In januari van dit jaar is mijn man aan kanker overleden. Mijn man heeft uitgesproken dat hij wilde dat ik door zou gaan, een nieuwe liefde zou tegenkomen en doorgaan met leven. We zeiden altijd dat we voor Goud gaan en niet voor minder.
In augustus dit jaar is er iets moois gaan bloeien tussen een hele bijzondere, lieve man en mijzelf.
Mijn omgeving is blij voor mij en gunt mij alle geluk.
Ik weet dat de liefde voor de 1 niet ten koste van die van een ander hoeft te gaan, ik vergelijk dit met kinderen. Na de geboorte van onze zoon dacht ik dat ik nooit zoveel van een kind kon houden als van mijn zoontje. En toch, bij de 2e zwangerschap wist ik dat ik net zoveel van dit kind zou houden als van mijn zoontje.
Zo zie ik het ook met de liefde voor mijn man, die zal namelijk nooit minder worden. En dat hoeft ook niet, want dat wil niet zeggen dat ik niet van iemand anders kan gaan houden.
Dit klinkt natuurlijk allemaal erg mooi, maar ja, ik kamp ook met veel tegenstrijdige gevoelens. Ik merk dat ik mij nog steeds niet volledig durf te geven. Bang om weer zoveel van iemand te houden, omdat ik nu weet hoeveel verdriet het oplevert als je diegene kwijt raakt. Bang om mijn man ‘te bedriegen’ al weet ik rationeel dat dit onzin in.
Ik heb veel verdriet om het verlies van mijn man, maar ervaar dat ik ook echt kan genieten van mijn ‘nieuwe liefde’. Heel voorzichtig durf ik naar de toekomst te kijken. Ik krijg de ruimte van mijn vriend, en die heb ik ook echt nodig.
Kortom, openstaan voor een nieuwe liefde in je leven kan je heel veel helpen, steun geven en daarmee doe je je overleden partner echt geen tekort. Maar ik realiseer me ook dat dit niet eenvoudig is om te doen. Blijven praten, en je gevoelens accepteren, hoe tegenstrijdig ze ook kunnen voelen.