momenteel ,
is het fijn , is het heftig en is het voor mij de tijd om de relatie met mijn overleden vader weg te gaan zetten.
en wat heerlijk want terwijl ik schrijf voel ik waterlanders komen en is dat voor mijn een teken dat mijn gevoel weer is gaan openen zodat ik straks weer verder kan.
ik ben boos op mijn vader
en hoewel ik al die tijd het goede hebben willen zien overheerst mijn boosheid om de dingen die hij in mijn rugzak heeft gestopt.
ik ben de regiseuse van mijn leven.
alleen die rol begon voor mij te vroeg.
pa ik heb het proberen het bij je graf uit spreken
het voelde nog als loze woorden en het intense gevoel wat dit bij mij oproept durf ik nog niet toe te laten , te laten komen.
pa ik richt me op jou en nee lieve mensen ik wil niet horen ondanks van de lieve mensen om me heen ,
die vinden als je zelf geen liefde gekregen hebt kun je het ook niet geven.
ik vind het kwats en hier , ik ben daar het levende bewijs van.
ik ben uit de rol gestapt die ik heb meegekregen en daarvoor geef ik mezelf een dikke pluim.
als kind regiseerde ik ons gezin , dat besef is nu gekomen.
ik werd als lastig ervaren omdat ik niet mij in de rol liet duwen die mijn vader had gewenst zoals ik zou moeten zijn.
ik heb altijd mijn eigen weg gevolgd , maar daardoor ook een grote verantwoording gedragen voor de anderen binnen ons gezin.
ik heb ook me afgevraagd waar mijn moeder was ,
ik ben erachter dat zij op de achtergrond haar best deed om ons langs onze vader te manoevreren.
ik ben boos pa
omdat je me op mijn knieen het pakket in de was liet zetten als ik een minuut te laat was .
ik ben boos pa
omdat je mij het onveilige beeld heb meegegeven mij zus te willen doodslaan omdat het niet naar je zin was.
ik weet het is voor hem een gevoel van machteloosheid geweest , ik vind het geen vrijbrief.
ik ben boos om je driftbuien.
ik ben boos op mezelf dat ik dit heb laten gebeuren.
ik ben boos om het gemis van veiligheid.
ik ben zoekende naar mijn grens
van niet meer zoekende naar goedkeuring , naar mijzelf ,
naar mijn best te doen voor mijn medemens zonder dat daar die goedkeuring aan vast hangt voor mijzelf , maar dus gewoon omdat ik het wil.
ik heb verdriet
ik heb pijn en tevens het besef
dat ik een krachtig mens ben.