joop

• Sandra

Lieve Ares,

Ik weet dat het vreselijk is om kleding en spulletjes te moeten weg doen.

Mijn moeder stierf net en we kregen even later al te horen dat haar kamer binnen 48 uur opgeruimt moest zijn.

Ik kreeg een klap in mijn gezicht, ergens begrijp ik wel dat er regels in een verpleeghof zijn want de volgende staat weer klaar.

Dus mam stief dinsdag en woensdag moest ik al opruimen, tussen alle andere dingen die je moet regelen en al je verdriet.

Los laten word je dan vertelt, ik heb daar jankend gestaan voor haar kast, het eerste stel, broek met blouse hadden we samen

met kerst nog gekocht, vreselijk.

Ik kon dat niet echt aan, ik heb toen samen met een gastvrouw alles netjes in dozen gedaan en alles mee naar huis toe genomen.

Het staat nu thuis en ik weet niet hoe en wat.

Laat het voorlopig nog maar even, misschien later, dag voor dag……..

sterkte en veel liefs, steun en kracht om verder te gaan met elke stap die je doet Ares.

Liefs Sandra.

• Sandra

Lieve Truus,

Ik las jou bericht aan Ares.

Je schreef dat jou man paragenost is.

Ik heb een beetje een rare vraag, ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt.

Ik zat dinsdag boven op mijn badkamer en de laatste week laat ik me hangen en heb mezelf verwaarloosd,

geef het eerlijk toe.

Plotseling en ik schrok me rot, viel de badschuim die ik van mijn moeder nog met kerst had gekregen uit de kast.

Ik weet dat het raar klinkt, maar ik heb altijd geleerd dat toeval niet bestaat.

Het leek wel of mijn moeder wilde zeggen: hup in bad met jou en doe wat aan je zelf, laat je niet zo hangen.

Zou mijn moeder op mij letten, denk je Truus?

Ik hoop dat niemand mij voor gek verklaard, normaal sta ik echt wel met 2 benen op de grond.

Liefs en knuffel Sandra.

• lies49

Lieve meiden,

Ook ik heb nog weinig weggedaan.Ik heb vanmorgen weer eens voor de kast gestaan,maar hem weer dicht gedaan.Ik kan het ook nog niet.Maar ik las vanmorgen in de krant,dat als je na 3 jaar nog niets gedaan hebt,dan klopt er iets niet.Dus ik heb nog even,het is nu ruim 7 maanden dat Philip overleed.Dus er komt vast een dag,dat ik de geest krijg en ga beginnen.Maar nu nog even niet.Dag voor dag meiden en we zien wel wanneer we er aan toe zijn.De een kan het sneller dan de ander.Normaal ben ik wegooierig type,maar nu niet.Het zij zo.

Sandra,wat erg dat je nu ook de spullen van je moeder nog hebt.Maar ook daar komt de tijd voor.

Laten we eerst proberen weer wat sterker te worden.Dat is het belangrijkste.

Liefs Lies

• MarionW

Lieve mensen,

Gek genoeg had ik er niet zo'n moeite mee om de kleding van Bert op te ruimen, al heb ik wel een paar kledingstukken bewaard. Misschien kwam het omdat hij zelf niet erg geïnteresseerd was in mode of kleding. Maar zijn werkkamer, waar al zijn boeken, cd's, kunst, dingen waar hij mee bezig was, staan, die kan ik nog steeds niet opruimen, dat is te pijnlijk, ook na 6 maanden. Bovendien wil ik dat het liefst met mijn dochters doen, omdat zij ook ongetwijfeld persoonlijke dingen van hun vader willen hebben. Ik heb die ruimte ook niet echt nodig voor iets anders, misschien scheelt dat ook. Ik wacht maar af wanneer ik er aan toe ben, misschien als ik een keer ga verhuizen.

Hier schijnt een voorzichtig zonnetje, de lente zit al een beetje in de lucht. Ik hoop dat er voor ons allemaal in het voorjaar weer betere tijden aanbreken.

Veel liefs,

Marion

• Truus Verbeek-van Dam (57jr)

Lieve Sandra,

Jij bent zeker niet gek hoor.

Ik weet uit egen ervaring dat er meer is tussen hemel en aarde. Ik heb van mijn man geleerd, dat als er iemand overlijd, dat datgene wat er begraven of gecremeerd word, alleen het omhulsel is, en de ziel, de intiteit, zoals dat genoemd word, tussen hemel en aarde blijft.

Voor ons meestal onzichtbaar, maar soms wel merkbaar. Dat kan dus inderdaad zijn door een fles badschuim, die totaal onlogisch ineens valt, of een lamp die ineens feller of zwakker gaat branden. Of als je rustig op de bank zit, en je ineens een zachte wind om je heen voelt, terwijl je weet dat er geen raam openstaat en dat het niet tocht in huis.

Maar je moet er wel voor openstaan, en als je dat doet, zul je merken dat er door soms de kleinste onverklaarbare dingetjes die gebeuren merken, dat je niet alleen bent.

Helaas zien we onze dierbare niet meer, je kan ze niet meer vast pakken en even een lekkere pakkerd geven, en dat is hetgene wat ons zo verdrietig maakt.

Maar je moet altijd bij jezelf denken, als je in de put zit, wat zou Hans, in mijn geval dan, willen. Die zou niet willen dat ik als een zielig hoopje in de hoek ga zitten en mezelf verwaarloos, en als ik dan aan hem denk, zie ik altijd weer dat lichtpuntje wat kracht geeft om door te gaan.

Want tenslotte zit je dierbare toch in je hart en zul je hem of haar nooit vergeten. En zolang je daaraan denkt geeft dat kracht.

Ik heb op mijn slaapkamer een foto staan, die bij de begrafenis op de kist heeft gestaan, en iedere avond als ik naar bed geef ik hem een kus, en geregeld lijkt het net of hij mij een knipoog geeft.

Ook ik mis Hans vreselijk, het lijfelijke bedoel ik dan, het niet meer vastpakken etc, en omdat je hem niet meer ziet, en ook ik moet daar geregeld een traan omlaten en dat is logisch, maar het is gek, alleen voel ik me niet, omdat ik weet dat hij in mijn hart bij me is.

Natuurlijk is alles wat je doet \ of waar je heen gaat, op visite of wat dan ook, leuker met zijn 2tjes, maar als je maar sterk in je hart denkt dat hij of haar bij je is, ben je nooit echt alleen.

Om maar een voorbeeld te noemen, ik heb geen rijbewijs dus ben afhankelijk van de fiets, en als het gaat regenen als ik op de fiets ben, kijk ik naar de hemel en zeg “zeg Hans kan je er niet even voor zorgen dat het droog word tot dat ik thuis ben”, en geregeld word het droog en kan ik rustig naar huis fietsen, en als ik dan net thuis begint het weer te regenen.

Ik hoop dat je wat aan mijn woorden hebt, en geloof me, stel je hart ervoor open, dan misschien word alles een beetje dragelijker voor je.

Groetjes en liefs Truus