Lieve Ria,
Het is inderdaad een vreemde week ook voor mij.
Vandaag heeft mijn moeder verjaardag, ze woont in een verzorgingstehuis en wordt 94 jaar.
Vanmiddag ga ik naar haar toe, verstandelijk is ze nog helemaal in orde, wel van allerhande lichaamlijke kwaaltjes, maar op zo'n leeftijd kun je niet anders verwachten.
Het is voor mij steeds heel confronterend als ik bij haar ben, je ziet al die oudjes met hun mankementen, waaronder velen die het echt niet meer zien zitten en zelf zeggen was het maar voorbij, werd ik maar niet meer wakker.
Dan denk ik aan mijn man, hij zou a s zaterdag 16 juni jarig zijn.
Hij was een grote sterke man, genoot van het leven, wilde graag 100 worden, nooit ziek tot twee jaar geleden.
Toen was het meteen prijs, met 66 moest hij beseffen, het is afgelopen hier voor mij, 5 maanden na de diagnose kanker in de weke delen met uitzaaiingen in de botten, was het over en uit.
Mijn moeder stond er destijds bij en zei: “was ik het toch die moet gaan”.
Je hebt het niet voor het zeggen , je wilt haar ook absoluut nog niet kwijt, maar je weet ook dat iedere dag de laatste kan zijn .
Dan denk ik toch, hoe onrechtvaardig , daar in het tehuis liggen mensen die willen liever dood en moeten maar lijden, terwijl hier een relatief jonge nog actieve man (zeker voor zijn leeftijd, 66 schatte men hem niet) moet gaan.
Je kunt er kwaad om worden, opstandig het heeft allemaal geen doel er is niets aan te veranderen.
We zullen verder moeten zonder onze geliefden, en steeds weer zullen er dagen komen met speciale en mooie herinneringen,die nu nog heel veel pijn doen.
Maar ooit zal er een dag komen waarop we die een plaatsje kunnen geven.
Dan zullen we zonder die scherpe en felle pijn die we nu nog voelen, met heel veel warme gevoelens en liefde terug kunnen denken aan die geweldige tijd, die we samen met onze bijzondere geliefden hadden.
Daar kunnen we dankbaar voor zijn, missen zullen we hen altijd, vergeten kunnen we hen nooit.
Heel veel sterkte aan allen hier voor de moeilijke dagen.
Warme groet,
Betsie