Tv-programma zoekt contact met nabestaanden

• Blazhoffski

Producent Blazhoffski (maker van oa Hello Goodbye en ‘24 uur met…’) is voor een nieuw tv-programma voor de EO op zoek naar mensen die op een eigen manier vormgeven aan het verlies van een dierbare.

Hierbij denken we aan mensen die geïnspireerd door het leven of gedachtengoed van een overledene iets (willen gaan) ‘ondernemen’.

Dat kan variëren van een concrete reis, het voortzetten of afmaken van een ‘missie’, het teruggaan naar een belangrijke of bijzondere plek tot een abstractere verandering in je eigen leven.

Is dit op jou/u van toepassing: denkt u wel eens aan zoiets of is er misschien een plan dat u nog niet hebt uitgevoerd, bel of mail me! Al is het maar om hierover eens van gedachten te wisselen. Uiteraard verplicht dat tot helemaal niets.

De bedoeling is om een serie mooie portretten te maken van mensen die op hun eigen manier proberen om verlies en lijden betekenis te geven.

Met vriendelijke groet,

Lian Priemus – Blazhoffski

020-3018466 of 06-52361121

lian@blazhoffski.nl

• Annemarie Roem

Geachte redactie,

Graag zou ik graag per email contact hebben met u, aangezien afgelopen oktober (7) mijn man tijdens een wandeling in de bergen is verongelukt. Sinds maart 2008 wonen wij in Zwitserland waarvan hij stellig het gevoel had dat God ons niet voor niets hier naartoe had laten emigreren.

In onze kerk kwamen dan ook in contact met een echtpaar uit Zimbabwe, die een project hebben voor weeskinderen. Afgelopen aug. zijn wij daar dan ook met volle overtuiging naartoe gegaan om daar mee te helpen, zoals ons was toegezegd, dat er enorm veel werk te doen was. Het bleek het tegendeel te zijn, en dat was voor mijn man een enorme desilussie..

Hij deed er dan ook alles aan (na onze terugkeer) om zijn krachten weer terug te krijgen. Wat er precies gebeurd is, zal ik nooit weten, maar hij is gevonden met een enorme hoofdwond, en daar is dan ook aan gestorven boven op de berg. Voor mijnog steeds onbegrijpelijk. Ik kan er ook nog steeds heel moeilijk mee omgaan en denk er dan ook over weer naar nederland terug te keren.

Ik bid iedere dag wat God voor een plan met mij heeft. Ik wil zo graag de illusie en wens van mijn man om hier te wonen, waar maken, maar weet niet hoe.

Ik weet er is hoop, en er zal een dag komen dat ik mij zal realiseren waarom dit op mijn pad is gekomen.

Mijn dochter is hier ook komen wonen met haar gezinnetje, ook voor hen is de glans eraf om hier te blijven. Hij was onze rots.

Zoveel vraagtekens en nog zo weinig antwoorden.

Mijn dank dat ik (een klein deel) van mijn verhaal en verdriet bij u kwijt kan.

Met vriendelijke groet,

Annemarie Roem

• ingrid

Beste Annemarie

Ook mijn man is tijdens zijn bergwandeling verongelukt. Wij hadden ons voorgenomen om in Oostenrijk te gaan wonen. Wij hebben daar een appartement. Toen hij niet thuis kwam na zijn wandeling moest ik de politie inschakelen.

Hij is dagen vermist geweest en gelukkig hebben ze hem gevonden. Gelukkig omdat ik niet zonder hem naar huis hoefde te gaan en het aan de nog( meerderjarige) inwonende kinderen te vertellen dat hun vader nog ergens in de bergen lag.

Omdat mijn man aan beginnende Alzheimer leed en zich daar van bewust was leek het ons een goed idee om tijd door te brengen in zijn geliefde prachtige omgeving. Hij was een ervaren wandelaar en kende de route waar hij gevallen is op zijn duimpje. Hoe nu verder? In januari 2011 word ik 65, tot dan werk ik nog full time. Omdat de toekomstige zorg voor mijn man is weggevallen wil ik mijn tijd op een andere manier invullen. Ik denk aan werk bij het begeleiden van ouderen of in het buitenland, met mijn ervaring wil ik wat positiefs gaan doen. Voorgoed verhuizen naar Oostenrijk is geen optie meer, mijn thuisbasis zal in Nederland zijn. De kinderen hebben het heel moeilijk met het plotselinge verlies van hun vader.

Ik denk dat ik nog heel goed iets voor anderen kan betekenen en daarmee ook mijn eigen leven nog een mooie invulling kan geven. Alleen weet ik nu nog niet hoe, het is ook pas 2 maanden geleden dat ik weduwe ben geworden en moet nog eerst wennen aan een totaal andere invulling van mijn leven.