Ik heb een nieuw artikel op mijn blog gezet getiteld: “Hoe rouwen in december best mee kan vallen”
December is de moeilijkste maand voor degenen die rouwen om het verlies van een dierbare. Waarom is dat eigenlijk zo?
Om te beginnen is het vroeg en lang donker. Daardoor voelen we ons sneller somber. Het koude winterweer zorgt ook voor extra problemen, waardoor een gevoel van eenzaamheid de kop weer opsteekt. En dan de feestdagen Sinterklaas,Kerst en Oud- en Nieuw. Dit zijn de dagen die gewoonlijk in de familiekring worden doorgebracht en die vaak jarenlang volgens een bepaalde traditie worden gevierd. Op het moment dat jouw dierbare daar niet meer bij is, komt dat gemis extra hard aan. Daarbij komt nog, dat het vooral leuk, gezellig en feestelijk moet zijn. Als dat bij jou niet zo is, kun je je nog eens extra zielig voelen. Waarom zij wel en ik niet? Bovendien wensen we elkaar dan op oudejaarsavond ” Een gezond en gelukkig nieuwjaar” toe. Hoezo gelukkig, als je een dierbare hebt verloren. Je vraagt je juist af of je ooit wel weer gelukkig kunt worden. En hoezo gezond, je bent er nu wel achter dat gezondheid niet zo vanzelfsprekend is.
Toch kun je wel wat doen om de december-maand zo goed mogelijk door te komen. Hier zijn 5 tips: