Mn Pa...

• Silvia

Hallo allemaal, zie er veel veranderd is, jaren geleden heb ik hier geschreven, zag nog een bekende naam Bep, tja waar zal ik nu beginnen, mn Pa overleed 19 november 2004, ik heb er nu nog zoveel moeite mee, kan er met niemand over praten, dr word nu snel gezegd, kom op tis 5, 5 jaar terug je moet verder met je leven, maar ik kan het niet, ik sta er mee op en ga er mee naar bed, ik krijg het er steeds moeilijker mee, ik heb jaren terug ook veel verteld hier, ik kan maar niet accepteren mn Pa er niet meer is, vind het zo moeilijk om er mee om te gaan, vandaar ik weer probeer hier te schrijven en hopelijk lucht het mij op…

• Suus

Lieve Silvia,

Ik schrik ervan te lezen dat je met dit verdriet opstaat en ermee naar bed gaat……

Na verloop van tijd komt er meestal een soort van berusting maar bij jou lijkt het of je ‘blijft steken’ in een fase van het verwerkingsproces….(dit klinkt negatief maar zo is het niet bedoeld).

Kun je bij jezelf nagaan hoe dit komt? Is er een issue niet goed afgesloten ? Heb je weleens professionele hulp gezocht?

Hoe kijk je tegen de dood aan? Voor mij is het een oneindige droomloze slaap….de overledene rust en piekert niet. Maw: als er iets niet goed verlopen is, is dat geen punt meer en heb je geen reden om schuldgevoelens ofzo te ‘koesteren’…..

Staat er een foto in je slaapkamer? Dit kan een reden zijn dat je ermee gaat slapen en ermee opstaat…..

Ik wens je veel goeds en hopelijk heb je hier iets aan…

Knuffel,

Suzan

• Marjada

Het is zo herkenbaar, dit gemis. Mijn lieve pap overleed in juni 2008 na een kortstondig ziekbed van 3 weken, aan longontsteking ten gevolge van de Q-koorts.

In deze tijd komen alle nare herinneringen van die weken in 2008 weer boven, omdat wij bezig zijn met een schadeclaim. Hiervoor moet natuurlijk veel informatie worden gegeven en daar ben ik mee bezig om het op te diepen uit mijn 2008-agenda en mijn geheugen. Af en toe wordt het me even te veel en komen de tranen weer. Het gemis van mijn vader wordt niet minder met de tijd, eerder erger. Zo hadden we de laatste vakantie precies hetzelfde vakantiehuisje, waar hij de laatste keer samen met ons gezin en mijn moeder met vakantie is geweest. Dagelijks zag ik mijn vader daar wel rondlopen en in een favoriete stoel zitten. Wat mis ik hem dan verschrikkelijk! Nooit meer zijn stem kunnen horen, nooit meer een knuffel, nooit meer samen op stap, nooit meer samen klussen.

Ik weet wel, mijn vader heeft rust en de achterblijvers hebben verdriet.

Bij elk afscheid wordt een herinnering geboren.

Ik vind steun in sporten, ontspanningstherapie in de vorm van Reiki en massages en het luisteren naar muziek. Als ik dit niet zou doen, zou ik niet zo sterk zijn en de strijd aangaan wat betreft de schadeclaim. Ik vertegenwoordig hierbij mijn moeder, die met haar bijna 80 jaar al de correspondentie niet aankan, omdat er natuurlijk ook bij haar telkens veel emoties naar boven komen.

Ik hoop dat je ook een manier kunt vinden om met je verdriet en gemis om te gaan.

Dit prikbord gebruik ik ook af en toe als uitlaatklep als alles even teveel wordt.

Groet, Marjada

• anke1967

Hoi Sylvia .

Ik herken je naam.

Je hebt veel gesproken met mijn man Niek ( gemaild) en toenertijd veel aan elkaar gehad.

Verder ontbreekt het me eerlijk gezegd aan woorden.

anke

• Femke

Lieve Silvia,

Ook ik ken je nog wel hoor! In de loop der tijd ben ik je gegevens kwijtgeraakt en heb je op een aantal manieren geprobeerd te zoeken.

