Geen moeder meer hebben

• MoniqueVL

Mijn moeder is zondag 20 juli 2008 overleden. Een dag voor de verjaardag van mijn man en dochtertje. 61 Jaar werd ze. 1 Jaar meer, dan we hadden gedacht. Ze was heel ziek, maar dat was pas een half jaar. Eigenlijk was het de laatste maand het ergst. Ze leed niet, had geen pijn gelukkig.

Maar ik belde elke dag naar mijn moeder. Altijd al, sinds ik op mijzelf woon al. Iedere dag. Ik ging er vaak heen. Ze hoort zo ontzettend bij mij. Mijn vader belde ik de laatste maand elke dag. De gewenning over het bellen is er dus al een beetje, maar toch…

Ik zal mijn moeder toch zo missen. Gisteren was de crematie en het was werkelijk prachtig. Zo mooi, zo mooi. Ik en mijn gezin van 5 personen, mijn zus en haar vriend en 2 zoons, broer met zijn gezin van 4 personen, mijn vader: we hadden het goed geregeld. Zo persoonlijk alles. We mochten alles zelf doen.

De uitvaartbegeleider, Carlos, vond het ook heel warm gaan.

Ik ben bij mijn moeder tot het eind gebleven. Het sterven, daar waren we allemaal bij, maar ik ben ook bij het invoeren geweest. Daar ben ik nog blij om. Ook dat ging met de respect, die ze verdiende.

Ik houd zo waanzinnig van dr, kan niet bevatten dat ze weg is. Het is oneerlijk, oneerlijk en nog eens oneerlijk. De klok van mijn dochter is zomaar op 9.40 uur (tijd van overlijden) stil gaan staan. Ik hoop stiekem dat het toch een soort teken van ma is, maar ben nuchter genoeg om te bedenken, dat batterijen ook leeg raken. En toevallig op dat tijdstip. Toch zit er nog geen nieuwe batterij in. De hoop van mijn kant denk ik. Morgen wel hoor, dan gaat ie er in. De oudste van 17 vond het zo eng, dus dat gaat gewoon gebeuren.

De kleinkinderen hebben allemaal een rolletje gehad, alle 7, bij de crematie. Het was echt heel mooi.

Ik vind het wel heel moeilijk om geen moeder meer te hebben. Nu al moeilijk. Mijn schoonmoeder is heel lief en ze huilde ook om mijn moeder. Echt waar, ze was heel heel lief weer. Bloemen voor mijn moeder enz, ze zei ook,dat ik met vragen nu ook naar haar mocht gaan (mocht altijd al, maar ik ging toch vaak naar ma) en dat wil ik ook wel, maar ze is NIET mijn moeder. Ze is niet ma.

Ergens vind ik dat ook wel weer een beetje vervelend van mij. Ik kan toch moeilijk stil gaan staan, overal bij. Het is nu nog kort geleden natuurlijk, morgen is ze een week (al weer een week!!) overleden. Of is het pas een week? Ik weet het ook niet zo. Afgelopen week was een roes, maar wel eentje die ik heel bewust heb meegemaakt. Alles in mijn geheugen geprent heb, maar voor het eerst heb ik niet het gevoel gehad, dat het voorbij vloog.

Ik ken jullie allemaal niet, maar lees hier dezelfde liefde en warmte, als die wij hebben. Vandaar dat ik het hier ook wil delen. Ik wil het de hele wereld wel vertellen. Overigens ben ik met dit gedichtje, mijn toespraak geëindigd (wat wonderbaarlijk goed verliep, soms huilde ik, maar dan nam ik een slok water en ging weer verder, ik keek de mensen ook gewoon aan en er waren veel mensen!):

Lieve mama,

Wat wil ik je toch nog graag even zien,

Het liefst nog als een heel jong kind,

Zo rond een jaar of 10,

Daar waar de herinnering begint.

Ik zou weer terug gaan naar mijn kindertijd,

En alles even opnieuw beleven.

