Het verlies van een dierbare en/of geliefde is zwaar voor iedereen. Jammergenoeg worden we er allemaal mee geconfronteerd. Rouwen is iets dat bij het leven hoort en we zijn allemaal ervaringsdeskundigen op onze eigen manier.

Mijn naam is Jovanna Vriend en ik heb zelf ook vrij traumatische verliezen geleden en kan me het verdriet van anderen erg goed voorstellen. Ik heb een praktijk voor integratieve psychotherapie in Amsterdam en als je je herkent in dit bericht en hulp wil met je probleem kun je gerust een keer bellen voor meer informatie. 0648750093./020 7701357. Mailen kan naar jovannavriend@gmail.com of je kunt even op mijn site kijken: www.psycho-hypnotherapie-regressie.nl

De Amerikaanse arts Dr. Elisabeth Kubler-Ross heeft 5 fases genoemd die de meeste mensen doorlopen na een verlies, om weer tot rust te komen, n.l:

1 Ontkenning.

Deze ontkenning wordt gebruikt als een afweermechanisme om jezelf te beschermen.

2 Protest of boosheid.

Dit kan zich uiten in woede, huilen, schreeuwen en vloeken. Ook kan er sprake zijn van woede naar god of naar de brenger van het slechte nieuws, b.v. de politieagent of de arts.

3 Vechten.

Mensen gaan proberen het verlies te verwerken door het stellen van allerlei doelen om zich hiermee proberen af te leiden.

4 Depressie.

Als het verdriet niet langer met de bovenstaande tactieken te ontkennen of te ontlopen valt, gaan mensen zich vaak terugtrekken, voelen zich machteloos en kunnen in een depressie terechtkomen. Ook gedrag als zich ziek melden, het vluchten in alcohol, drugs of slaapmiddelen kan voorkomen.

5 Acceptatie.

De nabestaande ziet op een gegeven moment in dat de waarheid niet te bestrijden is en accepteert het verlies en het verdriet.

Er zal geprobeerd worden nieuwe contacten te leggen en er worden plannen gemaakt voor een leven zonder de verloren dierbare.

Deze stappen doen zich niet bij iedereen in dezelfde mate of volgorde voor, iedereen heeft zijn eigen rouwproces.

Een rouwproces vergt tijd en het is heel belangrijk dat deze tijd jezelf gegund wordt.

Tot voor kort ging men er van uit dat een rouwproces ongeveer een jaar zou duren.

Tegenwoordig zeggen veel deskundigen dat een periode van 2 tot 3 jaar veel meer met de werkelijkheid overeenkomt.

In sommige gevallen kan dit veel langer in beslag nemen. De nabestaande wordt nog steeds op bepaalde momenten, verjaardagen, feestdagen, of andere momenten van betekenis weer volledig meegesleept door het verdriet.

We spreken dan van vastzittende of gecompliceerde rouw.

De psychiater D.r H.A.A. de Berk geeft hierover een bijscholing die ik onlangs heb gevolgd. Het onderwerp is rouwverwerking en het schrijven van afscheidsbrieven. Afscheidsbrieven kunnen een opening geven naar gevoelens die nog niet zijn geuit en daardoor vaak ruimte, inzichten en opluchting geven.

Tevens biedt de integratieve psychotherapie tal van mogelijkheden om pijn te verzachten en acceptatie en inzichten te vergroten.

Als je hierover wil praten bel me gerust.