Gewoon, omdat ik benieuwd was hoe het met je gaat. In dat opzicht vind ik het fijn hier wat van je te vernemen, alleen de reden natuurlijk niet. Ik vind het heel erg voor je dat je nog zoveel moeite hebt om het verlies van je lieve pa een plekje te geven.

Als je wilt ben je welkom om me te mailen.

Liefs, Femke

• liza

Ik las je berichtje, keer op keer, en ik realiseerde me hoe oneerlijk het soms is.Blijf bij jezelf Silvia, hier in dit gebouw waar ik woon is een vrouwtje, die nu al meer als twintig jaar haar verdriet verhelpt ,door twee of drie keer in de week naar het graf van haar man te gaan. Eerlijk gezegd, ik vond dat bizar, ik begreep het niet.De zon scheen, in de zomer, en daar sjokte ze, best wel monter en opgewekt, pas later realiseerde ik me, dat dat voor de buitenwereld was,,,,, het was een koude winter, en daar liep ze, richting de begraafplaats. O god, als ik haar nu maar eens kon zeggen, hoezeer ik met haar meevoel en niet dat gewone klopje op haar arm zou geven, en haar sterkte zou wensen en dan gewoon weer door zou gaan met mijn eigen ikkie ik leven. Ik zag net als anderen het verdriet niet dat erachter zat.Toen ik hier kwam wonen was ik volledig onbewust van rouwen. We stonden volop in het leven, en toen opeens, binnen zes weken was ik mijn lief kwijt. Het overkomt je, en ik ben me bewust dat niemand het zal kunnen begrijpen.Dus als mensen zeggen, nou ja, vijf jaar later of vijfeneen half jaar later, laat ze maar in die godgelukkige waan, zij zullen dit niet begrijpen, net zo min als ik het begrijp, meer als zes jaar geleden toen mijn lief zomaar in nog geen twee maanden wegging.

Rouwen is een uiting van hoeveel je van iemand hield, niemand zal dat kunnen bevatten. Ik kan je geen raad geven over acceptatie, omdat in mijn wereld waarin mijn lief wegging, meer als 6 jaar geleden stil heeft gestaan. Het enigste wat ik je aan kan raden, is , als je verdriet hebt om je papa, luister niet naar anderen, maar volg je hart,

Ik wens je sterkte

met lieve groet

Liza

• Olga

Hallo Silvia, ik begrijp hoe je je voelt. Ook mijn vader is overleden, al is het dan veel korter geleden: op 5 februari van dit jaar kreeg hij te horen dat hij alvleesklierkanker had en op 6 mei was hij overleden. Al na de diagnose heb ik er gelukkig wel over kunnen praten en daarna brak een drukke periode aan, want er moet natuurlijk van alles worden geregeld en - na de begrafenis - afgewikkeld. En dan zijn de bedankkaartjes de deur uit en val je in een gat ….. Ik begrijp het niet, mijn vader die zo gezond was als een vis, niet rookte, gezond leefde, alles op de fiets deed ….. Sinds de diagnose ging het ook alleen maar bergafwaarts met hem, werd hij depressief en ik had het gevoel dat hij steeds verder van me weg dreef. Na een paar maanden begin ik te ontdekken dat er niet alleen maar 1 manier is om het verdriet te verwerken. Toen mijn vader terminaal was, had ik veel baat bij gesprekken met de pastoor van onze kerk, daarna had ik weer steun aan gesprekken met een lotgenote wiens vader dezelfde ziekte had. En nu heb ik ook daar even geen behoefde aan en zoek ik weer een andere manier. Ik denk dat jij ook gewoon eens moet rondkijken welke mogelijkheden er zijn. Heb je wel eens met je huisarts gesproken? Die kan je misschien verwijzen naar een praatgroep of andere instelling voor rouwverwerking. Ik wens je in ieder geval veel sterkte en bedenk dat voor het verwerken van een verlies geen maximum tijd staat. Iedereen is anders, dus ieder heeft zijn eigen tijd en manier voor het verwerken van verdriet.

• Silvia

Femke ik heb je een mail gestuurd…