Mijn man en maatje....weggerukt....weg....

  • Aafke

    Mijn lieve man en maatje….uit ons leven gerukt…..weg…. Geen afscheid kunnen nemen….het is niet eerlijk….wat mis ik hem.

    Aneurysma in zijn nek ontplofte drie maanden geleden….en weg was hij. Mijn leven en toekomst maakte een totaal andere wending.

    Ik snap het af en toe gewoon niet, en verwacht dat hij zo binnen zal stappen… Hij is maar 56 jaar geworden, we hadden nog zoveel willen doen samen.

    Alles deden we samen, iets stuk dan repareerde hij het….nu moet ik leren te vragen…..het valt niet mee.

    Aafke

  • Blueswoman

    gecondoleerd met je verlies

    het missen van je maatje, je klankbord we weten wat het is.

    Het doet pijn is oneerlijk maar wel de waarheid..

    Kan je alleen als advies meegeven,

    blij erover praten ook als je omgeving vind da het nu welletjes is.

    Jij bent het die bepaald wanneer je er niet meer over praat.

    Rouwen is zwaarr en hard werken.

    Maar de enigste die het kan doen ben jij.

    Niemand kan die last van je afnemen.

    Wens je veel sterkte en kracht

    en ooit op een dag zal je met een glimlach aan je maatje terug denken ipv met zoveel pijn.

  • Ilse Stremme

    Aafke, allereerst mijn medeleven die naar je uit gaat. Zo kort geleden, dat je maatje jou helaas moest verlaten. Zelf kom ik eigenlijk niet meer hier op het bord, maar ik heb hier een lange tijd steun kunnen vinden.

    Laatst had ik bedankje hier neergezet en toevallig kreeg ik daar een reactie op, waardoor ik jouw smartekreet las.

    Meis, schrijf hier gerust, weet dat hier meer mensen zijn die dit zwarte gat doorstaan.

    Je maakt zoveel lijfelijk en gevoelsmatig mee, dat je denkt dat je het niet kunt dragen meer.

    Maar echt er komen andere tijden, dat hele rauwe verscheurende gaat minderen, maar niet zomaar ineens. Soms denk je, hey ik voel mij lekker en dan in een rikketik foute boel.

    Toch zul je telkens iets meer uit die dippen komen. Totdat het leefbaar is en dat je zelfs van kleine dingen kunt genieten. Vooral blijven praten en als je zelf mobiel bent, raad ik je aan te gaan wandelen….weer of geen weer…er uit!

    Of je het gaat doen, is aan jezelf, maar mij en ondertussen vele met mij heeft het echt geholpen. Kijk of je iemand uit je kring mee kunt krijgen. Laat verder alle gevoelens toe, hou je niet groter dan je bent, doorstaan van het rouwen is werken in de zwaarste vorm.

    Dikke knuffel, Ilse

  • Sonja

    Beste Aafke,

    Gecondoleerd met het overlijden van je man en maatje. Wat een verdriet. Ik weet eigenlijk niet goed wat te zeggen. Bij toeval zie ik je bericht en dan wil ik zeker reageren. Ik wil je heel veel sterkte en kracht wensen. En ik hoop dat je veel lieve mensen om je heen hebt die er voor je kunnen zijn en waar je een beroep op kunt doen. Die een luisterend oor voor je kunnen zijn. Heel veel sterkte.

    lieve groet, Sonja

  • Sophie

    Dag Aafke,

    Mijn deelneming bij dit grote verlies. Nee het is niet eerlijk dat jullie dit is overkomen, maar helaas overkomt het heel veel mensen. Ik kan je geen troost bieden, dat is er gewoon niet. Wel iets dat mij helpt als ik het niet meer zie zitten: probeer bij het uur te leven, niet vooruit kijken. Dat geeft alleen maar paniek. Probeer zo de dagen door te komen en doe wat goed voelt: huilen, praten, zitten. Niemand kan voor jou bepalen wat het beste is. Maar het blijft voorlopig moeilijk, helaas.

    Groet, Sophie

  • Aafke

    Dank jullie voor de feed back.

    Af en toe sla ik echt op tilt, dan raak ik in paniek.

    Ene moment gaat alles goed….en dan….plofff…..in een groot gat.

    Vooruit kijken naar de toekomst is inderdaad moeilijk, bij de dag leven probeer ik.

