het gaat niet langer om rouw.

• anke

Lieve mensen

Hier even terug getrokken alleen op mijn kamertje , waar ik wel vaker even zit als het tijd is om wat gevoel aan het papier toe te vertrouwen. Vaak verwoord ik de dingen beter op papier dan dat ik dat mondeling kan doen.

Ik kom dan ineens in z on flow , waar de woorden ineens zomaar mijn pen uitrollen.

Misschien noemen ze dat inspiratie , voor mij fijn om in deze hoedanigheid verder door te gaan.

In de afgelopen week , kwam er een dag , dat ik van cursus terug fietste naar huis .

Daar kwam ik tot bepaald besef en dat is dat het bij mij niet langer gaat om het rouwen om mijn ouders.

Ik merk dat ik het moeilijk vind om door te gaan zonder die rouw. Ik denk zelfs dat ik mij ben gaan indentificeren met mijn rouwproces dan vraag ik me af waar zou ik zijn zonder die veilige rouw?. Ik heb mij heel lang daar achter kunnen verschuilen , maar nu ik gaande weg verder kom , besef ik dat ik iets anders onder ogen moet zien.

De rouw om mijn ouders , het verlies van mijn ouders heeft mij daar wel gebracht , ik moet het verdriet en de boosheid onder ogen zien , die mijn vader mij in mijn jeugd heeft gebracht , dat is waar ik nu mee deal.

Ik zie me nog staan bij zijn speech en toen al heb ik het niet mooier gemaakt dan hoe ik mijn opgroeien samen met pa heb ervaren. Sec gezegd hoe ik over hem dacht en nu nog denk .

Het is mijn laatste project die ik onder begeleiding van medicatie , waarmee ik pak over enkele weken weer mee ga afbouwen onder begeleiding van de huisarts en mede onder begeleiding van een haptonoom die mij weer leert hoe ik met al die gevoelens , vooral om die gevoelens te accepteren zoals IK ze ervaar om te gaan en leren dat die er mogen zijn.

Zonder schuldgevoel , zonder dat ik mijn ik opzij hoef te zetten.

Een ander verdriet dus .

Voor mij ook tijd dus om verder te gaan en dit prikbord te laten voor wat het is .

De veilige haven waar ik heel veel aan toe vertrouwd heb.

Daar gaat die dan.

Lieve mensen

hier komen jullie met elkaar verder ,

ga met liefde licht en kracht verder , doorleef je rouw tot op elke vezel , dan pas kan je klimmen.

Ik ben ervan overtuigd dat je rouw moet doorleven.

Vooral ook heel belangrijk , hou respect voor elkaar .

Geniet van de mensen om je heen en durf te zijn wie je bent.

Rouwen is als transformeren . Je gaat op zoek naar een andere ik , die verder moet ,zonder degene die je lief had.

De plek gaat zich op den duur weer vullen . Voor de meeste mensen misschien ondenkbaar , maar eens zul je ervaren dat dat punt gekomen is.

Loes petje af voor jou.

Kijk maar in de spiegel , want daar staat een ontzettend krachtig mens ondanks het verdriet dat je ervaart , jij hebt veel positieve kracht in je , dat brengt je ooit weer naar een prachtig uitzicht.

Ga door vervolg je pad . jij komt er . Zoals ook de anderen hier.

Dan Sander ,

bijzonder bedankt voor al die prachtige ontmoetingen met ook veel andere prikkers , die ik op de dag van vandaag en met enkele specifiek een warm hart toedraag , maar vooral ook dank voor de betrokkenheid die jij hierin hebt bijgedragen.

Met het respect hoe jij de mensen benadert , ook wanneer er wel eens verkeerde woorden vallen , teksten , noem maar op.

Het mag gezegd worden . Ook ik heb op de persoon af , met een heel teer onderwerp oke , wel eens die verkeerde woorden laten vallen . En daardoor ook jou weleens flink op de tenen ( ziel ) getrapt , zonder dat je dat werkelijk verdiende.

Het verdient geen vrijbrief maar emoties doen soms , rare dingen met mensen. Misschien niet nodig , maar voor mij voelt dat zo , nogmaals mijn excuses .

Ik ga mijn pad vervolgen en wandel een ander proces in.

Ik zal het op prijs stellen , dat je binnenkort mijn berichten verwijdert .

Dank voor alles , ik hoop je ooit nog eens te spreken.

Ik wens je veel liefde , licht en kracht ( daar waar nodig)

aan ieder hier veel warme groeten.

en hou vol.

bedenk wat voor uitzicht het alles je straks weer geeft.

x anke

• Yvon

Wat een mooi inzicht, en wat een sprong naar voren !

Ik zie je,

Yvon x

• sleepy

Lieve anke;

Wat een verhaal…………., een paar keer gelezen.

hoe jij het verwoord, hoe jij het beleeft, hoe jij het doorleeft hebt…..het is zo indrukwekkend.

Ik zie je voor me, ik zie het voor me……Ach meis : Jezelf zien is meer dan in de spiegel kijken hé…….

Ïk vind het zo knap van je….

