change; yes we can....?

• max

20 jaar geleden ontmoette ik haar. Ze kwam uit Rusland. Na 5 mooie jaren werd zij ziek. 15 jaar heb ik voor haar gezorgd. Ook voor haar dochter. Daarnaast werkte ik fulltime. Dit samenspel resulteerde uiteindelijk in een burn-out en verlies van werk. Daarna overleed zij tijdens een bezoek aan haar familie in Rusland. Men wil mij niet zeggen hoe. Het was november en de winter stond voor de deur. De eerste 40 dagen voelde ik haar aanwezigheid als een liefdevolle gloed die mij omhelsde. Vragen die ik haar stelde werden telkens in gesprekken met wild vreemden (ik ging veel uit) beantwoord. Daarna kwam de leegte en de winterse kou. Haar dochter trok zich terug. Mijn beste vriend liet het plots afweten. Gelukkig had ik Peppe, mijn dagelijkse aanloopkat van de afgelopen 15 jaar nog. Maar Peppe werd overreden. Geen werk en mijn complete innercircle weg. Natte koude sneeuw, donkere dagen. Wat te doen? Ik besloot te gaan daten via internet. Ik kreeg mail en telefoneerde veel. Het gaf enige troost. Maar ik ben bang geworden voor intimiteit wetende hoe zorgzaam ik kan zijn; dus erg kritisch. Kwam zo tot de conlusie dat twee belangrijke pijlers in het leven mij (53jr) schijnbaar permanent zijn ontnomen. Alleen nog mijn huis dat ooit een thuis was. Na 4 maanden struggle en verdriet mis ik de energie ook maar iets wezenlijks thuis te ondernemen. Als een tweede burn-out: leeg. Ik had alle meubels verzet om de herinneringen (daar zat ze etc) te verdoezelen. Nu zit ik in een ongeorganiseerd huis. Laatst kwam de gedachte op dat mijn leven afgerond is. Ik heb gedaan wat ik moest doen. Alles is weg. Alleen ik ben er nog. Voor wat, voor wie? Wat overblijft is hoop. Tijd is de dokter.

• Blueswoman

klinkt allemaal zo herkenbaar.

Mensen blijven om onverklaarbare reden na een sterfgeval weg van de achterblijvers..

Ik denk dat dat een tekortkoming va die mensen is nietvan diegene die achtergebleven is.

En soms kan het een tweede keer wel lukken,is mij wel gelukt

Ik weduwe, hij weduwnaar en toch iets heel moois en en intense band samen opgebouwd.

Helaas hij is er nu ook niet meer en sta ik weer alleen.

Nu is dus voor mij het goed geweest zo.

Huisarts weet dat ook, euthanasie enz alle papieren liggen klaar.

Hoop voor jou dat je toch ergens nog een sprankje licht zal vinden

en heel misschien in de toekomst toch weer een warm thuis zult ervaren.

wens je sterkte in de strijd die overleven heet

• max

Lief! Oh meid, wat een ellende. Hoop ook voor jou dat er nog een prachtige lente mag komen.

Vreemd he, dat mensen je ahw in de steek laten..vraag me toch af wat hen (niet) bezielt? Het is in principe zo makkelijk. gewoon eens bellen of samen iets gaan doen. Gaat toch om de aandacht, die er altijd al was maar opeens durft men niet meer? Angst voor ?? Zit me wel erg dwars.

• Blueswoman

Tja

ik heb de eerste keer ervaren dat zelfs een vriendin

mij ging mijden en toen ik gevraagd had waarom was het antwoord…..

je bent nu alleen en straks ben ik mijn man kwijt aan jou….

nou ja zeg, waar ben je dan met je gedachten als je zo weinig vertrouwen in je eigen relatie kan hebben?

en nog zo'n voorbeeldje

ook wat ik dacht een close vriending te zijn

toen ik mijn tweede man leerde kennen kwam ze ineens niet meer

bleek achteraf dat ze jaloers op me was dat ik weer een hele sterke band met iemand had gekregen….

ook zoiets raars.

Nu bestaat mijn wereldje uit mijzelf en mijn honden en mijn huis.

en ondanks dat ik niet zo heel oud ben is mijn lijf dat wel

Ik roep al heel veel jaren mijn lijf is al 100 terwijl ik dat zelf nog lang niet ben.

Heb de eerste keer 20 hele fijne jaren gehad toen overleed mijn eerste man in 2002

en de tweede keer acht hele fijne en intens geleefde jaren gehad toen overleed mijn tweede man in 2012

precies 10 jaar na elkaar in dezelfde maand.

ben klaar met leven.

klinkt hard maar zo denk ik er over.

Dus die mooie lente gun ik iedereen

maar voor mijzelf zal het geen verschil meer maken.

en je hebt gelijk, blijven praten is de enigste oplossing om het allemaal een plekje te kunnen geven.

Het is ook de enigste manier om jou lief levend te houden voor jezelf.

Want ook al zijn ze dan lichamelijk niet meer bij ons, in onze gedachten en in ons hart zullen ze er altijd zijn.

• max

O meid, wat een gekke mensen….ik durf niet eens naar de motiverende reden te vragen…laat het maar gaan.

