verjaardag

• kaatje

zondag ben ik jarig. mijn dochters zijn er al wéken vol van en hebben al van alles geknutseld en getekend. ze zijn met mijn vader de stad in geweest om kadootjes te kopen. mama heb je zin in je verjaardag? vragen ze elke dag. ja hoor zeg ik dan.

maar van binnen huil ik en zou ik het liefst in bed kruipen met de dekens over m'n hoofd.

vorig jaar was mijn moeder nog op mijn verjaardag. gewoon een fijne dag.

een week later lag ze in het ziekenhuis en nog twee weken later was ze er niet meer.

ik mis haar verschrikkelijk. elke dag. heb nog nooit zoveel pijn gevoeld.

mensen zeggen dat ik door moet gaan, t is immers al bijna een jaar geleden?

tuurlijk ga ik door. voor mijn dochters. heb zelfs een fulltime baan weten te bemachtigen. maar dat maakt t verdriet niet minder. AL een jaar???? Voor mij lijkt t nog maar gisteren dat ze er nog was.

Mam, ik mis je zó verschrikkelijk. Af en toe weet ik het gewoon niet meer.

voel me leeg en eenzaam.

sorry, maar moest t weer even van me afschrijven. voel me af en toe zo wanhopig.

• Da-Is

Ooo meisje zo herkenbaar, ik ben over 2 weken jarig en zie er zo tegenop, voor het eerst niet om 10 uur haar telefoontje met alvast haar verjaarsgedachte. Verleden week was mijn jongste jarig en ik heb de hele ochtend alleen maar kunnen huilen, 's middags was er gelukkig afleiding van vrienden en familie en dat voelde goed, maar toch ze had er gewoon bij moeten zijn.

Kan nu wel weer janken.

• Marjada

Ook zo herkenbaar. Ook ik ben over twee weken jarig en dat zal de eerste verjaardag zijn zonder mijn vader erbij. Ik zie er tegenop als een berg, maar zal er toch doorheen moeten. Ik heb mijn goede en slechte dagen. Dagen dat ik niet huil en dagen dat ik niet kan stoppen met huilen. Toch heb ik het gevoel dat ik de draad weer een beetje op ga pikken. Ik neem de nodige tijd voor mezelf door ontspanningsmassage en ik ben sinds jaren niets doen weer gaan sporten, 2 uur in de week en ik merk dat ik hierdoor mezelf lichamelijk maar ook geestelijk toch weer wat beter ga voelen. De pijn en het verdriet van het verlies van mijn vader gaan nooit over, maar door deze activiteiten kan ik er beter mee omgaan, maar verjaardagen waren al niet mijn favoriet en deze zonder mijn vader erbij al helemaal niet.

Marjada

• karin

Ik kan niet leven met het nooit

Ik vind daarin geen bron

Ik moet een doel voor ogen hebben

waar ik mij op richten kan

Nooit meer voelt als harde steen

Nooit meer is zo koud

Ik stel me voor dat ik jou OOIT

weer in mijn armen houd

Ooit zul jij weer bij mij zijn

Ooit zie ik je weer

Ooit zorgt dat ik in vast vertrouwen

tot jou wederkeer

Heel veel sterkte met jullie verjaardag. Ook ik herken het gevoel, dat je iemand zo extra kunt missen tijdens verjaardagen of andere feestdagen.

Liefs, Karin

• kaatje

bedankt voor de lieve reacties.

het blijft gewoon heel moeilijk al die ‘speciale’ dagen.

De eerste verjaardag na mijn moeders overlijden was de verjaardag van mijn vader die 75 werd! Een moeilijke dag met veel tranen en toch ook veel mooie herinneringen aan mijn moeder.

vandaag werd mijn oudste zus 50. ook zo'n bijzondere verjaardag waar mijn moeder niet lijfelijk aanwezig was.

en dan zondag mijn eigen verjaardag. ik wordt 40. ook een rond getal.

de ene dag is vol tranen en de andere dan gaat het wel. maar dat herkennen jullie allemaal.

mijn jongste dochtertje van net 6 jaar zei het vanochtend zo mooi. Ze zei “mama, ik weet wel dat je verdrietig bent omdat oma niet bij je verjaardag kan zijn hoor, maar ze is er echt wél bij, ze woont toch in je hart?” Die kleine schat!!

