onderzoeksvraag

• Pauline Sein

Beste lezer,

Momenteel volg ik een opleiding voor clown. Daarvoor moet ik een onderzoek doen. Mijn onderzoeksvraag is: ‘Wat kan een clown betekenen in tijden van rouw’. Voor mij zijn reacties van kinderen/jongeren/ouders/andere betrokkenen het meest waardevol. Reacties worden natuurlijk vertrouwelijk en anoniem behandeld. Wil jij/wilt u hierop reageren, dan kan dat op roosjesein@home.nl

Hartelijk bedankt voor de eventuele reactie, het vertrouwen, de openheid en kwetsbaarheid.

Met vriendelijke groet,

Pauline Sein

• anke

Mag ik de vraag omdraaien?

Wat denk jezelf te kunnen betekenen in het rouwproces als clown?

Heb je daar zelf een beeld bij kunnen maken?

Groetjes Anke

• anke

ik bedoel dat absoluut niet vervelend .

• Ingrid

Beste Paulien

Ik denk toch,dat je het beste aan de ouders van zieke kinderen je vraag moet stellen.Daar zijn ook sites voor. hier zijn over het algemeen mensen,die hun vader,moeder of man of vrouw zijn verloren.

Wij ,dus,hadden niets of weinig aan de clouwns.Dit is niet negatief bedoeld,maar de clouwns zijn meer iets voor kinderen.

Veel liefs en succes

• Wim

Beste Pauline,

Wellicht ken je het artikel op onderstaande link? Het gaat specifiek over rouwclowns. Succes. Wim.

http://www.lieve-engeltjes.nl/info/art_28.php

• lonely guy

Ik ben een Nederlander van Thaise afkomst men zegt niet voor niets het land van de glimlach

Op dit moment is het ongeveer 5 maanden geleden dat ik mijn lieve Thaise vrouw heb gecremeerd .

clowns helpen juist best veel in rouwverwerking proces

effe dat ene moment een glimlach , lach effe alles vergeten

boog kan niet altijd gespannen zijn

sporten , muziek maken

(of op andere manier creatief bezig zijn)

helpt mij ook heel goed

1 -10 -2008 mijn vrouw overleden 12 -10-2008 crematie in Thailand

just kept on smiling since we all have to continue

• Eefje

Paulien,

Ik hoop dat je zelf niets ergs mee hebt gemaakt, maar anders weet je dat een clown bij een volwassen persoon niets met rouw te maken heeft. Mijn ervaring is dat je dan geen onzin aan je hoofd moet hebben, hoe goed bedoeld dit ook kan zijn. Ik kon na zulke ingrijpende gebeurtenissen geen vreemden om me heen verdragen, alleen familie en vrienden. Je eigen vertrouwde mensen om je heen is dan wel het belangrijkste en geen anoniem iemand, onzin of een bemoeial.

Ook van mij is dit allemaal niet negatief bedoeld, maar dit is mijn ervaring nu eenmaal.

Misschien kan dit wel bij kinderen, net als de clinic clowns wat ik overigens een fantastisch initiatief vind. Zo kan op een andere wijze, misschien begrijpelijker voor een kind, gecommuniceerd worden over het verlies van een ouder of ander familielid of vriendjes. Kinderen hebben toch andere vragen en leven in een eigen wereldje waar ze op die manier misschien wel eerder uitkomen en praten.

Succes met je onderzoek, Eefje

• Pauline Sein

Beste Anke,

sorry voor mijn wat late reactie, op andere prikborden krijg ik automatisch een mail dat er een berichtje voor mij is. Leuk dat je reageert. Voor mij staan clowns o.a. synoniem voor emoties en het uiten van gevoelens. Via mijn clown wil ik mensen in contact brengen met hun emoties en dat is voor iedereen weer anders en heel persoonlijk. Voor mezelf weet ik ook nog niet of ik richting clown en begrafenissen ga; clownen in een hospice; met dementerenden; met gehandicapten; met zieke kinderen; of meer richting rouwclown en verwerken van andere dingen, zoals een scheiding, een trauma, verlies (dus na een overlijden) etc.. Ik zit dus nog in de beginfase, deels daarom doe ik dit onderzoek. Ik hoop dat je zo een beetje een beeld hebt gekregen.

groetjes, Pauline

• Pauline Sein

Beste Ingrid,

Sorry dat ik wat laat reageer, op een ander prikbord krijg ik automatisch bericht als er een reactie is binnengekomen. Bedankt voor je suggestie. Ik heb ook al sites die jij noemt gemaild, maar omdat ik het zo breed mogelijk wil doen, heb ik ook hier een oproep geplaatst. Daarnaast weet ik dat er mensen zijn die een clown bij hun begrafenis uitnodigen, dus dan gaat het over de periode tijdens de ziekte en na het overlijden. Fijn dat je hebt willen reageren.

groetjes, Pauline

• Pauline Sein

Beste lonely guy,

Sorry dat ik zo laat reageer, bij een ander prikbord krijg ik altijd een mail dat er een berichtje voor mij is geplaatst.

Ik vind het wel heel bijzonder dat je je verhaal met mij wilt delen, het grijpt me ook wel aan. Ik ben blij dat voor jou een clown kan helpen om je verdriet te verwerken, net als de andere dingen die je noemde. Heel veel sterkte met het ‘lonely’ zijn, ik hoop dat er nog mensen om je heen staan die je kunnen steunen, al zullen ze nooit de plek van je vrouw in kunnen nemen. Bedankt voor je openheid en kwetsbaarheid en neem ook de tijd om te huilen.

groet, Pauline