Goedenavond Marianne,
Allereerst wil ik je een compliment geven voor het feit dat je alleen naar jullie caravan bent gegaan.
Dat vind ik echt knap, want zoals je schrijft, ook mooie herinneringen doen pijn.
Ik heb de caravan direct na het overlijden van mijn man verkocht, kon het niet opbrengen daar alleen te gaan zitten.
Het was zó “zijn ding”, hij ging er zo graag heen terwijl ik soms geen zin had en iets anders belangrijker vond.
Zou ik er dan nu hij er niet meer is alleen naar toe gaan… voor geen geld.
Ook jouw verdriet kan ik heel goed begrijpen.
Toen mijn vader 12 jaar geleden overleed, waren mijn man en ik ook drie, vier keer in de week bij mijn moeder.
We deden de boodschappen voor haar, mijn man verzorgde de tuin, overal werd ze mee geholpen.
We kwammen er zelfs voor terug van de camping op de mooiste dagen van het jaar en sliepen zaterdagavond bij haar zodat ze zondagochtend niet alleen aan het ontbijt zat.
Nou zoiets hebben mijn kinderen nog nooit gedaan, hoeft ook niet, maar een beetje meer aandacht zou toch wel fijn zijn.
Ik heb ook eens gevraagd (aan de schoondochter) waarom ze niet eens wat vaker bellen, hoor soms weken niets van hen.
Ook ik kreeg een antwoord waarvan ik schrok en wat me nog extra pijn toevoegde bij het verdriet dat ik toch al had.
Dus daar vraag ik nooit meer naar.
Mijn man zei soms “ wij hebben hen praten geleerd, maar zij leren ons zwijgen ”.
Je hebt gelijk het missen wordt ook erger, bij mij was het gisteren twee jaar geleden dat mijn man overleed.
Het eerste jaar is er die soort roes, het ongeloof, je wereld staat op zijn kop, je ligt op de bodem van een diepe put.
In het tweede jaar begint het langzaam tot je door te dringen, mijn oude vertrouwde gelukkige leven is voorbij.
Ik moet opnieuw beginnen, alleen.. ja en dan komt er dat grote gemis van al die kleine dagelijkse dingen, die toen zo gewoon, zo vanzelfsprekend waren.
Samen ontbijten, inkopen, gezellig in de stad winkelen, kopje koffie, even onverwacht een knuffel, een complimentje.
Dat zullen we blijven missen en ik merk zelf hoe langer ik alleen ben, hoe meer me invalt wat ik allemaal kwijt ben.
Ja begrip is ook zo iets, dat krijg je enkel van mensen die het zelf meegemaakt hebben, anderen weten niet wat het is.
Kunnen het niet weten, wij wisten het voorheen ook niet, gelukkig ook maar.
Hier op het prikbord begrijpen we elkaar, kunnen elkaar een beetje steunen en moed geven.
Ik wens je heel veel sterkte .
Warme groet,
betsie