10 Maanden moederloos

• MoniqueVL

10 Maanden lang leeft mijn moeder niet meer. Wat is dat toch kort, maar waarom lijkt het dan zo vreselijk lang? Ik vind het afschuwelijk om te merken, dat het went. Dat het went om thuis te komen en pa alleen te zien zitten. De urn op de kast. Even mijn hand er over, eventjes aaien. Maar geen enkel echt contact met ma.

Elke maand weer komt de 20e voorbij. En altijd is er wel een gedachte. Normaal gaat de tijd zo ontzettend snel, weken vliegen voorbij met een druk gezin, ik loop mijzelf soms voorbij. Maar als het om ma gaat, dan heeft de tijd nog nooit zo lang geduurd. Hoe kant dat toch?

Ik mis dr zo. Ik houd zoveel van mijn moeder. Morgen haal ik een foto van haar, een nieuwe, die mijn vader had terug gevonden. Gelijk uitvergroot, want het was “maar” een pasfoto. Onvoorbereid kreeg ik het fotootje in mijn handen, met moederdag. Ik moest gelijk huilen, want het was alsof mijn moeder me weer even aankeek. Het was maar een foto. Een kleintje ook nog. Het bracht me helemaal van mijn stuk.

Ik mis ma zo ontzettend. Ze komt echt nooit meer terug. 4 Juli a.s. zou ze 62 jaar gaan worden. Werd ze dat maar.

10 Maanden lang leef ik moederloos op deze wereldbol. En ik kan met afgunst kijken naar dochters die hun moeder nog wel hebben. “Jij wel…”, denk ik dan. En ik niet. Terwijl ik een hele leuke moeder had. Die gedachten spreek ik maar niet hardop uit, het komt wel erg gemeen over he?

Een moederskind, dat ben ik. Altijd al geweest. Ze was mijn voorbeeld, dat is ze nog steeds. Ik heb een soort van heimwee gevoel naar haar. Alles verdwijnt. Mijn ouderlijk huis, waar ik als kind tot 11 jaar heb gewoond, is afgebroken, mijn basisschool is weg, steeds meer gaat weg. Alsof het allemaal niet bestaan heeft. En dan gaat zomaar mijn moeder ook nog eens weg. Soms denk ik wel eens: hoe was dat ook al weer? Hoe was het ook al weer, om wel een moeder te hebben.

Het laatste telefoongesprek ging over witlof met ham en kaas. Ze kon amper praten, maar ik wilde vooral doen alsof er niets aan de hand was. Stommerd die ik was. Ik had dr geen seconde meer uit het oog moeten verliezen en vast moeten houden. En nooit meer los moeten laten. Gelukkig weet ik dat ze wist hoeveel ik van haar houd, dat vertelde ze. Ik huilde vaak bij haar. Ik heb gejankt als een klein kind. Zij troostte me dan.

Nu zal ze me nooit meer troosten. Al 10 maanden lang niet. Of is het pás 10 maanden niet? Ik weet het niet. Ik weet alleen dat ik haar zo mis.

Ik houd van je ma.

Monique

• anke

lieve Monique

dikke knuf voor jou.

herkenbaar over dingen die uit het straatbeeld verdwijnen , de dingen die je voornamelijk deelde met elkaar.

anke

• sleepy

hai Monique;

Wat herken ik ontzettend veel in wat je schrijft. Ik zou het zo'n 4 jaar geleden hebben kunnen schrijven.

En wat kan het pijn doen, intens. pijn…., dat kun je je van te voren nooit bedenken.

En geloof me …de herinneringen worden de mooiste en rijkste schatten die er zijn. En dat kan niemand en niets je afnemen.

Heel veel sterkte…..,

een lieve bemoedigende groet van mij;

Sleepy

• kaatje

lieve Monique,

ik herken zo veel in wat je schrijft, ikzelf ben bijna 19 maanden moederloos.

het lijkt al zo lang, maar ook nog zo kort.

en wat is het gemis en de heimwee naar haar groot!!

verbaast las ik hoe je ouderlijk huis er niet meer was, mijn ouderlijk huis is inmiddels ook verkocht en totaal verbouwt. én mijn basisschool is afgebroken én mijn middelbare school ook! álles lijkt te verdwijnen.

meisje, ik wens je heel veel sterkte en kracht toe!

koester je mooie herrinneringen aan haar!

dikke knuffel, Kaatje

• MoniqueVL

Lieve dames, bedankt voor jullie reactie's. Gedeelde smart, is halve smart. Het is een groot cliché, maar zoals ieder cliché is ook de waarheid.

Gisteren hadden we voor het eerst een “feestje” met bbq zonder onze moeder. Maar wel met de rest van onze familie. Voor het eerst in 10 maanden, daarvoor kregen we het nog niet voor elkaar. De gevonden pasfoto, die mijn vader had laten uitvergroten, werd ook aan mijn broer en zus gegeven. Zo was ze er toch nog een beetje bij.

Dames, nogmaals bedankt.

gr Monique

• suus

Hallo Monique,

Verschrikkelijk, maar o zo herkenbaar.

Mijn moeder is in oktober 18 jaar overleden en er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan haar denk, mis of tegen haar praat.

Kon ik haar nog maar één keer vastpakken, een knuffel of kus geven, advies vragen of gewoon gezellig gaan zitten kletsen. Dat gevoel zal altijd wel blijven.

Wat een mooi gebaar van je vader met de foto. Maar geloof me, ook zonder foto zal ze altijd bij je zijn.

Liefs Eefje

• zomer

Ik heb eigenlijk geen woorden-heb voor het eerst in mijn leven savonds moeite met de dag die weer gaat komen-voel me doodmoe en leef de dag een beetje.

Vergeet alles en vind het moeilijk om mensen te zien,wacht tot mijn man thuiskomt,en huil dan vaak.

Mijn lieve moeder is eind okt. overleden,in Reims in Frankrijk.

Mijn ouders woonden in Frankrijk.

Nu woont mijn vader in Nederland in een flat,en is zo verdrietig,

Ik ben een beetje gestorven samen met mijn moeder.

Ik weet niet wie ik ben zo zonder haar.

Ik wil mijn moeder terug.

Ik wil weer lachen en gelukkig zijn maar ik weet niet hoe.

Hoe pak je de dag weer op en krijg je energie?

Hoe is het mogenlijk dat rouw in Nederland zo onderschat wordt?