het is te zwaar

• Margreet

Lieve mensen die dit lezen, onderstaande is een stukje door mij geschreven over het verlies van mijn liefste. Ik heb al eens eerder een stukje gepost onder de naam: opeens was je er weer. Ik denk dat onderstaande misschien door sommigen van jullie wel herkenbaar is? Het helpt me soms om dit soort dingen van me af te schrijven.

Hoe kom ik vandaag door? Ik denk dat het voor de meeste mensen op dit forum een hele bekende vraag is voor hen zelf. En ook ik weet er het antwoordt vaak niet op. Tranen lopen nu over mijn wangen. Ik probeer mijn gedachten te verzetten, maar het huishouden is meer dan klaar en verder zijn de dingen die geregeld moesten worden al lang geregeld. Dus nu zit ik naar onze muziek te luisteren, probeer de tranen te drogen, kijk naar je foto en wacht tot dat het avond wordt zodat ik eindelijk onder de dekens kan gaan liggen met mijn hoofd, mijn ogen kan sluiten en kan proberen om er morgen een betere dag van te maken… Lieverd, ik mis je al wat jaren, maar ik weet gewoon niet hoe ik door moet gaan. Soms als ik aan je denk zie ik een vlinder vlakbij me vliegen of voel opeens op een hele warme dag een koele windbries om me heen, dat zijn die kleine dingen waardoor ik weet dat je er bent. Maar het doet zoveel pijn om je niet aan te kunnen raken, niet naar je te kunnen kijken, je niet om raad kunnen vragen en niet je hand in de mijne te voelen op de momenten dat het even niet meer gaat… Ik mis je zo ontzettend dat het voelt alsof mijn hart dwars door mijn buik naar buiten wordt gescheurt…Iedere dag moet ik opnieuw door en zet een masker op. Ik zeg mensen dat het goed gaat, maar er zijn er maar een paar die weten hoe ik me voel, namelijk de mensen die ook zo van jou houden. Och, ik houdt de moed er maar in en wie weet gaat het morgen beter, als ik maar weet dat jij er bent…

• annie van der ley-beckers

lieve margreet

ik lees jou stukje en weet ,ja dat heb ik ook ,'t doet zo ontzettend veel pijn ….vandaag heb ik weer dat misgevoel ,dat eenzame gevoel ..ik weeet dat ik mijn man niet meer kan zien of aanraken..hoe graag zou ik hem nog mijn dag willen uitleggen, even zijn arm om mij heen ,samen dat kopje koffie …de heel gewone alledaagse dingen ,zo maar samen lachen ,huilen ,kibbelen… nu komen de langere avonden weer ..en ook al zijn er nog zoveel mensen om je heen ,je kunt je zo gruwelijk eenzaam voelen ,het allerbeste vind ik dan ,'t laten gebeuren ,schrijven ,praten,huilen alle stukjes rouw,moeten verwerkt worden ,dat geeft weer even verlichting veel sterkte lieve margreet… je doet ‘t goed,vind ik maar ’t is bitter ,ik weet 't want ik mis mijn man ook heel erg…

• Tina

Lieve Margreet,Annie en ieder die leest,

Ik zit net je berichtje te lezen,en idd de tranen stromen ook bij mij.

Ook ik heb het vaak, van hoe kom ik de dag door,moet ik zo tig jaren doorgaan,soms weet ik het niet.

Mijn man is nu ander half jaar geleden overleden, en ik vind het steeds zwaarder worden, het gemis,eigenlijk alles.

MEN vind dat je het goed doet,je slaat je er goed door heen zegt MEN,maar niemand ziet het als ik alleen ben.

Ook ik ben blij dat ik naar bed kan, slaappil erin, en diep onder het dekbed,ik heb de asurn thuis staan,omdat ik eigenlijk niet weet/wist wat ik er mee zou doen,uitstrooien??

We hebben de tijd niet gehad,om het daarover te hebben, mijn man voelde zich niet lekker, en binnen 7 wkn. was hij dood, door die rot ziekte, nooit niks gemerkt.

Je voelt je zo alleen,in de steek gelaten,hoe moet je je leven weer oppakken, ik weet het niet.

Ze zeggen het komt goed, zal wel,maar heb ik nu ff niks aan.

Ik wens jullie veel kracht,moed en vooral sterkte,.

Ik heb dit eens gehad van iemand,die hetzelfde heeft door gemaakt,ik wil het er ff bij doen, steuntje in de rug.?????

Het rouwen is een tocht, een loodzware voettocht, vanuit een heel diep ravijn naar boven, naar de top van de berg.

Ik heb er niet voor gekozen om die tocht te maken, jij ook niet.

We zijn huppekee ongevraagd en wreed het ravijn in gesodemieterd.

