Het was vorige week 1 jaar geleden dat mijn lieve Cor overleed aan de gevolgen van een hartinfarct.
Ik hoor hem nog zeggen; Tot straks schat…..ga ff sporten…
Een kwartier later werd ik gebeld door mijn zoon die altijd samen met hem ging sporten, of ik snel naar de sportschool wou komen want de ambulance was onderweg voor papa.
Weet niet eens meer hoe ik daar gekomen ben, zag mijn man op een bank liggen met een in en in grijs gezicht die verwrongen was van de pijn.
Het ambulance personeel wist mij te vertellen dat hij een hartinfarct had gekregen, mijn dochter en ik gingen mee in de ambulance richting ziekenhuis.
Vlak voor we bij het ziekenhuis waren zei mijn man ineens tegen mij; Gaat het met jou nog een beetje goed schatje? ……..
Voor ik hem antwoord kan geven krijgt hij zijn eerste hartstilstand…….de eerste…..die zwarte dag kreeg hij er nog 5……
Wij worden de ambulance uitgezet en worden meegenomen door een verpleegkundige die ons gelijk een telefoon in de handen duwt……of we de belangrijkste personen voor hem willen bellen, want hij kan ieder moment overlijden.
Op dat moment stortte mijn hele wereld in, mijn man? Die is beresterk, dit kan toch niet….
Ze zitten ernaast…..hij vecht, knokt om bij ons te blijven, die zwarte zaterdag blijft hij leven, s' avonds krijgen we hem voor het eerst weer te zien, er zijn 2 stents geplaatst en hij ligt aan de hart/long machine.
Overal zitten slangetjes….ons wordt verteld dat hij in coma is en dat de situatie zeer kritiek is.
Het enige waar ik dan aan denk is dat hij sterk is, hij wil leven…..hij kan ons zo niet achterlaten, ik zit vol hoop op een goede afloop.
Maar die hoop wordt snel wanhoop, zondag stoppen zijn nieren en wordt hij aan de dialyse gelegd, nog steeds in coma.
Maandag zegt de arts dat ze hem dinsdag proberen bij te krijgen om te zien hoeveel schade de hersenen hebben opgelopen, nieuwe hoop….
Een verpleegkundige zegt me dat ik moet zorgen dat ik er goed uit zie, dan ziet je man dat hij zich geen zorgen over jullie hoeft te maken……en dus tutten mijn dochter en ik ons een beetje op voor dinsdag.
Dinsdag ochtend heb ik een gesprek met een arts, ze gaan proberen hem uit de coma te laten ontwaken, ik mag erbij zijn maar mag niets zeggen en hem niet aanraken, hij moet uit zichzelf ontwaken.
Loodzwaar is dat, zien hoe je man vecht voor zijn leven en jij die hem niet mag helpen.
Ik hoor hem zwaar ademen, je hoort dat er vocht in zijn longen zit, een paar keer halen ze dat weg, een vreselijk gebeuren.
Hij is onrustig maar nog steeds in coma, de arts besluit om de dialyse even af te koppelen omdat het apparaat niet goed werkt als iemand heel veel beweegt.
S'middags gaat het nog slechter, maar de arts denkt nog steeds dat hij misschien wel bijkomt.
Vlak voor 7 uur s'avonds zegt de arts dat ze de apparatuur weer gaat aansluiten, hij is niet wakker geworden.
Die avond zal ik ook voor het eerst weer thuis slapen, weet nog goed dat ik vroeg of ik mocht wachten tot ze klaar waren, wou hem nog even knuffelen voor ik naar huis moest.
Een uur later sta ik met mijn dochter voor de unit van ic 2 te wachten tot ze de deur open doen, ik zie nog veel bedrijvigheid in de kamer van mijn man, de artsen lopen in en uit.
Dan komt de behandelende arts van mijn man uit de kamer, ze kijkt mijn richting op ……en ze rent op mij af en sleurt mij en mijn dochter naar een andere unit.
We kunnen niets meer voor hem doen zegt ze…..hij kan elk moment overlijden…..jullie moeten nu iedereen bellen. Het is 20.05 uur
Dit kan helemaal niet denk ik, niet mijn Cor……als in trance gaan we iedereen bellen, de meeste waren net thuis die op bezoek waren geweest.
Ik wil naar Cor….moet hem zien, maar moet wachten, ze zijn met hem bezig….paar minuten later mag ik even bij hem…..maar net als ik hem een kus wil geven wordt ik opzij geduwd, ze gaan hem reanimeren…….en ik….ik sta verstijfd……zie alles gebeuren en sta daar maar……
1 voor 1 druppelen de naaste familieleden binnen, we worden naar een familiekamer gebracht, nadat de laatste zit worden we gelijk gehaald door de verpleegkundige, als we hem nog levend willen zien moeten we direct meekomen….heb nog nooit zo hard gerend…..
Mijn kinderen en ik gaan de kamer binnen, en de artsen ook…..het gordijn gaat dicht….ik sta met mijn oudste zoon midden in de kamer, mijn man wordt weer gereanimeerd…..de rest van de kinderen staat op de gang, kan me niet bewegen…..sta daar maar….mijn jongste zoon ziet dat wij achter het gordijn staan en grist ons uit de kamer.
Na een paar minuten mogen we weer naar binnen, het is tijd om afscheid te nemen zegt de arts…..afscheid?? ik wil helemaal geen afscheid nemen, ik wil mijn man!
Om 21:40 uur overlijd mijn lieverd zonder nog wakker te zijn geweest, ik heb helemaal geen afscheid kunnen nemen, niet meer met hem kunnen praten……
We waren er allemaal bij……toen mijn wereld voorgoed instortte ……ik ben hem kwijt…..
Hoe ik thuisgekomen ben weet ik niet meer, mijn vriendin was er ineens, die heeft bij ons geslapen….ze wouden niet alleen laten….
De dagen erna zijn een groot zwart gat, ik heb alles tot in de kleinste details geregeld maar weet niet hoe en wanneer.
Het hele jaar is eigenlijk een groot zwart gat, alleen maar pijn en verdriet.
Nu na 1 jaar weet ik nog steeds niet hoe het verder moet, voel een verschrikkelijke leegte heb nergens zin in, en die pijn is zo verschrikkelijk, mis mijn man mijn maatje…
Hoe vaak ik niet hoor dat mensen zeggen; je moet verder voor je kinderen….of er is nog zoveel om voor te leven….haat dit echt….ze hebben geen idee waar ze het over hebben, zij duiken s'avonds gezellig naast hun man in bed, mijn bed is groot en leeg….elke avond alleen gaan slapen, elke ochtend alleen wakker worden….
Ik wil helemaal niet verder…..niet zonder Cor.
Weet niet hoe ik dit moet overleven, slapen doe ik alleen nog maar met slaapmedicatie….loop als een zombie op mijn werk rondl…..en de waarschijnlijk goed bedoelde adviezen van mensen daar krijg ik zo langzamerhand de kriebels van.
Hoe doen jullie dat?
Groetjes Myriam
P.S. Sorry ….is een beetje lang verhaal geworden….