Mijn moeder kreeg in januari te horen dat ze een longontsteking had, in februari dat ze niet meer beter zou worden en op 20 juni dat ze hersentumoren had.
Vanaf 20 juni ging het hard achteruit, toch koos ze zelf nog voor 5 bestralingen, in het UMC. Mijn bewondering voor haar is altijd groot geweest, het werd nog groter. Helaas is ze een paar dagen na de laatste bestraling toch overleden. Precies een maand na de hersentumoren diagnose.
Makkelijk waren die maanden niet. We zagen mijn moeder aftakelen, tot een schim van wie ze was. Mijn moeder die zo positief door ging, al wist ze dat ze zou sterven uiteindelijk. Ze had geen lang ziekbed, daar zijn we blij om, maar mensen…echt ik wil het zo graag nog eens zeggen, het is NIET makkelijk om te weten dat ze dood zou gaan. Het is niet makkelijk om haar zo ziek te zien. Of om mijn vader zo verdrietig al die tijd te zien. Om wekelijks verdriet te hebben om haar ziek zijn of naderende dood.
Ik heb nu al zo vaak moeten aanhoren, dat we “gelukkig” vantevoren afscheid konden nemen. Ik wil dat woordje “gelukkig” nooit meer horen, in dit verband. Echt nooit nooit nooit meer. Heb het voldoende gehoord nu. Klaar daar mee. Het is niet gelukkig. Ze is gewoon weg, dood en we moeten er mee door.
Ze heeft mijn afscheid niet meer gehoord, ze was in een coma geraakt, met zeer zwaar benauwd ademhalen. Iets wat ze uren doormaakte. Dat is niet makkelijk. Haar pijn die ze toch nog op het laatst kreeg, is ook niet gelukkig te noemen.
Ik weet dat hier mensen zijn, die mij begrijpen, daarom wil ik het hier ook nog eens zeggen.
Of mensen plots of na langere tijd overlijden, het onmachtige gevoel blijft. Ik vind het echt beide even erg. Vergelijkingen, die wil ik niet meer horen, maar helaas krijg ik dat toch vaak op dit moment om mij heen te horen. Want wij hebben geluk gehad, dat ze langere tijd ziek was en we het zagen aankomen.
Geluk….
Mijn definitie van geluk is toch echt heel anders hoor… Het zou geluk zijn, als ze beter was geworden en mijn moeder nu gewoon vrolijk stond te lachen om de capriolen van haar kleinkinderen of gewoon er was…
Ik moest het echt even van mij af schrijven. Omdat haar zus morgen ook begraven wordt (11dagen na mijn moeder overleden), horen wij deze opmerkingen erg veel. En geloof mij, die doen zoveel pijn..
Sandra: bedankt voor je mailtjes, jij begrijpt me.
Monique