het nieuwe jaar

• Dick

De overgang van het oude- naar het nieuwe jaar is voor ons allemaal moelijk. Dat geldt niet alleen voor degene, die dit jaar een geliefd iemand verloor, maar ook voor hen, waarbij het verlies van een dierbare al wat langer geleden is.

Op het prikbord heb ik een paar keer een berichtje over het “achterlaten” van een partner gelezen wat mij erg aansprak. Het eerste was een bericht van Hélène (24/11), waarin zij aangeeft het een onverdraaglijk idee te vinden haar lieve man in het oude jaar te moeten achterlaten en zelf zo dood-alleen het nieuwe jaar te moeten binnenstappen. Ook Marion en Kaatje hebben zich in die zin uitgelaten.

Ook ik verloor dit jaar mijn lieve vrouw en heb ook vaak dat gevoel van achterlaten.

Aan de andere kant nemen wij natuurlijk al onze herinneringen mee het nieuwe jaar in, en blijft daardoor degene die we liefhadden ook in het nieuwe jaar dichtbij ons.

Ik kwam een gedichtje tegen van Marinus van den Berg, waarin hij op een prachtige wijze beschrijft wat ik bedoel.

DICHTBIJ…..

Je schuilt

nog altijd tegen mij aan,

ook al ben je gegaan.

Je bent

nog altijd dichtbij,

ook al ben je ver weg.

Je bent

nog altijd deel van mij,

ook al ben je niet meer.

Je bent

nog altijd voelbaar,

ook al ben je niet meer tastbaar.

Je zult altijd

dicht bij me zijn,

ook als niemand het meer ziet.

(Ik hoop dat dit ons allemaal een beetje helpt wanneer wij straks dit moeilijke oude jaar achter ons laten en het nieuwe jaar binnenstappen)

• yvon

Welkom Dick.

Mooie woorden… Weten dat een relatie, op een andere manier, voortduurt en dat je belangrijk was in elkaars leven is een mooie gedachte om het nieuwe jaar mee in te gaan. Ik wens je een goede jaarwisseling.

Yvon

• Hélène

Dank je wel, Dick, voor dit mooie gedicht. Het geeft goed weer hoe ik in mijn nieuwe situatie probeer door te leven, zónder, maar ook mét hem.

Ik wens jou en alle anderen die dit lezen, ieder in zijn of haar eigen omstandigheden, een goede jaarwisseling toe.

Hélène

• herma

Heel mooi gedichtje Dick.

Het is precies zoals het voor ons is he.

In ons hart zal onze geliefde altijd een deel van ons blijven.

Groetjes

Herma.

• hanna

ook ik vind het ieder jaar weer moeilijk om oud en nieuw te vieren ben dit jaar naar bed gegaanik mis mijn man zo vreselijk die leegte die hij achter liet is onbeschrijfelijk groot

iedereen zegt het gaat wel over je moet doorgaan met je leven

maar ze zeggen niet hoe ik dat moet doen

we waren beide ziek maar we konden elkaar oppeppen en nu ik alleen ben is het zo moeilijk

hij was een geweldig man

ik mis hem zo

hanna