Een beetje voordeel hebben we wel, we hebben even tijd gehad om onze rugzakken in te pakken.

Er zijn er die zonder enige bagage de tocht moeten maken, met hen heb ik te doen, ik tel dan de zegeningen van mijn bepakking.

Onze mannen/vrouwen hebben ons immers tijdens hun ziekbed geholpen om in te pakken, we zijn niet helemaal op onszelf aangewezen, we hebben de tijde gehad om de tocht voor te bereiden.

Onze mannen/vrouwen hebben ons echter geen landkaart mee kunnen geven, zij wisten de weg naar boven immers ook niet.

We kunnen wel onderweg gebruik maken van schuilhutten die zij voor ons hebben ingericht, een hutje van liefde, een hutje met vakantieherinneringen, een hut met mooie muziek en zo zijn er veel rustpunten op onze tocht.

We maken niet altijd gebruik van die rustpunten, we willen naar boven, we rennen, we lopen, we struikelen de hutten soms ongezien voorbij. Ook al zijn we uitgeput, we willen ons doel snel bereiken, we hebben geen rust in lijf en in ons hart.

Tijdens onze tocht maken we soms gebruik van gidsen, dat zijn vaak lotgenoten die stukjes weg weten, die ons wijzen waar we links of rechts kunnen gaan.

Een groot deel lopen we echter moederziel alleen.

We klimmen, we klauteren, we vallen, we bezeren ons, en gaan weer verder.

na iedere bocht zien we een nieuw landschap, soms staan we daar bij stil, soms zelfs wekenlang en het gebeurt ook dat de nieuwe omgeving die we zien zo bedreigend is, dat we doorrennen, struikelend of niet, daar willen we niet zijn, weg, weg, verder, omlaag, omhoog, het maakt ons niet uit, het is alsof we opgejaagd worden.

En, na een bergtocht van één jaar is de rugzak leeg aan het raken, de proviand is op, de boeken die we meenamen gelezen, de medicijnen zijn op, de verbandmiddelen zijn verbruikt.

Leeg is de rugzak, alles is op….

We hebben de meeste rusthutten gepasseerd, de gidsen, de lotgenoten lopen niet meer met ons mee.

Ze zijn lager of hoger op de berg. We kunnen ze soms horen, maar we zien ze niet, we zijn alleen.

We verwonderen ons niet meer over de nieuwe landschappen, we hebben, denken we, alles gezien.

Nu komt het aan op de laatste kilometers.

Die moeten we heel alleen en extra ploeterend en zwoegend afleggen.

Dat is haast niet op te brengen, we hebben al zoveel energie gebruikt.

Het tweede klimjaar is zwaar, loodzwaar, we vragen ons halverwege de tocht ook af, wat we in hemelsnaam willen bereiken, wat is er op die bergtop te zien, te beleven, te voelen?

Willen we daar wel zijn?

Onbeschermd, kwetsbaar daar zo hoog op die berg?

Was het niet veiliger en beschut in het dal, in het ravijn?

Daar hadden we de inhoud van onze rugzak nog en vooral reservekleding, we zijn langzamerhand naakt geworden en het is koud op de berghellingen, de beschutting van het dal is weg gevallen.

Na dat tweede jaar komt de top af en toe in zicht, sommige bochten geven daar al een kijkje op en we voelen de warmte van de zon, we komen hoger en hoger.

We zijn getraind, we vallen niet meer zo vaak en als we vallen weten we hoe we de bergpunten moeten vermijden en daarom verwonden we onszelf niet meer zo hard.

We maken gebruik van het eten en drinken, van de bagage die op onze weg komt, we zoeken er niet meer naar, we ontdekken dat er voorraad genoeg is voor iedere reiziger die deze weg gaat.

In het derde jaar waarderen we de schuilhutten meer en meer, ze zijn leeg en kaal, maar we kunnen ze zelf inkleden met spullen uit het landschap om ons heen: daar zijn we handig in geworden.

We ervaren in de lege hutten ongezien gezelschap, we kunnen er onze mannen ontmoeten, met hen praten en hen vragen hoe we de tocht verder zullen gaan.

Aan het eind van het derde jaar, zullen we gelouterd en in een optimale conditie de bergtop bereiken, dan hebben we onze rouwtocht volbracht.

Ik weet, net als jij, nog steeds niet wat ik daarboven mag verwachten.

Ik hoop dat ik dan dichtbij de hemel zal zijn, dat ik daarboven één met de kosmos kan zijn en de rust kan vinden om daar spiritueel en in liefde met mezelf en met mijn geliefde te leven.

Hou vertrouwen in jezelf en in de tocht die je gaat.

