Elke keer als ik buiten ben kijk ik even omhoog
Soms naar het mooie blauw
soms naar een heldere sterrenhemel
en soms naar het grijs en grauw
Maar wat de lucht ons ook brengt
steeds vraag ik me af of jij daar ergens bent
Ergens daarboven
waar niemand het kent
Ik wil geloven dat je met ons meekijkt
en over ons waakt
Ik wil geloven dat het goed is zo
na alles wat je hebt doorgemaakt
De gedachte daaraan breekt mijn hart
keer op keer
Wat is het oneerlijk geweest
elke dag een beetje meer
En toen kwam de dag van het afscheid
voor jou een einde aan de pijn
Maar ook een einde aan je ozo geliefde gezin
en dat bij je volle bewustzijn
Ik hoop echt dat je je rust hebt gevonden
en vrede hebt met hoe het is
Ik blijf naar boven kijken, naar het mooie blauw of het grijs en grauw
want voor mij is dat van grote betekenis
Dit gedichtje heb ik onlangs geschreven. Het is nu ruim 7 weken geleden dat mijn vader overleden is, na een vreselijk ziekbed is er eind sept dmv euthanasie een einde aan zijn leven gekomen. Elke dag vraag ik me af waar hij is en kijk ik meerdere malen even omhoog……
Het is allemaal ozo moeilijk. Naast het gemis en het verdriet is er ook de zorg voor mijn moeder. Wat is het vreselijk haar zo te zien, Elke keer als ik weer naar huis ga met mijn dochtertje vind ik het vreselijk haar weer alleen achter te moeten laten….
Ook is het hele ziekbed en de euthanasie van mijn vader maar moeilijk los te laten. Hoe moet het voor hem zijn geweest…??? Je kan je er niks bij voorstellen. De vreselijke wanhoop die ik een paar dagen voor zijn overlijden in zijn ogen zag… Dat beeld staat me nog helder voor de geest, evenals een heleboel andere beelden. Tot mijn grote spijt ben ik juist het laatste beeld van ons samen kwijt, het moment van afscheid, ik zie het maar vaag voor me en van de laatste woorden, van zowel hem als van mezelf kan ik me niks meer herinneren. Het is gewoon weg, net als mijn vader. Nooit meer bij ons, maar wel voor altijd in ons hart.
Groet, lies