De jaren hebben je de dingen geleerd die de dagen niet wisten

Elke dag begint een nieuw jaar………, het is maar waar je begint met tellen .

je bent een kanjer !!!!!

liefs van mij;

Je vriendin van het Prikbord !!!!!!!!

• anke

Lieve Sleepy

Jij zit in mijn hart .

ik heb op vele momenten zoveel warmte van jou naar mij ervaren.

Ik ga er vanuit je snel weer te zien , dikke knuf anke

• Loes

Lieve,Dappere,Fantastische, Anke

De tranen stromen over mijn wangen,na het lezen van je brief..

Het verdriet zullen we altijd meedragen.

Maar het leven is eigenlijk veel te mooi om altijd te blijven rouwen.

Ik lig in bed,hoor de wind of de regen op het dak.

ik word wakker en hoor de meesjes geluid maken.

ik kijk om me heen en zie zoveel natuurschoon,blad dat veranderd van kleur,en de zon schijnt.

ik ben gezond!

ik heb een leuke baan en heel veel lieve mensen om me heen.

Tel je zegeningen!

Lieve Anke,ik hoop niet dat het de laatste keer is dat je hier op het pb komt.

Ook jij hebt je steentje ertoe bijgedragen om ons een riem onder het hart te steken.

En dat heeft geholpen om weer verder te komen.

Dank je wel hiervoor.

Eigenlijk wil ik zeggen:Wij kunnen de mensen hier, die nog niet zo ver zijn, helpen met onze verhalen of een woord van troost.

het kost geen moeite en geeft een fijn gevoel.

Ik wens je heel veel succes in je verdere leven en nogmaals dank je wel dat ik je hier heb leren kennen.

Liefs van Loes

• anke

Lieve Loes

Dank voor je lieve woorden , je zou eens moeten weten wat dat met mij doet.

Het is echter echt tijd om los te laten .

dikke knuf van Anke

• willy

Hallo Anke,

het is voor mij alweer jaren geleden dat ik op dit prikbord kwam. Maar vandaag wilde ik eens kijken of het prikbord nog bestond. Voor mij was het toen een intensieve en heel verdrietige periode. Maar ik heb er ook veel geleerd, toch veel gekregen en ik ben heel erg gegroeid. Ik heb de draad van mijn leven weer opgepakt en was in maart van dit jaar met een NLP en coachingsopleiding begonnen. Daar kwam ik er achter dat ik toch nog een heel brok verdriet meedroeg, dat heb ik maar aan de kant gezet. Maar ook ik kwam op de vraag: wie ben ik nu, als ik niet meer rouw? Een mooie vraag en een heel mooi nieuw zoekproces. En ik weet inmiddels: het is heel erg de moeite waard en je zult versteld staan van wat er nog meer bij jou hoort.

Ik wens je heel erg veel moed, steun en liefde op je nieuwe pad.

Veel succes en een lieve groet van Willy

• anke

Dank je lieve Willy.

Vorig jaar riep dit wordt mijn jaar , het jaar dat mijn roer omgaat.

Het jaar van de verandering.

Ik heb diverse cursussen gevolgd , daar waar mijn interesse ligt . Het zijn ook cursussen die leren naar jezelf te kijken.

We hebben thuis voor verandering gekozen , een nieuwe vloer en nieuwe meubels , misschien voor een ander niet zo bijzonder , maar vanuit ons denken is daarmee weer een andere basis gelegd . Nieuwe groei.

Ik ben ingestapt op een nieuwe werkplek in Juni dit jaar zonder teveel wikken en wegen , de beren op mijn pad achter mij latend en doen .

Door al die verandering ben ik ervan overtuigd dat mijn lichaam heeft aan gegeven of heeft geassocieerd dat ik in het verleden al zo n grote verandering heb meegemaakt , waardoor de basis van mijn bestaan als grond onder mijn voeten verdween . Nu leer ik weer leven vanuit een stabiele basis die weer vastigheid geeft en zo ik weer door kan gaan.

Op zoek naar ik.

Het gaat gepaard met veel verdriet , durven voelen , plekken zoeken noem maar op, hard werken , maar daartoe ben ik bereid en altijd bereid geweest.

En ja daar staat het ineens weer op papier .

Het inzicht . ( heel stilletjes zeggen mijn gedachten nu , Ank je zou jezelf daarvoor eens een compliment mogen geven en de ander stem zegt ach wie ben ik ? , weet je laat ik het maar gewoon eens doen ) Ik heb mezelf net een pluim gegeven misschien een heel kleintje , maar de kleine dingen zijn juist zo de moeite waard.

x ank

• anke

Lieve mensen

Dag ik zwaai jullie met kracht en licht achterlatend uit.

Kom op ! Jullie komen er beginnend aan het begin , klimmend omhoog en genietend van het nieuwe uitzicht dat jullie zelf hebben gecreerd !

Hou moed !

Wees dankbaar.

x ank

• Femke

Lieve Ank,

Nog een dikke knuffel van nog een prikbord dinnetje!

Zie je gauw weer.

X