hallo
ik ben nieuw hier en ik weet niet of ik het goed post maar ik moet dit even kwijt.
ik heb sind 5 maanden een vriend en mijn vriend heeft begin dit jaar zijn vader verloren aan een ongeluk.
nou heeft hij het daar, begrijpelijk, nog steeds heel erg moeilijk mee.
nou had hij toen der tijd een relatie die die net beindigt had en die ex heeft met de begravenis niks van zich laten horen of zien geen kaartje niks zij kende die man toen erg goed maar heeft toch niks laten horen.
hij heeft mij al meerdere keren laten weten het daar best moeilijk mee gehad heeft en nu nog wel moeilijk vind.
het probleem is een beetje als volgt:
hij was heel er close met zijn vader en minder met zijn moeder.
hij kan zijn ei niet best kwijt bij zijn meoder en propt dit heel erg op.
bij vrienden kan hij een hoop kwijt maar de gevoelige dingen blijven altijd in zijn hoofd.
hij denkt ook ontzettend veel na over van alles wat hem boeit en hij is zelfs nu al heel erg bezig met zijn huisje die hij dus volgend jaar pas kan betrekken.
(dit huisje heeft zijn pap toen gekocht voor zijn broer die volgend jaar verhuist naar een grotere woning en hij dus graag dat huisje over wil nemen)
hij heeft alles al helemaal tot in de puntjes uit gerekend wat moet verdienen en wat hij aan huur kwijt is enzovoorts enzovoorts…
nou ben ik niet zo'n vrager naar het verleden van iemand en wat iemand allemaal heeft meegemaakt enzo…
nou weet ik al best veel van hem maar hij zegt dat ik ook best eens naar zijn vader mag vragen dat hij dat wel prettig vind en het wel eens over hem wil hebben.
mischien klinkt dit wel heel dom maar ik wil geen verkeerde vragen stellen en vooral wil ik niemand kwetsen.
ik vind het echt heel erg jammer dat ik zijn vader niet heb mogen leren kennen en dat heb ik hem ook al vertelt, ik heb natuurlijk al aardig wat foto's gezien en verhalen gehoort van zijn moeder waar hij dan ook wel bij zit.
maar mijn probleem is eigenlijk hoe kan je nou een gesprek beginnen over zijn vader zonder dat je iemand er verdriet mee doet of ermee kwetst?
ik zou graag willen weten hoe hij was en hoe hij op bepaalde situaties zou reageren enzo en ze zeggen dat mijn vriend erg op hem lijkt.
ik hoop niet dat ik mijn verhaal te lang heb gemaakt maar ik zit er gewoon heel erg mee, ik wil hem niet kwijt omdat hij gewoon zijn verhaal niet bij mij kwijt kan enzo…
weten jullie wat ik beter wel kan doen en absolute niet?
deze situatie is nieuw voor mij