Maar hee, nog maar 53…lichaam van 100…maak het jezelf alsjeblieft niet wijs. Straks geloof je er in. Kan nog veel doen met zo'n lichaam…sporten…moet je je wel toe kunnen zetten natuurlijk, maar dan voel je je weer stuk jonger en ga je er beter uitzien en voelen. En je ertoe kunnen zetten vraagt weer tijd. Ik wandel me gek. Het helpt. Dood hoort bij leven. Eens is het ook voor ons zover. Sommigen zeggen dat ons lichaam een geschenk is dat goed behandelt moet worden. Zelfmoord/euthenasie waar brengt het je nadien? Je hebt twee mensen inimiteit gegeven in je leven. Dat is mooi. Zij hebben het mogen ervaren en het heeft hun leven verrijkt. Jij hebt hun leven verrijkt. Wees trots, je bent de moeite waard. Vertrouw op het goede in dit leven en grote kans; het goede komt naar je toe. Hoeft niet in de vorm van een relatie. Kan ook gevuld worden met liefde van begripvolle anderen. Kleine momenten, grote impact. je bent niet alleen.

Dikke knuffel Max

• Blueswoman

hee max

mijn lijf is echt gewoon op.

medisch bewezen helaas.

loop al jaren met rollator en volgende stap is rolstoel maar dat wil dus niet.

kan nu alleen nog bewegen met behulp van morfine.

zonder dat kan ik niet meer lopen dus vandaar dat ik zeg mijn lijf is op.

sporten is helaas geen optie zelfs revalidatie sport is niet te doen

en toen we nog samen waren ach dan lukt het allemaal nog wel.

wat de een niet kon deed de ander en vice versa.

en ja mijn belevingen en ervaringen hebben me verrijkt dat is een ding wat zeker is.

Maar helaas alle negatieve dingen hebben me bitter gemaakt en me de reden van verder knokken ontnomen.

het zij zo ,heb me daarbij neergelegd.

hoelang nog? geen idee maar het duurt geen jaren meer iig.

vandaar dat alle papieren ook ingevuld zijn en bijna alle stappen genomen zijn.

thnx iig voor je knuffel

• Nanneke

weg

• Monique

Lieve BluesWoman,

Het spijt me om te horen dat het mentaal en fysiek niet goed met je gaat. Wat een enorme domper op jouw leven. Tot 2x toe je man(nen) verliezen aan de “dood”!

Dat is echt een emotionele aanslag. Ik kan helemaal begrijpen dat je levenslust is verdwenen. Ik ben 2 jaar geleden mijn man verloren en heb me met heel veel regelmaat afgevraagd waarom ik nog verder zou leven terwijl ik fysiek gezond ben. Ik wens je heel veel liefde en sterkte bij de beslissing die je al voor jezelf hebt genomen.

Het is jammer dat je tot dit besluit moest komen………..Ik wens je echt heel veel sterkte en liefde en als je de lente en de zomer nog mag beleven………..laten deze je hart verwarmen door het mooie wat je meemaakt. Maar ik blijf hopen op een WONDER voor jou! <3

Heel veel liefs,

Monique

• Blueswoman

thnx

• Monique

Hallo Lieve Max,

Het gevoel hebben dat je “hier” klaar bent………..ken ik ook! Het is heel normaal dat je dat voelt. Wist ik in eerste instantie ook niet, maar door dit prikbord heb ik al vele mensen dit zien mede delen. Niet dat ze het hebben gedaan (lees nog steeds berichten van hun), maar het is volgens mij heel normaal vooral als je alleen overblijft met je verlies. Ook ik heb dit zo ervaren en ervaar het soms nog steeds. Maar elke dag is een nieuwe dag en probeer je het weer. Stapje voor Stapje……..vraag niet te veel van jezelf.

Ik zou zeggen………..ga naar het dierenasiel en haal een kat. Misschien 1 die er van houdt om lekker buiten te zijn en s'morgens lekker thuiskomt voor een hapje en een slaapje. Of met een huiselijk karakter. Zodat als je thuiskomt lekker wordt begroet.

En blijf vragen stellen, antwoorden komen altijd! Het is niet dat je na 40 dagen geen contact meer met je geliefde hebt in Heaven.

Mij werd verteld dat mijn man mij niet kon bereiken………….ik was zo ontzettend verdrietig dat hij niet bij me kon komen. Nu ik beter met het verdriet/ gemis kan omgaan……..voel ik zijn aanwezigheid veel vaker en sterker. En dat doet mij goed. Ik Happy, Marco Happy!

En als ik weer van die dagen heb, dan is het minder heftig en kan Marco gewoon in mijn nabijheid zijn om mij liefdevol te troosten.

Het doet me dan héél goed dat hij er voor mij is……..zoals altijd!

Ik probeer nu meer te ondernemen en deze herinneringen deel ik met hem. Door te schrijven naar Marco (dagboek) of het gewoon hard op aan hem te vertellen.

Ik hoop dat je voor jezelf blijft zien dat het leven nog mooie dingen in petto heeft.

Heel veel LIEFDE, kracht en levenslust.

Liefs,

Monique