Hoi
Een half jaar geleden, enkele dagen voor kerst, belde ik mama, zoals ik wel vaker deed op haar een hart onder de riem te steken. Mijn anders zo energieke mama voelde zich de laatste maanden ongelukkig en schreeuwde het van de daken dat ze niet meer wilde verderleven. Vroeger was ze een sterke vrouw die steeds in de weer was voor papa en voor mijn zus en ik. De laatste maanden was ze zo verdrietig. We hebben zo vaak gepraat en ik heb haar zo vaak proberen te troosten in haar verdriet.
Na mijn telefoontje, legden we rustig de telefoon neer. Ik dacht dat ze tot rust was gekomen en ze zei ook dat ik haar nu maar even moest laten rusten.
Even later belde ze me terug op, ze was onrustig en boos en verdrietig, en voor ik kon reageren op haar woorden, gooide ze de telefoon neer en liet me onthutst achter.
Ik was gekwetst en boos van dat onverwachte telefoontje waar ze haar boosheid ineens ook naar mij richtte, terwijl ze dat tevoren niet gedaan had. We hadden altijd een supergoeie band en begrepen elkaar meestal zonder woorden.
Een half uur later kreeg mijn man een telefoontje dat papa haar gevonden had. Ze had zich verhangen. Ik heb nooit afscheid kunnen nemen op een manier zoals ik het graag gewild had…
Ik begrijp het nog altijd niet, en elke dag nog beleef ik de film van die laatste dag. De woorden die ze zei, de woorden die ik zei. Elke dag vraag ik me af of ik iets anders had kunnen zeggen of doen en dit had kunnen vermijden.
Het is vreselijk om met die gedachte te moeten blijven leven. En vooral de gedachte dat ik niet de moeite waard was om voor mij en mijn kids te blijven leven…
Ik mis haar ontzettend en ik zou alles geven voor een laatste babbel, waar ze me kon uitleggen waarom zodat ik het tenminste kon begrijpen.
Je mag me altijd mailen als je eens wilt praten. Misschien kunnen we elkaar een beetje helpen.