spierpijn - normaal als rouwverwerking? advies!

• Rian

hallo,

Op 1 febr overleed mijn vader, na een ziekbed van ca. een maand, op 80-jarige leeftijd. Dagelijks ging ik met mijn moeder naar het ziekenhuis en op die manier leefde ik naar het afscheid toe.

Op 30 mei, nog geen 4 maanden later, werd mijn moeder met buikpijnklachten en een lichte longonsteking opgenomen in het ziekenhuis. Op zich geen levensbedreigende situatie, we (broer, zus en ik) namen gewoon afscheid, en zouden de volgende dag weer op bezoek komen e horen wat er uit de onderzoeken was gekomen. Geheel onverwachts kreeg ze die nacht een hartstilstand en werd ze door de zuster gevonden.

De eerste tijd leefden we in een roes, om allese wat er geregeld moest worden. Jullie herkennen dat vast. Nu is het november en sinds een maand of 2 heb ik allerlei klachten qua spierpijn. Voor de pijn in mijnlies ben ik doorverwezen naar de fysio. Zij is bezig met behandelen, maar ik heb het idee dat het ook aan de andere lieskant opspeelt.

Daarnaast heb ik hele gespannen vingers, net of ze dik zijn. En verder voel ik allerlei gekke pijntjes en spieren in mijn lijf.

Pas vertelde een vriendin over een kennisje met een spierziekte. Ik neem dit in mijn hoofd mee en ga er later over piekeren. Stel je waar voor dadt ik dat ook heb. Ik kan dan zo in paniek raken stel je voor dat….. hoe moet het dan met mijn man en kinderen. Ik kan het er helemaal benauwd van krijgen.

Terwijl ik aan de andere kant weet dat ik me niet zo moet aanstellen en dat ik gewoon normaal moet doen.

Herkennen jullie deze klachten/problemen? hoe gaan jullie ermee om?

Ik vind het vervelend om weer naar mijn huisarts te gaan….. ik weet het hij is ervoor, maar ja, dan kom ik weer aan met die ‘halve’ problemen.

Ik hoor graag van jullie.

Rian

• Louise

Laat je niet gek maken door de verhalen van anderen.De enigste die jou kan helpen vast te stellen wat er is is toch echt je huisarts.

• anke1967

hoi rian

allereerst veel sterkte met alles .

pittig hoor.

ik ben het met Louise eens .

gewoon naar je huisarts en voor jezelf niet lang in onzekerheid blijven zitten. Als er dingen uitgesloten worden krijg je misschien ook wat meer ontspanning in je lichaam.

rouwen kan heel veel doen en naar mijn mening een aardig scala aan klachten in je lijf vastzetten.

groetjes anke

• annie

Door alle spanningen kun je veel lichmelijke klachten krijgen.Maak je nu maar niet ongerust dat er iets ernstigs aan de hand is

ANNie

• Marieke65

Beste Rian,

Ik denk dat het heel goed kan zijn dat al deze pijntjes komen van de stress en het rouwen. Maar als je er geen goed gevoel bij hebt moet je naar de huisarts gaan om het te laten checken. Een goede huisarts zal dat niet erg vinden.

Het is voor mij heel herkenbaar, want als ik stress heb gaat het bij mij ook overal vastzitten en krijg ik rare pijntjes. Toen mijn man in coma lag schoot het in mijn rug. Het zat helemaal vast. De osteopaat kon verlichting brengen, maar ik kon mijn eigen schoenen niet aantrekken. Op het moment dat de arts vertelde dat ze geen hoop meer hadden - iets wat ik eigenlijk de hele tijd al zo had gevoeld - ontspande mijn rug en kon ik opeens weer heel makkelijk opstaan. Het was niet meteen helemaal over, maar wel snel daarna. Bij mij had het dus heel duidelijk met de situatie te maken. I

n de afgelopen maanden - mijn man is nu 8 maanden geleden overleden - heb ik meer momenten met pijntjes, hartkloppingen etc. gehad die bij ook op het rouwen zijn terug te voeren. Ik probeer door oefeningen te doen en me op andere dingen te richten dan die pijntjes, er vanaf te komen. Tot nu toe helpt dat uiteindelijk wel, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. En nogmaals…. als je het niet vertrouwt, naar je huisarts!

Heel veel sterkte gewenst,

Marieke

• hanneke

reactie spierpijn - normaal als rouwverwerking , ja ik denk het welzeker want ik heb dit ook , het zit niet in je kouwe kleren is niet een uit de lucht gegrepen opmerking.

maar helemaal waar, rouwen is een vermoeiend en heel stressverhogend gebeuren, ik heb zelf ook veel stress in me lichaam en daar word je stijf van, gevoelens worden pijn in je lichaam, zelf heb ik het idee dat het vaak mensen zijn die moeilijk klagen, je wilt niet zeuren, ik ben ook geen zeur, zo ben ik niet grootgebracht, mensen zeggen vaak je bent zo dapper maar niets is minder waar denk ik weleens, misschien ben ik wel dapper maar ze zien mijn verdriet niet zo vaak, ik blijf dan binnen en jank de ogen uit me kop op zulke dagen, vooral op zondag is dat erger ja.

gr Hanneke.