Wat mis ik haar, mijn lieve mama. Ze was zo sterk! Haar longkanker had ze verslagen, haar copd zou ze nooit verslaan.
Ze kreeg haar rolstoel, haar traplift. Ze moest veel inleveren en in een jaar tijd was ze veranderd van een hele actieve vrouw naar een vrouw die steeds minder kon, maar ze bleef lachen.
8 maanden geleden ging het fout, heb haar nog kunnen spreken en dat was de laatste keer. Zij kon niet terug praten vanwege een tube. Ze is overleden aan een longembolie, slechts 62 jaar. 1 jaar en 16 dagen na de diagnose longkanker. Nu 8 maanden later….
Ik ben maar doorgegaan, toonde nauwelijks emoties, voelde nauwelijks emoties. Ik had me volledig afgesloten. Heel af en toe liet ik een stukje toe, om het vervolgens weer weg te stoppen.
Vannacht heb ik gedroomd over haar dood. Ging heel anders dan in de werkelijkheid. En nu voel ik het verdriet, de pijn, het gemis nog meer. Er zijn dingen waarbij ik haar advies mis. Het gaat niet lekker tussen mijn man en mij en ik weet dat zij advies had gegeven. Het gaat niet zo lekker met de oudste, die heeft het niet naar haar zijn op school (hele vervelende juf) ook daar had ze advies in gegeven. Mijn schoonmoeder heeft het geheim van 5 december verteld aan de oudste, mijn moeder had samen met mij boos geweest.
Met mijn vader heb ik een andere band. Met mijn zusje…. Ik doe mijn best, pas op wanneer ik kan, probeer er zoveel mogelijk voor haar te zijn. Luister naar haar problemen, andersom is dat niet tot nauwelijks. Het verdriet, het gemis, ik zal het alleen moeten doen. Familie zoekt geen contact meer, zijn denk ik bang ofzo. Er zijn zelfs mensen die vinden dat het nu klaar moet zijn….
Ik ben zo moe, helemaal op… Het liefst neem ik even de tijd om bij te komen, maar stil zitten lukt niet. Ik moet iets doen. Maar ik merk wel dat alles teveel is. Mijn kontje wordt steeds korter, slaap slecht, eet slecht. Ik weet even niet wat ik moet.
Voor de kids probeer ik de leuke mama te blijven, voor vrienden de leuke vriendin, voor mijn zusje de leuke zus en voor mijn vader de leuke dochter…… O wat mis ik mijn mama.
Voor altijd in mijn hart