Onverwerkt verdriet rouw

  • Lotusje

    Beste allemaal,

    Ik zit burn out thuis en heb al langer het vermoeden dat ik met onverwerkte rouwverwerking zit. Ik ben mijn vader op 18 jarige leeftijd verloren aan kanker. Ik verhuisde ook nog naar België voor mijn man? Toen mijn moeder jaren later 15 jaar ertussen overleed werd ik wees. Dat was zo hard, binnen drie maanden verloor ik mijn tweede vader en oom. Al jaren heb ik last van het omgaan me deze verliezen, je ouders dat mag toch niet. Steeds als ik iets zie of ervaar met verliezen op tv of hoor is het mis. Dat is toch te gek, ik word er niet goed van. Het voelt zo rauw alsof het gisteren was. Ik zit inmiddels 2 maanden ziek thuis en alles komt weer boven. herkent iemand dit? .

    Ik ben hoog gevoelig dat weet maar dit voelt als of er iets mis is gegaan met rouwverwerking. ik ben er te emotioneel onder het is zo bizar en wil hulp zoeken maar hoe. ik heb al therapie maar lijkt niet voldoende. Graag advies en herkent iemand dit? groetjes, Lotusje

  • Trudy

    Beste Lotusje,

    Als ik je zo lees, denk ik dat je inderdaad worstelt met onverwerkte rouw. Gestolde rouw wordt het ook wel genoemd.

    Het is een bekend verschijnsel dat als je een groot verlies, zoals de dood van je vader op jonge leeftijd, niet goed hebt kunnen verwerken, al het volgende verdriet en verlies in je leven zich er bovenop stapelt. En daar kun je op gegeven moment ziek van worden. Je burn-out kan daar dus heel goed mee te maken hebben.

    Het is natuurlijk zwaar en moeilijk om een burnout te hebben maar het goede nieuws is dat je lichaam je gewoon dwingt om aandacht te besteden aan wat belangrijk is, namelijk ruimte maken voor je verliezen en je verdriet. Als je verlies verwerkt kan worden (wat niet betekent dat het weg is) kun je ook weer meer blijdschap en energie in je leven ervaren.

    Je kunt eens kijken op de website van Sabine Noten www.stapeltjesverdriet.nl . Zij heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar verdriet dat zich maar opstapelt, omdat het eerste verlies niet goed verwerkt is en er een boekje over geschreven.

    Je kunt ook eens kijken naar www.doenenlaten.com van Hilda Lemaire, zij heeft het ook over onverwerkte vroege verliezen en opgestapeld verdriet.

    Ik wens je veel sterkte en hoop dat je burn-out het begin van betere tijden kan zijn!

    Hartelijke groet,

    Trudy van Keeken

    (o.a. rouwbegeleider)

    www.shades-of-red.nl

  • Karineke

    Lieve Lotusje,

    Ik denk ook dat je als kind het verlies van jouw vader niet goed hebt kunnen verwerken. Misschien kun je ook eens naar deze site kijken, daar wordt vooral gesproken over Verlaat Verdriet.

    http://www.verlaatverdriet.nl

    Heel veel sterkte, maar ook warmte en moed om het verlies te gaan bekijken en daar weer invulling aan te geven.

    Karin

  • José de Greeuw-in 't Groen

    Beste Lotusje,

    Ik heb in totaal 4 depressies overwonnen. Ga niet bij de pakken neerzitten en zeg 's morgens tegen jezelf: kom op, ik ben sterk en ik wil het nog leuk hebben in het leven. Degenen die je dierbaar waren komen toch niet terug, ook al zou je dat graag willen. Wanneer je iets op tv tegenkomt waar je niet tegen kunt omdat je hoog gevoelig bent, kijk je of er iets leuks is om te lachen of als je zelf iets hebt opgenomen, zet je dat programma op. Wanneer er oorlogsfilms of actiefilms komen met veel lawaai en men mensen pijn doen, kijk ik hier ook niet naar, want ik wil de avond afsluiten met iets gezelligs, dan kun je ook veel beter slapen. Therapie kan wel iets helpen, maar uiteindelijk moet je het toch zelf doenl Ga bijvoorbeeld naar een toneeluitvoering, een film, een winkelcentrum en ga bij een restaurantje een kop koffie drinken, zodat je misschien toevallig aanspraak kunt krijgen. Ik ben een alleenstaande weduwe zonder kinderen en doe aan yoga, wat ook goed kan helpen voor een burn-out en ik badminton. Ik probeer mijn dagen zo in te delen dat ik zo min mogelijk aan het verlies van mijn man hoeft te denken, anders komt je hoofd nooit leeg.

    Als je een lotgenote zoekt met wie je genoemde uitjes wilt doen mag en kun je mij gerust schrijven.

    Hou je taai!

    José

    .

  • Heleen71

    Hallo,

    Misschien een ongebruikelijke vraag, maar ik denk dat ik niet de enige be Dus daarom stel ik hem maar gewoon.

    Wameneer zou jij naar een rouwverwerkingstherapeut gaan ook als je verlies al wat langer geleden is?

    ik vraag het mezelf namelijk af of ik nog hulp nodig heb en ben benieuwd wat jullie ervaring/mening is?

    groetjes,

    Heleen

  • Heleen71

    Hoi,

    Misschien een ongebruikelijke vraag, maar ik denk dat ik niet de enige be Dus daarom stel ik hem maar gewoon.

    Wameneer zou jij naar een rouwverwerkingstherapeut gaan ook als je verlies al wat langer geleden is?

    ik vraag het mezelf namelijk af of ik nog hulp nodig heb en ben benieuwd wat jullie ervaring/mening is?

    groetjes,

    Heleen

  • adriana

    Heleen71 Schreef:

    ——————————————————-

    > Hoi,

    >

    > Misschien een ongebruikelijke vraag, maar ik denk

    > dat ik niet de enige be Dus daarom stel ik hem

    > maar gewoon.

    >

    > Wameneer zou jij naar een rouwverwerkingstherapeut

    > gaan ook als je verlies al wat langer geleden is?

    >

    > ik vraag het mezelf namelijk af of ik nog hulp

    > nodig heb en ben benieuwd wat jullie

    > ervaring/mening is?

    >

    > groetjes,

    >

    > Heleen

    Dag Heleen,

    ik ben 6 jaar na het heengaan van mijn geliefde man alsnog naar een psychologe gegaan. Ik kwam maar niet door de gevoelens van gemis en verdriet heen. Bij de psychologe kwam ik er achter dat er heel veel verdriet en onverwerkte “zaken”waren uit mijn jonge meisjes jaren. Daar was ik me niet van bewust. Door mijn hele leven eens door te spitten met de zeer inlevende psychologe, werd mij duidelijk dat het heengaan van mijn man slechts de druppel was geweest die mijn innerlijke emotie emmer had doen overlopen. Ik heb weliswaar vrij onbewust maar zeker van mezelf er voor gekozen niet naar een rouwverwerking therapeut te gaan maar naar een psycholoog. Mijn innerlijke rust is weergekeerd, en mijn depressieve stemmingsstoornis is opgeklaard.

    Als je je door je huisarts laat doorverwijzen, vergoed de zorgverzekeraar de kosten. Ik ben in totaal 18 keer bij haar geweest.

    Warme groet,

    Adriana