dag papa

• Marion Jebbink

http://www.marionjebbink.nl/blog/files/71c7ba2b6be077b2c99a8894de98c219-1.html

Afscheid nemen in wat voor vorm dan ook is moeilijk. Net als loslaten. Het moment dat mijn vader stierf verscheen die ene mooie vlinder. Een afscheid?

Met deze foto heb ik geprobeerd het leven en zijn dood te symboliseren. De schaduw is wie hij was, losgelaten en op weg naar het oneindige.

Dag papa. Ik hou van je en ik mis je!!!

De vlinder. Een laatste groet???

4 juli 2010, 19:08

En toen was daar die zomeravond. Die zwoele avond van 26 juni.

Hoe hadden we ooit kunnen denken dat juist die avond onze wereld stil zou gaan staan.

Half negen. Ik heb mijn moeder aan de telefoon en op de achtergrond hoor ik het hem zeggen: ik voel me helemaal niet lekker.

De huisartsen-post wordt gebeld want we vertrouwen het niet, en ver weg van mijn papa en mama wacht ik af.

Bijna direct belt mijn mama terug. De ambulance is onderweg, zegt ze. Maar hij komt alleen maar voor de zekerheid, dan hebben ze alles bij de hand en kunnen ze zo zien of er iets aan de hand is.

Komen? Antwoord ze op mijn vraag of we dat zullen doen. Doe niet zo mal! Er is niks ernstigs aan de hand, echt niks om je zorgen over te maken! De hulptroepen komen er aan en dan is hij in goede handen.

Weer een kwartier later hoor ik haar zeggen, papa is op de EHBO, maar echt alleen maar voor de zekerheid. Maak je nou niet zoveel zorgen, er is echt niks aan de hand, en nee nogmaals, ik wil niet hebben dat je komt, doe dat morgen maar.

Ik luister naar haar. Nooit luister ik. Maar dit keer luister ik naar haar.

Enigszins gerustgesteld en wetend dat hij in goede handen is gaan mijn lief en ik onze hond uitlaten.

Mam, je moet me mobiel bellen als er wat is, we zijn zo terug!

Iets na negenen. Diezelfde heerlijke zomeravond in juni.

Een klein eindje verder zien we hem zitten, wachtend, midden op ons pad. Een schitterende vlinder baadt in het zonlicht. Met gespreide vleugels geniet hij van het mooie weer en wacht op ons. Dan vliegt hij weg. Kippenvel!!!

Het zal toch niet zo zijn dat papa afscheid is komen nemen zeg ik hardop tegen mijn lief. Hij zal toch niet dood gaan???

Ik probeer het stemmetje te verdringen wat me influistert dat er iets mis is en hou mezelf voor: er is niks ernstigs, er is niks aan de hand!

Even later weer thuis heb ik nog niks gehoord en mijn onrustgevoelens nemen toe. Ik bel . De stem van mijn moeder zegt genoeg.

Misschien moet je toch maar komen, ze klinkt lamgeslagen, onwerkelijk: het is ernstig!

We zijn nog geen drie kwartier onderweg. Steeds even bellen we elkaar, totdat ze die zo gevreesde woorden hardop zegt. Doe maar rustig aan: papa is dood.

Mijn papa, mijn lieve sterke papa. Ongeloof, woede en verdriet. Zomaar ineens is zijn leven voorbij.

Hij is weg, zonder een laatste woord, zonder een laatste groet en zonder een laatste kus. Of toch niet, en was hij het die op ons pad zat te wachten en afscheid nam?

Mijn papa is vanaf nu alleen nog een herinnering. Maar wel een hele bijzondere en een hele dankbare! En ik zal er alles aan doen om deze levend te houden!!!

Houden van iemand gaat soms over de grenzen van het eindige heen.

Want soms, heel soms, is houden van voor eeuwig!!

• erlo94

Heel mooi verwoord Marion, ontroerend.

Liefs Annejet

• Ria

Wat een emotioneel geschreven stuk lieve Marion, ik heb het met tranen zitten lezen.

Mijn dochter heeft het ook zo moeilijk met het overlijden van Ad mijn lief.

Heel mooi wat je schreef over die vlinder, ik zag na het overlijden van Ad ineens overal lieveheersbeestjes,

ik had toevallig net een rood autootje gekocht, Ad wilde liever geen rood, maar hij was naar mijn zin, een voorteken?

er zit nu natuurlijk een sticker van een lieveheersbeestje op mijn achterruit.

Wij hadden ook elke zomer een witte vlinder in de tuin, dan zei Ad altijd, kijk mijn Moeder komt even kijken, zijn Moeder, is een aantal jaar gelden overleden, toen zei hij, het wordt tijd dat mijn Vader zich ook eens laat zien

en het toeval wil dat we toen een witte en een bruine vlinder in de tuin zagen……zijn Vader is ook een aantal jaar geleden overleden……….dus toeval? Ik weet het niet.

Sterkte.

Liefs Ria

• Marjolijn

Lieve Marion, wat prachtig geschreven, ook ik heb het met tranen in mijn ogen gelezen, zo ongelooflijk dat in een paar uur tijd je hele wereld aan scherven kan liggen he. En wat mooi dat je die vlinder hebt gezien, hoewel het wel een angstig voorteken was. Maar het idee dat je vader toch niet helemaal zonder afscheid is gegaan is wel iets heel aparts om de rest van je leven mee te nemen. Hij heeft toch een manier gevonden om je te laten zien dat hij in die ogenblikken bij je is geweest. Veel sterkte en veel liefs Marjolijn

• Bettina

Dag Marion,

Jeetje, wat mooi geschreven!

Ik heb altijd vanaf het begin gezegd; ik kan proberen het een plekje te geven. Hij is niet van de één op de andere dag verdwenen zoals bij jou. Dat lijkt me vreselijk.

Op 60 jarige leeftijd kreeg mijn vader op Goede Vrijdag vorig jaar te horen dat hij longvlieskanker had. Dat is niet te genezen. Chemo zou zijn leven kort verlengen. Alle patienten komen te overlijden binnen 1 a 2 jaar. Ik denk telkens hoe moet dat wel niet voor hem geweest zijn om zoiets te horen. Je bent ongeneeslijk ziek en je gaat dood terwijl je nog in de bloei van je leven bent. Hij heeft zich ontzettend sterk gehouden en het ging lange tijd “goed”. Chemo wilde hij niet. Het had toch geen zin. Hij had zijn eigen mentale kracht. En dat vind ik nog steeds bewonderenswaardig!

Op een gegeven moment ging het niet meer en kon hij de pijn niet meer dragen zonder pijnstillers. Toen hij morfine moest gaan slikken ging het bergafwaarts.

Het was vreselijk om hem zo te moeten zien; mager, kon niets meer zelf, suf door de morfine, niet meer goed kunnen praten. Dat doet zo ontzettend veel pijn!!!!

Op eerste Kerstdag 2011 is hij in het bijzijn van zijn familie overleden. Gisteren was dat 4 weken geleden. Het is nog heel vers. Maar we moeten door en werken doe ik ook alweer sinds twee weken. Dat geeft afleiding en plezier, maar de tranen vloeien nog steeds.

Groetjes Bettina