Ik ga graag eens stukje met je mee, Ik wil wat van mijn bagage met je delen en je af en toe een stukje dragen.

Ik weet de weg ook nog niet helemaal zeker, maar ik ben wel een eind op sjouw….

• ineke lantman

hallo Margreet,

ik heb jouw stukje gelezen en begrijp je volkomen.

zes jaar geleden ben ik mijn dochter verloren, ze was pas 21 jaar en mijn leven is daarna een hel geweest.

na twee jaar heb ik langzaam maar zeker weer geprobeerd het leven op te pakken, toen kreeg mijn man te horen dat hij kanker had.

na chemo en bestralingen leek het de goede kant op te gaan, totdat hij vorig jaar april pijn bij zijn ribben kreeg.

naar het ziekenhuis en fotos laten maken, de volgende dag stond de huisarts op de stoep met de boodschap dat de kanker was uitgezaaid en hij niet lang meer had te leven.

dat klopte ook, zes weken later is hij overleden.

het is nu 15 maanden geleden en het gemis word steeds groter, als ik naar een foto van hem kijk word me nu pas echt duidelijk dat hij nooit meer terugkomt en vraag ik me af wat ik hier nog doe op aarde.

ik heb geen ouders schoonouders of broers en zussen. ik heb een paar vrienden maar ik heb het idee dat ik alleen ben.

het bezoek word minder en mijn strijd word steeds maar groter. elke dag maar weer met nieuwe moed proberen de dag door te komen ik word er moe van. ik heb een gedichtje gevonden dat ikzelf geschreven zou kunnen hebben.

MOE

I''m sick of trying

tired of crying

yes I''m smiling

but inside I''m dying

Sterkte voor jou,

mvg, Ineke.

• Da-Is

De pijn trekt alles uit elkaar, voor de buiten wereld moet het na een tijdje over zijn terwijl dan pas de pijn heftiger wordt.

Ik kan jullie allemaal alleen maar heel veel sterkte toewensen, er is helaas niets wat alles kan verzachten alleen de wetenschap dat jullie een heel speciaal iemand gekend hebben die er voor jullie was. Alleen het “waarom deze mensen nu al te moeten missen” is voor mij nog steeds een niet te bevatten iets.

Sterkte en al voelen we allemaal ieder zijn eigen verdriet we zij niet alleen in dit verhaal, helaas kunnen we het verdriet bij elkaar niet weghalen we kunnen elkaar een viruele schouder aanbieden met een stukje begrip want we begrijpen het gemis.

• margreet

Lieve allemaal,

in gedachten probeer ik jullie wat kracht toe te sturen. Bedankt voor de lieve steun en de troostwoorden. Het gedichtje vond ik trouwens ook heel mooi, het beschrijft hoe ik me vaak voel… Ik hoop dat we hier veel met elkaar in contact kunnen blijven. Misschien kunnen we ooit dankzij deze site eens een kop koffie samen drinken, je weet het maar nooit. Ik zal nu weer verder met deze dag, maar dat ik hier even heb gekeken en jullie heb gelezen, doet me wel goed. Nogmaals bedankt en tot gauw!

Lieve groeten,

Margreet

• kitty weijenberg

Hallo Margreet. Bij mijn snuffelen op rouwsites trof ik jouw mail aan. Het trof me diep. Mijn zoon is vandaag 7 weken geleden verongelukt. Ik leef nog in de ontkenning Ik weet dat ik nog ga beginnen aan de verwerking of hel, zoals jij het omschrijft.

Lieve Margreet, mijn angst om nog iemand te verliezen is jou overkomen. Hoe kan een mens hiermee omgaan?

In deze tijden leer je je vrienden en familie kennen. Ik weet nu al , na 7 weken dat je ALLEEN bent. Alleen met jezelf , moet je hiermee leren omgaan. Niemand voelt jouw pijn,

Soms (vaak) wil ik alleen zijn. Alleen met mijn verdriet.

Ik weet niet waar je woont. Ik ken je niet. Weet niet welke leeftijd je hebt. Maar zou willen dat ik je kon helpen.

Heel veel sterkte en hoop echt voor je dat je er door komt. Heel veel liefs. Kitty uit Maastricht

• kittyjohnkerkhofs@hotmail.com

Hallo Ineke Lantman.

Jouw stukje raakt me diep.

Graag zou ik je willen helpen…….samen verdriet hebben.

Misschien kunnen we samen mailen. Ik weet niet hoe ik in contact met je kan komen.Zou iemand mij dat misschien kunnen zeggen..of je ook persoonlijk contact kunt krijgen via deze site?

Mijn email adres is: kittyjohnkerkhofs@hotmail.com

Voor iedereen heel veel sterkte,

liefs Kitty