    Maar wat zie ik op tegen alles…ik voel me als een berg beklimmer….

    Aafke

  • José de Greeuw-in 't Groen

    Beste Aafke,

    Ja, het is moeilijk om iets aan iemand te vragen, er zijn toch buren die weten wat jou is overkomen! Maar ik begrijp het wel, want ik zit in eenzelfde situatie. Ze zien je liever gaan dan komen. Bovendien hebben zij twee linkerhanden, wat jij niet gewend was. omdat je iemand had die alles kon repareren. Je zult menig keer je neus stoten als je iemand vraagt om iets voor je te doen, want dan weten ze het niet of ze kunnen het niet etc. Maar als je klaar staat met geld kunnen ze gelijk alles! Ik moet zelf ook voor verschillende zaken iemand laten komen. Voor de tuin, de administratie die mijn men altijd verzorgde, de badkamer als er een lekkage is, maar er zijn hiervoor diverse adressen die je voor € 10,– per uur kunnen helpen. Kijk maar eens of er bij jou in de buurt iets is van bijvoorbeeld Werk aan de Wijk.

    Ik wens je heel veel sterkte en probeer toch van het leven te genieten.

    José

  • Aafke

    Gisteren weer zo'n dag gehad, dat elke keer weer de tranen over mijn wangen stroomden..

    Het was precies een jaar geleden, dat ik samen met mijn geliefde man op ons mooie eiland het hooft was.

    Inderdaad een moeilijke tijd, ze zeiden het allemaal om me heen.

    Geloofde het niet, maar moet bekennen..het is zwaar..

    Morgen onze dochter jarig..toen was hij er ook nog..ontbijt aan tafel…

    Kan het nog steeds niet bevatten, of is het mijn innerlijke bescherming…

    Nog een maand en dan is het eerste jaar rouw voorbij, omgevlogen..

    Hoe kan het toch, ik mis hem zo..en toch leef ik en de kinderen verder, de wereld gaat voort…maf..

  • Jannie...

    Hoi Aafke,

    20 juli 2014 was het ook precies een jaar geleden dat mijn lieve echtgenoot overleden is. En ja, zo maf dat de wereld om je heen “gewoon” doorgaat. Het voelt voor mij als gisteren.

    Die gevoelens van jou zijn zooooooo herkenbaar ……..

    En ook ik krijg van alle kanten te horen dat de rauwe kantjes van het verdriet afgaan, maar dat zie ik voor nu nog niet gebeuren.

    Kun jij ook zo boos worden als mensen tegen je zeggen dat ze je begrijpen maar dat je door MOET ?

    Ze bedoelen het allemaal goed hoor, dat weet ik ook wel, maar dan denk ik MOET, ik MOET niets ! Maar ondanks dat ik mijn soulmate verloren heb, voel ik ook nog een verplichting als moeder tegenover mijn kinderen, ook al zijn ze volwassen.

    En die dagen dat je in zo'n gigantisch zwart gat valt, heb ik ook nog steeds. En soms overvalt het verdriet me op momenten die ik zelf totaal niet aan voelde komen, bijvoorbeeld uit eten met vrienden en dan beseffen dat de tafelindeling niet klopt. Want daar had HIJ ook bij moeten zitten……

    Of naar een concert gaan met een groep vrienden en je dan ineens helemaal verloren alleen voelen tussen 10 duizenden mensen in ….. En dan vluchtneigingen krijgen.

    Misschien herken je wel een aantal dingen hierin?

    En toch staan we allebei nog overeind Aafke !!!! Die moeilijke dagen zullen altijd wel een deel van mijn (misschien ook jouw) leven uitmaken en ik kijk ook niet echt ver vooruit, want dan slaat de paniek toe.

    Dus ik kijk niet verder vooruit als dat goed aanvoelt voor mij.

    Ik wens je alle kracht toe om met dit vreselijke gemis te dealen en mocht je behoefte hebben mag je me ook mailen hoor….

    Liefs Jannie

  • cor

    Ik snap heel goed wat je bedoel, al is het voor mij nog maar zo kort geleden ik geloof ook dat dit nooit overgaat en dat het op die speciale dagen nog zwaarder is

    het gemis alle goede adviezen de kinderen, kleinkinderen kunnen je maatje niet vervangen. en de grote boze wereld draait maar door.

    Ik wens je heel veel sterkte toe.

    groetjes Cor