Kranten zien toekomst in commerciële rouwsites

  • Beheer Rouwverwerkingsprikbord

    Onderstaand bericht zojuist van uitvaartbranche.nl geplukt

    Wat vinden jullie ervan?

    Sander

    Kranten zien toekomst in commerciële rouwsites

    Geplaatst: 11 augustus 2009

    plaatje: bulletDagbladen zien in rouwadvertenties op internet een manier om lezers en adverteerders terug te winnen.

    Volgens de uitgevers is er een `rouwmarkt` ontstaan waar dagbladen buiten de gedrukte advertenties om nog nauwelijks op hebben ingespeeld. Digitale berichten, condoleanceregisters en links naar verzekeraars en uitvaartondernemingen zouden die leemte kunnen vullen.

    “De familieberichten zijn het enige onderdeel van de krant dat tot voor kort nog geen plek op internet had gevonden”, zegt Maurits van Rijckevorsel, uitgever crossmedia bij Telegraaf Media Nederland. “Dat is vreemd, want uit lezersonderzoeken blijkt steeds weer dat veel mensen na de voorpagina meteen doorbladeren naar de pagina met familieberichten.”

    Met de rouwberichten hebben uitgevers een enorm stabiele markt in handen, die bovendien niet gevoelig is voor economische neergang, zegt Jolle Betten, directeur van Mensenlinq BV, een samenwerkingsverband van uitgevers NDC/VBK (Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden) en Wegener . “Uitgevers zijn niet van plan om na de advertentierubrieken, waarmee partijen als Marktplaats groot zijn geworden, opnieuw een belangrijke markt uithanden te geven.”

    Jaarlijks gaan er in Nederland 135.000 mensen dood. De uitgevers hopen dankzij de online rouw- en herdenkingsdiensten de emotionele band met de lezer aan te halen en zo de almaar dalende advertentie-inkomsten een halt toe te roepen.

    Wegener en NDC gaan de site Mensenlinq, waarop de overlijdensadvertenties uit de regionale dag- en weekbladen zijn terug te vinden, later dit jaar uitbreiden met meer functies. De Telegraaf is een samenwerkingsverband aangegaan met de bestaande herdenkingssite Respectance.

    Mensenlinq trekt nu 250.000 à 300.000 unieke bezoekers per maand en heeft een omzet van 8 miljoen euro, zegt Betten. De Telegraaf mikt met Respectance op eenzelfde bereik, slechts een fractie van het miljoenenbezoek dat de homepage Telegraaf.nl, waarop sinds enkele weken wordt doorverwezen naar Respectance, trekt.

  • karin

    Het geeft mij niet zo'n goed gevoel. Natuurlijk mag je als krant proberen een band met de lezer te scheppen, maar wanneer er ‘markt’ wordt gezien, dan voelt het niet zo lekker. Volgens mij wordt er eerst gekeken naar de opbrengst en later pas waar het over gaat en dat is volgens mij niet de juiste insteek.

    Groetjes, Karin

  • anke

    Daar sluit ik me wel bij aan denk ik ,

    al moet ik eerlijk zeggen dat ik meestal toch even eerst doorblader naar de rouwadvertenties ,

    meer om te lezen wat de nabestaanden neerzetten.

    Een mooi gedicht , spreuk enz.

    Wat zou volgens jou wel een pre kunnen zijn aan commerciele rouw?

    groet ank

  • Yvon

    Ik denk, omdat men al een tijd geboorte advertenties online kan lezen (bijv op de NRC Handelsbladsite, en steeds vaker op de Ziekenhuiswebsites) het een logische volgende stap is.