Zelf je rouw verwerken

• Beheer Rouwverwerkingsprikbord

Vandaag hebben we een nieuwe website op de rouwverwerking.startpagina.nl geplaatst. Dat gebeurd wel vaker natuurlijk maar deze is bijzonder.

Een aanrader

Sander

===============

Monumenten van herinnering

Deze website is ontwikkeld als onderdeel van de afstudeeropdracht aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen van Femke Spapens. Hier volgde zij de opleiding Creatieve Therapie beeldend en is nu afgestudeerd met dit onderzoek.

Het afstudeeronderzoek heeft betrekking op rouwverwerking. Iedereen rouwt op zijn eigen manier en Femke vind dat er verschillende methoden bekend moeten zijn bij de nabestaanden om het verlies een plek te kunnen geven. De één zoekt misschien hulp bij een psycholoog terwijl de ander liever thuis rouwt.

Femke heeft 26 mensen geënquêteerd en de visies en ideeën van hen zijn verwerkt in een nieuwe methode, namelijk de ’Monumenten van Herinnering’. Dit zijn creatieve werkvormen die je zelf kunt uitvoeren of waar je begeleiding bij kunt vragen. Het gaat er hierbij om dat je stil kunt staan bij de herinneringen aan de overledene en jouw eigen gevoelens rondom dit verlies op een symbolische manier vorm kunt geven. Door zelf betekenissen te verbinden aan wat je maakt/creëert krijgt het verlies een plek, waardoor je het eigen leven weer kunt oppakken. Bovendien kan het helpen emoties te uiten op momenten dat het verlies weer pijnlijke gevoelens oproept. De werkvormen zijn erg symbolisch en je kunt kiezen om ze gepaard te laten gaan met een ritueel. Hier vertelt Femke meer over onder het kopje ‘Symbolen & Rituelen’.

Via deze website kunnen nabestaanden een nieuwe, creatieve manier ontdekken om een geleden verlies een plek te geven. Femke legt uit wie deze werkvormen kan uitvoeren en hoe je dit aan kunt pakken. Onder het kopje ‘Werkvormen’ staan twaalf verschillende creatieve opdrachten die uitgebreid omschreven zijn, zodat je ze zelf kunt uitvoeren.

Heb je vragen of opmerkingen dan kan je Femke altijd mailen. Haar gegevens staan onder het kopje ‘Contact’. Op diezelfde pagina staat ook een link naar mijn afstudeerscriptie die informatie geeft over het toewerken naar deze creatieve werkvormen.

Heb je zelf iets te vertellen wat verband houdt met deze werkvormen of heb je misschien nieuwe ideeën of tips dan kun je deze toevoegen in het forum. Op deze manier kunnen jullie als ervaringsdeskundigen de ervaringen en ideeën met elkaar delen.

• Diana

Wat een mooie site van Femke.

Ik heb hier heel veel aan. De overlijdensdag van mijn vader was begin juni 2 jaar geleden. Al die tijd hebben er nog spullen bij mijn moeder thuis gelegen, waarvan we niet wisten wat er mee moest gebeuren. Na het lezen van de website de stoute schoenen aangetrokken en samen met mijn moeder de nog resterende kleding van mijn vader uit de kasten gehaald en weggedaan.

Ik, als dochter, voelde me erg aangesproken bij het idee van de “bewaarkist”. Het is nu dan wel geen kist geworden, maar een stevige kartonnen doos, die ik nu heb bekleed met mooie stof en die dus nu mijn Papa's bewaardoos wordt.

Er zijn nog wat kleine dingen van mijn vader tevoorschijn gekomen, die mijn moeder gedeeltelijk zelf houdt en een gedeelte aan mij gegeven heeft. Dat is oa. een trui, die hij aan had bij een fotoreportage die wij van hem en mijn moeder (toevallig 3 maanden voor zijn overlijden) hadden laten maken. Deze trui krijgt een plekje in de doos, samen met zijn foto, wat sieraden en wat mij erg dierbaar is, is een heel klein doosje met daarin een medaillonnetje met een fotootje van mijn vader als heel klein peutertje, en een lokje van zijn alleereerste afgeknipte haar. Dit komt allemaal samen in de doos en zal ik een plekje in mijn huis geven, zodat het altijd dicht bij me is.

Dank je wel Femke, je heb me enorm geholpen en ik hoop dat andere mensen ook steun hebben aan je website.