Novembermaand
Ja, hij is er weer die novembermaand maar ook december zou je het liefst over willen slaan, helaas kan dat niet.
Een winterslaap zou welkom zijn.
1 dag heb ik achter de rug, 6 jaar geleden op 1 november was na een paar uur ziek zijn mijn kleindochter er ineens niet meer. Hersenvliesontsteking met bloedvergiftiging. We hadden a lveel achter de rug, het overlijden van mijn kleinzoon en mijn moeder in 2 weken tijd en mijn man al jaren ervoor, maar die maand ,dat was het begin van nog veel meer, een jaar van doorgaan en proberen mijn zoon op te beuren omdat ook zijn vrouw hem verliet voor zijn beste vriend en hij niets meer had. Dan denk je ineens, goh, het gaat goed met Hans*, hij is weer vrolijk, hij maakte weer grapjes, hij deed weer mee, dan komt er weer een maand november, een jaar later, Allemaal waren we bij Savannah* haar grafje, hij had het voor elkaar, zo mooi,,,,,,,,,Trots stond hij daar, het grafje had hij helemaal bedolven onder de rozen. Ik zei nog tegen hem, jochie, je hebt het prachtig gemaakt hoor. Mooi he, zei hij.
Ja, voor mijn meisie is niets mooi genoeg………..Steeds vaker kwam hij zomaar even aanwippen, ff koffie drinken,,,,,2 weken lang. De maandagavond voor het laatst………wel 3 keer, iets wat ik niet helemaal begreep.
Hij was zo moe, ik zei nog, blijf dan hier slapen, nee, dat kan niet zei hij.
Kom dan eten, ja is goed, woensdag. Maar hij kwam niet en ik kon hem niet bereiken.
Gebeurde wel meer hoor, dan kwam hij gewoon de volgende dag.
Er werd inderdaad gebeld de volgende dag maar het was geen Hans*
Ze kwamen me vertellen dat Hans* er ook niet meer was, 1 jaar en 20 dagen na zijn dochter was ook mijn zoon er niet meer. Allemaal in November en dan moet je doorgaan, voor de rest van het gezin. 25 november begraven, en de week erna moet je Sinterklaas vieren voor de kleinkinderen, net als het jaar ervoor toen Savannah* was overleden.
Moest je ook gewoon sint vieren voor de andere kleinkinderen.
Dan kerst, weer vieren want de kleintjes willen bij oma een kerstboom…………
Zo ga je dan ieder jaar weer je “plicht” doen, zo zie ik het, “mijn plicht” ik doe mee, met tegenzin, want dat ene gezin,,,,,,,,,,het gezin van mijn jongste zoon, dat mis ik, elk jaar een beetje meer.
Bep