World Wide Candle Lighting 13 december 2009

• Irma

World Wide Candle Lighting is een initiatief uit Amerika om op de 2e zondag van december om 19.00 uur een kaars

te ontsteken voor het overleden kind.

Deze samenkomsten zijn in Nederland in opkomst en worden op verschillende manieren gedaan maar bij heel veel mensen nog onbekend en daar moet verandering in komen!

Ik wil proberen via dit prikbord iedereen op de hoogte te brengen van de te organiseren samenkomsten in Nederland.

Ik verzoek dus aan een ieder die iets weet over van een samenkomst voor WWCL op zondag 13 december 2009,

dit onder deze topic te plaatsen zodat geinteresseerden kunnen kijken welke samenkomst bij hun in de buurt georganiseerd wordt.

• irma

Roelofarendsveen, Zuid-Holland.

In de samenkomst wordt de naam van het overleden kind opgenoemd, de ouders mogen dan naar voren komen en krijgen een kaars om aan te steken bij een foto van hun overleden kind.

Verder worden er gedichten voorgelezen, gezongen en verhalen verteld en de samenkomst duurt een klein uurtje.

Daarna is er gelegenheid om koffie te drinken en na te praten over wat ons bezighoudt.

De samenkomst vind plaats in een kerk maar heeft geen duidelijke gelovige insteek en iedereen die zich betrokken voelt

is van harte welkom.

Als je verder informatie wilt, kun je mij een mail sturen.

• peter ledder

Een schitterend initiatief! Zelf ben ik de vader van een zoon die verongelukt is door het toedoen van een dronken automobilist. Mijn zoon was 19 jaar, dus in dit verband kan je niet meer echt spreken van een kind, maar een jeugdig persoon. Ik weet niet of bij Worldwide Candle Lighting hier onderscheid in wordt gemaakt en of er sprake is van een leeftijds-grens wat het“kind zijn”betreft! Graag hoor ik dit van U. Wat voor mij op dit moment aktueel is het overlijden van mijn moeder, of liever gezegd: het graf van min moeder. Deze is zonder mijn mede-weten verwijderd, terwijl ik een her-begrafenis had gewild. Als alternatief vroeg ik aan de gemeente(de gemeente Bussum in dit geval) vergunning voor het plaatsen van een“gedenkteken”door middel van het planten van een boom of een herinnerings-bank,enz. De gemeente wilde in principe wel meewerken, maar dan moest ik 70(zeventig!)lotgenoten zien te vinden. Dat was natuurlijk een onmogelijke opgave. 70 mensen waarvan ook het graf zonder medeweten verwijderd was en die in Bussum en omgeving woonden. De gemeente realiseerde zich dat ook, daarom stelde zij ook deze irreële eis! Sindsdien ben ik bezig met het zoeken naar alternatieven en via Internet kwam ik op Uw adres terecht.Maar biij U gaat het om een overleden kind, niet om overleden moeders. Toch vraag ik mij af of er geen ruimte binnen Uw organisatie of initiatief is dat ook aan deze laatste categorie aandacht wordt besteed en bepaalde aktiviteiten ontwikkelt die hiermee verbonden zijn. Welke dat zijn kan later altijd nog ingevuld worden.(Dag van overleden moeders, stille tocht, herinneringsbijeenkomsten,enz.)Ik weet dat deze er zijn(Allerzielen Anders) maar deze zijn nogal voorzien van de nodige(of on-nodige)rituelen en daar ben ik niet zo gecharmeerd van. Het gaat mij om een type herdenking zoals hierboven aangegeven, waarbij nog een nieuw aspect toegevoegd is, m.dat nabestaanden de laatste wens van de overledene kunnen doorgeven(als die er is!) En dan gaat het niet om een reis naar Spanje of Turkije, maar een wens op het sociaal/maatschappelijke vlak. Vervolgens wordt bekeken welke wens er uit gehaald wordt, water mee en aan gedaan kan worden,enz. Graag hoor ik van U, waarvoor bij voorbaat mijn dank. Vriendelijke groet, J.P.Ledder. PS. Bent U op de hoogte van het bestaan van de vereniging Ouders van een overleden kind? Toevallig ook gevestigd in Bussum.Tel.0900-2022723.Kontakt; Joke Spanjaard, Postbus 418-1400 AK Bussum. Email: cka@zeeland-net.nl

