Gecondoleerd met het verlies van je mama….op 19 juli jl. is mijn moeder ook overleden. Ze was wel 86 jaar oud maar wie kan haar moeder nou ooit missen…..mama was uitbehandeld, had 2 dotterprocedures en een bypassoperatie doorstaan maar bij alle ingrepen waren de vaten binnen een paar weken weer verstopt.
4 Weken nadat we hadden gehoord dat ze was uitbehandeld, is ze thuis in haar slaap overleden. Ze kreeg al wel morfine voor de pijn maar dit tijdstip verraste toch iedereen…we hadden allemaal gehoopt dat ze er nog een paar maanden zou zijn.
Het lastige is inderdaad dat de wereld gewoon doorgaat en dat jij elke dag met gedachten aan je mams rond loopt. Je afvragend of je ‘het goed doet’ …. rouwen….hoe doe je dat eigenlijk? Je gaat verder, je praat er nog eens over met een goede vriendin maar verder voel ik me erg alleen. En op alle fronten en in alle aspecten is je moeder aanwezig, bijna elk moment van de dag. Je kunt bijna niet bevatten dat je haar nooit meer zult zien, nooit meer met haar kunt praten of kunt knuffelen. Het huisje is leeg, er is geen thuis meer om naar toe te gaan. Je moet het doen met je herinneringen….ik vind het moeilijk maar kan natuurlijk niet anders.
Probeer elke dag in het moment te leven, niet teveel terug kijken en ook niet vooruit. Alleen ‘nu’ is belangrijk. Probeer elke dag een balans te vinden tussen jezelf in het werk storten (herkenbaar!!) en je verdriet laten komen (lastig!!). Ik wens je heel veel sterkte!!