Fijn Julia, dat je je door mijn woorden gesteund voelt.
Weet je dat dat juist mij weer kracht geeft om verder te gaan?
De dingen vanuiit je hart zeggen…van mens tot mens. Door wat je hebt meegemaakt andere mensen ook kunnen troosten, ermee kunnen praten.
Na het overlijden van mijn man, nu drie jaar geleden, (we waren allebei 55 jaar) vroeg ik me meerdere malen af en nu nog steeds eigenlijk: is dit mij, is dit ons overkomen?
Je basisgevoel veiligheid, dat weg is. Het compleet uit balans zijn.
Zoveel verdriet…..maar toch ook daarnaast nu, (ik heb er al eens meer over geschreven) dankbaarheid voor wat je gehad hebt.
Juist hij koos mij uit om zijn vrouw te zijn. Er had ook eerder iets kunnen gebeuren. Met mij, met hem.
Ik denk dat jullie dit ook wel hebben, is het nu al voorbij? Het had voor mij en ook voor jullie nog wel langer mogen duren…..
Uitleggen aan anderen, dat is erg moeilijk. Woorden van voorheen hebben andere betekenissen gekregen. Het dekt de lading niet. Zo groots, zo veelomvattend, zo ongrijpbaar……Verdriet dat je zo weer kan overweldigen, vooral bij belangrijke gebeurtenissen met de kinderen. Net golven, weeen, ze komen en ze gaan dan gelukkig ook weer…
In het eerst niet. Dan overheerst het verdriet en soms heel even een beter moment.
Gelukkig komen die tussen aanhalingstekens betere momenten naarmate de tijd vordert vaker voor en weet je dat na een slechte dag wel weer een betere dag komt. Maar het gemis, dat blijft …… wat mis je degene van wie je zielsveel houdt!!!!!!!
Vaak weten mensen ook niet wat ze ermee aan moeten……
Ach, Julia, probeer je er maar niet zoveel van aan te trekken…..het is zoals het is. Zodra je je er aan gaat “ergeren”, het gaat benoemen (en dat is vaak met zoveel dingen) dan verlang je van de ander “gewenst gedrag”, dan word je de “eiser”
Het is eigenlijk veel makkelijker te bedenken: je verandert er niets aan, mensen zijn zoals ze zijn. Je wordt dan zelf ook een stuk rustiger…
Het kost al energie genoeg, het rouwen, moeten wij ons dan ook nog gaan bezighouden met mensen die het niet begrijpen en niet reageren zoals wij dat graag zouden willen?
Lieve Julia, er zijn genoeg mensen die je wel begrijpen. Hier, op het forum. Schrijf het maar van je af en stuur anders een privéberichtje..
Liefs Tineke