excuuses nav bericht verwerking einde relatie

• Ruud

ik wil mijn oprechte excuuses aanbieden aan iedereen die ik met mijn bericht “verwerking einde relatie ”" heb gekwetst. ik wist niet dat de site bedoeld is voor overlijdens rouw. ik kan me goed voorstellen dat mijn bericht veel mensen een vervelend gevoel geeft…..nogmaals mijn excuuses hiervoor.

ik ga nu proberen mijn bericht te verwijderen. Verder wens ik iedereen heel veel sterkte toe op hun moeizame weg. Ik hoop dat voor jullie allemaal een stuk(je) nieuw geluk in de toekomst is weggelegd.

Ruud.

• Beheer Rouwverwerkingsprikbord

Beste Ruud,

Het is heel netjes dat je excuses maakt maar wat mij betreft is het niet nodig.

Als je relatie verbroken wordt kom je ook in een rouwproces, dus zo vreemd is het niet dat je hier terecht bent gekomen.

Hou je taai!

Sander

Beheerder

• mieke

hallo Ruud ik las jou excuses omdat jij op deze site ben gekomen

ik vindt dat niet nodig ,ik ben mij man vorig jaar plotseling verloren daar rouw ik om

jij rouwd ook om jou relatie is ook rouw voor jou

mij schoonmoeder was 15jaar dement dan maak je ook een proces door ik vond dat wij toen rouwde om een moeder die geen moeder meer was maar een kind ,rouw is ook een proces waar je door heen moet een relatie is voor iemand ook heel moeilijk al je in eens aan de kant gezet word terwijl jij nog van iemand hou en ik snap als je het even niet ziet zitten dan ga je opzoek ,ik had er geen moeite mee een ander mischien wel

ik wens jou sterkte

Mieke

• Gerda

Beste Ruud,

Bij grote toeval kwam ik gisteravond op deze site en deze berichten terecht en vond in eerste instantie dat ik me er maar niet mee moest bemoeien, maar vanochtend dacht ik er toch anders over. Vandaar mijn mening als ervaringsdeskundige op het gebied van zowel een echtscheiding als het weduweschap.

Als je in de Van Dale kijkt zie je achter het woord ‘rouw’ staan: bedroefdheid m.n. vanwege een sterfgeval. Met name dus, maar niet alleen maar voorbehouden aan.

Achter het woord ‘rouwen’ staat o.a. droefheid voelen.

Dus….. voel je niet schuldig als je vindt dat je rouwt.

Alleen gelaten worden door een sterfgeval of scheiding zijn twee geheel verschillende dingen, maar dat wil niet zeggen dat beide niet ontzettend pijn kunnen doen. Echter, bij allebei heb je je neer te leggen en moet je de draad weer oppakken. De wereld verandert er niet door als je bij de pakken gaat neerzitten en die ander komt er ook niet door terug (ook niet als dit fysiek nog wel mogelijk is, hoor). Verzanden in zelfmedelijden is (voor mij althans) geen optie. Meewarige blikken en reacties van de omgeving bij een scheiding zijn al vervelend genoeg, maar ook daar moet je doorheen. Doe het met opgeheven hoofd en gun je voormalige partner het ‘plezier’ niet dat jij er helemaal kapot van bent. 't Is een cliché, maar er komen écht andere, betere tijden, ik weet het uit eigen ervaring.

En voor iedereen die iemand door een sterfgeval verloren heeft: koester de mooie en warme herinneringen aan hem/haar. Dat is bij een overlijden (meestal) toch écht makkelijker dan wanneer je ‘aan de kant’ gezet bent.

Ik weet dat ik generaliseer, dus voel u s.v.p. niet aangevallen als u dit leest en u een heel andere ervaring hebt opgedaan. Zo heb ik het nl. niet bedoeld.

Nou, direct al een zwaar onderwerp aan begin van de zaterdagmorgen, maar desondanks hoop ik dat je er iets aan hebt. Ik wens iedereen veel sterkte.

Vriendelijke groet,

Gerda

• Yvonne

Beste Ruud,

Ik heb jouw eerste bericht gelezen en ik snap sommige reacties niet helemaal. Moeten we allemaal ons verdriet gaan vergelijken? Is jouw verdriet minder zwaar omdat zij nog leeft? Is het inderdaad makkelijker omdat jij haar nog kunt zien? Is dat uberhaupt een optie dan? Dat vind ik wel erg kort door de bocht gedacht.

Ik heb al heel wat mensen gesproken die beide situaties hebben meegemaakt (verlies van een partner door scheiding of de dood) en het is echt niet perse makkelijker als je partner wegvalt door een scheiding. Diegene kiest er namelijk bewust voor om bij je weg te gaan. In het geval van verlies door de dood is dat niet zo. En het kan des te pijnlijker zijn als je verlangt naar die ander en je weet dat hij of zij er nog is, maar niet bij jou wilt zijn.

Tja, zo zijn er aan beide verhalen heel veel pijnpunten die niet te vergelijken zijn. En dat hoeft gelukkig ook niet. Ik wens je in elk geval veel sterkte toe bij jouw rouwverwerking.

• Margreet

Jouw relatie is verbroken en ook daar mag je verdriet om hebben. Ook dat is een soort van rouwperiode. Wat ik me voor kan stellen is dat sommige mensen denken dat het heel iets anders is, jij kan je ex nog eens zien en eventueel aanraken als je wilt, onze geliefden kunnen we helaas nooit meer aankruipen, aankijken, aanraken… Dat is het verschil. Ik denk niet dat het iemands bedoeling is om hier iemand te kwetsen, maar als jij je verhaal wilt doen kan dat. Ik wens ook jou veel sterkte komende tijd.

Groetjes, Margreet

• Gwen

In december was ik nog hevig verdrietig om het overlijden van mijn zus drie jaar eerder, en in januari maakt mijn partner het uit. Ik merk dat beide dingen voelen als rouw. Dit verdriet duurt nu vier maanden en is zo pijnlijk dat ik even het verdriet om mijn zus bijna niet meer kan voelen. Ik weet dat dat, als ik mijn relatiebreuk heb verwerkt, keihard weer terug zal komen, maar kan nu uit de grond van mijn hart zeggen dat beide vormen van verlies zorgen voor rouw en dat het verlies van een relatie tijdelijk zelfs het verdriet om een overlijden kan overschaduwen……

Het is en blijft een pijnlijk rotgevoel, dat rouwen. Ik hoop dat jij je inmiddels wat beter voelt Ruud. Ik zie dat jouw berichtje van augustus vorig jaar is, dus hopelijk heeft de tijd al wat wonden geheeld. En misschien leest niemand dit meer, maar ik wilde het toch even kwijt :-)

Sterkte voor iedereen hier die iemand verloren heeft… op wat voor manier ook!

Het doet zeer…..