Lieve Tine
De tjd staat stil inderdaad……..weet je Tine, het is zo keihard…..je zult veel onbegrip tegenkomen. Mensen kunnen vaak slechte troosters zijn. Ze bedoelen het goed, maar het valt verkeerd omdat ze de juiste woorden niet kunnen vinden.
Maar er zijn ook geen woorden voor, want je kunt niet precies omschrijven hoe je je voelt. En dan vertel je wat…en krijg je meteen een antwoord, dat de lading totaal niet dekt.
Daar zit hem de kern: pas als je met iemand spreekt die het ook heeft meegemaakt, dan begrijpt de ander je…dan kan hij/zij zich inleven. Die weet hoe het voelt!!!!
Ach lieve Tine, dat land..waar niemand de weg weet. NIKS is raar daarin……ook jouw paniekaanvallen niet. Het overlijden doet zoveel met je…zo onbeschrijflijk veel!!!
Tja ik kreeg ook met de werkgever te maken. Gelukkig kon ik zelf een heleboel aangeven en had ik een hele goede arbo arts.
Maar werken vind ik niet meer zo belangrijk, ok een beetje afleiding en je verdient er je geld mee, maar je leven is zo veranderd…
Als je verdrietig bent, teveel moet denken aan hetgeen gebeurd is probeer dan bij jezelf te zeggen: zo nu heb ik er weer aan gedacht, en nu parkeer ik het weer voor even en ga ik een klein beetje afleiding zoeken. Al is het maar heel even.
Echt Tine, mijn man zei: er is meer in het leven dan je zieke man….. Hij heeft gelijk en hij had gelijk, maar alleen is dat eerst heel heel erg moeilijk want je leven is je man……..hoe kun je dan afleiding zoeken in winkelen of zo….TOCH proberen, kijk maar naar de mooie planten om je heen, naar de mooie herfstkleuren ……wat heeft de ander daar altijd van genoten! Nu kan dat niet meer voor de ander, maar dan doe jij het!!!!! want zij/hij kijkt door jouw ogen mee zegt onze dochter zo mooi.
Ik heb van het weekend, of schreef ik dat al, het boek rouwen in de tijd gekocht van Marinus van den Berg. Ontzettend mooi, raak!!!
Ken je trouwens dit gedicht?
Nu de tijd je naam zal schrijven
Ik mis je zo
hoe had ik kunnen weten
dat het zo'n pijn zou doen
diep van binnen
ik had gewenst
dat je nog wat
had mogen blijven
ik mis je zo
langzaam
dringt het tot me door
dat vanaf nu
de tijd je naam zal schrijven
Ik vind het mooi…..het geeft precies aan hoe je je kunt voelen.
Nogmaals…..sterkte, heel veel…………Het is zwaar, verschrikkelijk zwaar, maar je redt het!!!! en ….
als je tranen hebt……dat is niet een moment van zwakte, nee je laat je emoties zien!!! en dat is kracht.
Ga uit van je eigen kracht, zei mijn man…en dat geldt ook voor jou: JE KUNT HET !
Liefs Tineke