Gewoon weer even een paar jaar jouw kleine meid,

Zodat de tijd jou aan ons terug zou kunnen geven.

Het besef dat ik je nooit meer zal zien,

Nooit je stem meer zal horen,

Niet meer zomaar kan bellen,

Of iets over de kinderen kan vertellen,

Doet zo vreselijk veel pijn…

Ik houd van je, ik wil bij je zijn,

Mijn armen sla ik in gedachten om je heen,

Heel rustig en heel sereen,

En ik stuur je als een kind,

Vele malen een kusje in de wind.

Vang jij ze voor me op?

Dag lieve mama, we zullen je zo ontzettend missen.

Misschien kan iemand een beetje troost hier uit halen?

Bedankt voor het lezen!

Monique

• Monique

hallo Monique,

Wat een mooi gedicht heb je geplaatst. Sta op dit moment gerust overal stil bij wat betrekking heeft op je moeder. Je bent haar net verloren. Ikzelf ben mijn moeder 5 mei dit jaar verloren. Ze was pas 55 jaar. Ik heb net als jij een geweldige schoonmoeder die voor me klaarstaat en troost. Maar….. het klopt wat je schrijft, hoe lief ze ook is, ze is NIET je moeder. Je moeder daar heb je er maar 1 van en als je die kwijt bent dat is niet te beschrijven en ze is als persoon onvervangbaar. En in de wereld is er niemand die dichter bij een kind staat dan een moeder, tenminste dat is mijn gevoel. Neem daarom rustig de tijd voor je verdriet doe wat jij denkt dat goed is en uit je verdriet. En het is niet in een maand over, het verdriet gaat eigenlijk nooit over. Ze zeggen dat je er op den duur mee leert leven. Zelf kan ik dat nog niet goed geloven.

Heel veel sterkte ook voor je kinderen en familie.

Groetjes Monique

• Da-Is

Hoi Mo,

Ik heb je via een ander pb al sterkte gewenst maar wil hier ook even reageren. Weet je missen kun je je moeder niet, hoe oud je ook bent. Wees er trots op dat jullie zo'n goede mooie band hebben gehad, ik ervaar dit zelf ook zo en dat voelt ondanks het enorme verdriet heel goed. Jullie hebben op een hele mooie manier van haar afscheid kunnen nemen als is de reden waardoor vreselijk. Gelukkig hebben jullie nog met haar kunnen praten, ik ben hier ook echt jaloers op. Doordat mijn mams er plotseling niet meer was blijf ik het gevoel maar hebben dat ik nog zoveel had willen zeggen, voor mij voelt het ook nog steeds heel onwerkelijk ondanks dat we nu 3 maanden verder zijn. Men zegt dat het een plaats gaat krijgen, de rauwe pijn van het begin wordt milder maar het gemis wordt ook groter naar mate je de weken doorgaat. Geef toe aan je verdriet, het moet er toch uit. Ik probeerde flink te zijn voor mijn paps en kinderen maar uiteindelijk brak mij dit op. We weten als kind van iemand allemaal heus wel dat er eens een overlijden komt maar hoe je daar mee om moet gaan is een niet te bevatten iets.

Wat jij schreef over de klok van je dochter is ook zo iets herkenbaars. De nacht van mijn moeders overlijden stond er maar één ster aan de hemel, recht boven ons huis. Daar wij ook nuchter zijn hebben wij nog de hemel af zitten speuren met zijn allen maar er stond er echt maar één. Verder gingen in de weken hierna bij ons alle lampen stuk in huis. De avond van het sluiten van de kist deden alle lampen van onze auto het niet meer etc. Nuchter kun je zijn maar soms zijn er dingen die je gewoon niet kunt bevatten. Zo heb ik over haar gedroomd dat zij in ons ouderlijk huis in de gang liep en in mijn droom wist ik dat ze overleden was. In mijn droom heb ik haar toen heel stevig vastgepakt en geknuffeld, aan haar geroken e.d.

Je gedicht is geweldig, zo herkenbaar!

Lieverd, heel veel sterkte voor jou en de familie.