Kinderen zien het vaak heel helder en ik ben heel erg dankbaar dat ik in ieder geval twee fantastische dochters heb om voor te zorgen!

• Da-Is

En daar ga je ook voor door en voor je paps natuurlijk. Meisje al wordt zondag een buddag je moet er doorheen en je komt er ook doorheen. Al is het misschien jankend en misschien ook niet, weet je we ontkomen er niet aan. Jouw paps is 75 geworden die van mij wordt binnenkort 80. Het lijkt wel of er na het overlijden van iemand altijd van die cruciale data aankomen maar misschien zie ik alleen dit zo.

In ieder geval heel veel sterkte en toch ook een beetje plezier a.s. zondag en wees trots op je meiden want zo jong ze zijn zo goed voelen ze hun mams aan.

• loeskoene

Hallo Kaatje,

Van Harte Gefeliciteerd met je 40e verjaardag!!

Heb je een leuke dag gehad?

Ik hoop het van harte!

Ontbijt op bed?

Je familie en kinderen die jou in het zonnetje wilden zetten?

Het was jouw geboortedag 40 jaar geleden.

Je Moeder was erbij en reuze trots op haar kleine meid.

Nu moet die kleine meid ,die volwassen is geworden het alleen doen.

Het valt niet mee,Lieverd.

Ik wens je veel sterkte.

En bedenk,dat jij als moeder ook een taak te vervullen hebt.

We houden elkaar op de been!

Liefs van Loes

• Da-Is

Hé meis ook van mij (een beetje laat maar ik was vandaag weg) nog even toch de felicitatie wensen. Hoe dan ook je bent vandaag jarig en je meisjes hebben zo hun best voor je gedaan. Zij zullen je mams niet vervangen maar zijn wel jouw toekomst. Ik wens je nog heel veel gelukkige jaren met jouw meisjes en je paps toe.

• kaatje

lieve Da-Is en Loes, bedankt voor jullie lieve berichtjes en felicitaties.

Ik werd op mijn verjaardag wakker van mijn meisjes die aan mijn bed stonden te zingen en ik kan je verzekeren, er is geen fijnere manier om wakker te worden!

De dag zelf ben ik redelijk goed doorgekomen. heel veel visite.

mijn vader werd emotioneel toen hij me feliciteerde en ik dacht dat ie me nooit meer wilde loslaten. hij moest veel denken aan 40 jaar geleden.

alles ging goed, totdat mijn tante binnenkwam, het jongere zusje van mijn moeder,

tja toen kwamen de tranen. ook bij mijn tante. we wisten precies wat de ander voelde en oh wat misten we mijn moeder op dat moment.

ik moet verder zonder moeder, dat gaat ook lukken, met vallen en opstaan.

ik probeer zoveel mogelijk te genieten van mijn pracht meiden en mijn vader.

En ik ben heel blij dat ik alles hier kwijt kan!!

Nogmaals heel erg bedankt!

• MoniqueVL

Lieve Kaatje,

Ik lees je stukjes met tranen in mijn ogen. Die speciale dagen zijn het zwaarst. Ik weet het pas sinds een paar maanden. Mijn moeder stierf een dag voor de 9e verjaardag van mijn dochter en de 35e van mijn man. 9 Dagen voor mijn eigen 33e verjaardag. Ze zou de nieuwe fiets van mijn dochter nog bewonderen. En nu…nu hadden we een taart in huis, gevuld met tranen. Nog nooit zo'n moeilijke verjaardag meegemaakt.

Mijn trouwdag was afgelopen vrijdag. Ik vier dat eigenlijk nooit. Maar mijn moeder kwam altijd koffie drinken met een bloemetje er bij. Altijd, 10 jaar lang. De 11e was ik alleen. Mensen begrepen niet dat ik het er moeilijk mee had. Want ik vierde het toch nooit? Nee, maar mijn moeder was er altijd bij. Nu werd ik met de neus op de feiten gedrukt.

Ik snap je gevoel. Je verjaardag klinkt toch als een mooie, maar emotionele dag. Wat zul je trots op je dochtertje zijn. Ze begrijpt je gevoelens zo goed. Mijn 7 jarige zoon heeft dat ook heel sterk. Daar kan ik toch echt troost uit halen.

Alsnog gefeliciteerd. Beetje laat misschien, maar zeker gemeend.

Monique