“Vrijwilligers van de werkgroep Steun bij Verliesverwerking van Humanitas zijn mensen die vaak zelf met verlies te maken hebben gehad en die hulp en steun bieden door te luisteren, niet als professionele hulpverlener, maar als medemens en vanuit persoonlijke betrokkenheid. Verdriet verwerken gaat beter als je het samen met iemand kunt doen”, aldus mevrouw De Vries die samen met haar partner meneer Veldkamp de vrijwilligersgroep Steun bij Verlies van de afdeling Oostelijk Achterhoek coördineert.
Humanitas biedt binnen de programmalijn “Verwerken én verder” ondersteuning aan mensen die als gevolg van verlies van een naaste, werk of gezondheid in een maatschappelijk isolement zijn geraakt of dreigen te raken. Per afdeling zijn de activiteiten anders in deze programmalijn. De activiteiten die aangeboden worden zijn Eén-op-één contact, Lotgenotengroepen, Ontmoetingsdagen, Kinderen/Jongeren in Rouw, Jongouderverlies/Verlaat Verdriet-groepen en Jongere nabestaanden van zelfdoding.
Meneer Veldkamp: “Wat ons altijd motiveert is het feit, dat na een periode van gesprekken met de vrijwilliger, men weer in staat is de draad van het leven op te pakken, weer genoegen beleven aan het leven, weer vreugde beleven. Een deelneemster van ons merkte deze week nog op: “Wat fijn dat ik met jullie gesproken heb, ik was even mijn verdriet vergeten””
De vrijwilligers van de werkgroep Steun bij Verliesverwerking van Humanitas zijn beschikbaar om u hierbij steun te verlenen. Wilt u weten wat de Humanitas afdeling in uw regio aanbiedt op gebied van Steun bij Verliesverwerking? Of u wilt zich aanmelden?
Neem dan telefonisch contact op met Humanitas District Oost op 0575-546 057, per mail op info.oost@humanitas.nl of met de afdeling van Humanitas in uw regio.