Afscheid papa -15 augustus 2008-
Nou pap, daar staat je dochter dan…
Je bent uit mijn leven gerukt, zo maar ineens… geen laatste kus, geen dag pap, helemaal niets.
De laatste woorden die ik tegen je gezegd heb waren sterkte pap omdat je je niet lekker voelde. Waarop je antwoordde dank je wel… Dat was het laatste.. de dag erna was het voorbij…
En nu staan we hier met zijn allen. Iets wat nog veel te vroeg is met je 59 jaar. Je had nu eigenlijk je koffer moeten inpakken voor je vakantie. Je zou lekker met mama op vakantie gaan om je 60e verjaardag in Turkije te vieren, je had geen zin in een groot feest. Je keek al zo lang naar die vakantie uit pap… Het is je blijkbaar allemaal niet gegund.
Jezelf altijd wegcijferen, een ander moest het goed hebben. Voor jezelf geen groot feest, maar voor een ander moest altijd alles geregeld worden. Pap jij leefde voor degenen die je zo dierbaar waren.
Je gezin, je familie waar je zo naar op zoek was en je vrienden, waarbij ik Blonkie even apart moet noemen. Lief en leed heb je met hem gedeeld.
Wij moesten het allemaal goed hebben en dan pas was jij gelukkig. Ik ben blij dat mama en jij de laatste tijd zo fijn met elkaar omgingen. Mama is altijd je grote liefde gebleven. Pap, mama zit er nu schitterend bij in haar paleisje zoals jij het zelf noemde. Je hebt haar goed achtergelaten en ik beloof je.. wij nemen die taak van je over. Mama zal niets te kort komen.
Wij hebben altijd iets speciaals gehad. Ik mocht ook altijd zo lekker veel van je…
Ik voelde me veilig bij je pap.. Toen ik nog heel klein was kroop ik altijd de trap op om bij jou in bed te kunnen liggen.. veilig bij MIJN papa.. Mama vond het niets, maar jij nam het altijd voor me op: “Ach laat d’r toch!”. Als mama moest werken lag ik standaard naast je. Totdat ik op school had verteld: Als mama niet thuis is mag ik bij papa in bed liggen… Vanaf dat moment was mijn logeerpartijtje bij papa voorbij. Je hebt daarna meteen een slaapkamer voor me gecreëerd naast die van jullie. Ik voelde me weer veilig… dichtbij papa!
Naast je goede zorgen voor ons kon je ook zo lekker koppig zijn. Jij wist het altijd beter pap, maar ik wist het altijd nog beter. We zijn uit hetzelfde hout gesneden pap. Ik denk dat we elkaar daarom altijd zo goed begrepen. Door dik en dun!! Jij mijn papa en ik je kleine meisje…
Ruzie maken aan de kassa van de supermarkt wie er zou betalen.. jij won het altijd van me.. Sterker nog je zou beledigd zijn als je dochter zou betalen.
Yur en jij ’s avonds samen op de bank een filmpje kijken.. Jullie vielen altijd beiden in slaap, maar toch bleef je volhouden dat je de film had afgezien. Ik ben blij dat Yur en jij het samen zo goed konden vinden. Jullie hebben vele gesprekken gevoerd. Yuri had veel steun aan je.
Maar hoe gaat mijn leventje nou verder zonder jou? Ik kan echt nog niet zonder je. Ik heb je nog zo hard nodig pap. Ik had zo graag gewild dat je me had zien trouwen en mijn kindje in je handen zou houden. Ik weet dat je trots zou zijn… apetrots.
Ik was ook zo trots op jou pap, het ging zo goed met je….
Ik kan nu alleen nog maar zeggen dat ik ontzettend veel van je hou en je verschrikkelijk mis.
Maar ik zal verder moeten zonder jou pap, of ik dat nou wil of niet. Dat is iets waar je op zou staan. Geef me ajb ook de kracht om door te gaan.
Je hebt me samen met mama gevormd tot wie ik nu ben. Dank je wel daarvoor. Je hebt zoveel voor me betekend en dat zal je blijven doen. Al jouw wijze lessen blijf ik bij me dragen totdat jij me komt halen en ik weer bij je zal zijn.. but not yet pap! Ik ben hier nog niet klaar. Je zou me terugsturen…
Pap jij leefde jouw leven op jouw manier met je hart op de juiste plaats voor jouw dierbaren.
Je leeft in mij voort.
Jij deed het op jouw manier pap en da’s goed! Ik hou van je!!
Dikke kus van je meisje