• Jan Nieborg

Op Zondag 13 december organiseren de VOOK(Vereninging Ouders van een Overleden Kind) regio’s Groningen en Drenthe weer een bijeenkomst in het kader van Kaarsen Branden Wereldwijd

Net als voorgaande jaren zijn we in de kerkboerderij in Haren(Gn) Oude Middelhorst 24

U bent vanaf 18:00 uur van harte welkom en een kop/glas koffie/thee/fris staat klaar.

Tevens is er een fototafel om tijdens de herdenking een foto van uw kind te plaatsen

Om ongeveer 18:30 uur beginnen we en rekenen zo rond de klok van 20:00 uur het officiële gedeelte af te sluiten.

Het thema van de avond is

Lichtje Voor Jou

Zoals andere jaren neemt muziek een belangrijk deel in van de avond maar deze keer willen we ook graag ruimte nemen voor andere uitingen die troost kunnen bieden, in woord en/of beeld.

Eventuele bijdragen van u in de vorm van een gedicht of muziek o.i.d. worden zeer op prijsgesteld.

Voor vragen kunt u bellen met

Jan Nieborg 050 5255005

jnieborg@home.nl

www.vook.nl

We zien u graag de 13e bij ons in Haren.

• Anita den Besten

Ook in Apeldoorn staan we dit jaar stil bij Wereld Lichtjes Dag.

We organiseren een bijeenkomst in Park Berg en Bos voor een ieder die graag stil wil staan bij het overlijden van een kind. Dit kan bijvoorbeeld ook een kleinkind zijn.

Op kindermandjes.nl volgt zsm meer informatie.

• Jetty Kuiper

In Apeldoorn wordt Wereldlichtjesdag 2009 georganiseerd in Natuurpark Berg en Bos.

Een ieder die een kind heeft verloren is van harte welkom op zondag 13 december om 19.00 uur om een kaars te ontsteken. Ook grootouders, broertjes, zusjes, andere familieleden of mensen die zich op een andere wijze verbonden voelen zijn van harte uitgenodigd. I.v.m. de organisatie is het fijn als u dit even vooral meldt door een mailtje te sturen naar

info@jettykuiper.nl. Mocht u zelf een bijdrage willen leveren door bv. een tekst voor te lezen, muziek te maken of op een andere wijze, dan mag u even bellen met 055-5428793. Meer informatie op www.jettykuiper.nl of www.prematuur.nl

• j.l.obdeijn

world wide candle lighting vanavond 7 uur mariakerk roelofarendsveen.

• Bep

Opdat hun licht voor altijd zal stralen zetten mensen in de hele wereld op deze dag om 19.00 uur brandende kaarsen voor hun raam om hun gestorven kinderen te gedenken. Zo worden de kaarsen in de ene na de andere tijdzone telkens een uur na elkaar aangestoken, zodat een golf van licht en warmte de hele wereld overspoelt.

Licht als troost

De gedachte achter World Wide Candle Lighting is om in de donkere dagen voor Kerstmis, waarin zoveel kaarsen ontstoken worden voor gezelligheid en sfeer, ook een kaars te ontsteken voor een overleden kind.

Juist in december wordt vaak het verdriet vanwege het verlies van een kind het pijnlijkst gevoeld.

Vandaar dat nabestaanden gezamenlijk licht willen maken om daarmee kracht en troost te verwerven.

Steek een kaars aan voor alle kinderen die gestorven zijn

Tweede zondag in december

7 uur ’s avonds, de hele wereld rond

Wie doet er mee?

• anke

onze kaarsen branden volop.

• lauran van dongen

wie kan mij helpen aan een verhaal over het ontstaan van dit onderwerp